Hariprasad Chaurasia fuvolaestje
Indiai klasszikus koncert
Trafó, 2006. április 29.
Hariprasad Chaurasia Maradéktalan India-élmény © Zafír Dániel |
A bambuszfuvola, a bánszuri kettős életet él India kultúrájában. Míg Krisna hangszereként emberemlékezet óta népszerű, a klasszikus zene udvari kultúrája sokáig száműzte a népi hangszerek közé, és csak a múlt század elején nyerte vissza régi státuszát. A klasszikus zenében most is tartó másodvirágzása alapján, paradox módon, viszonylag fiatalnak számít. Nem ez az egyetlen hangszer Indiában, amelyet a népzenéből emelt ki valamelyik tehetséges udvari zenész egy-két évszázaddal ezelőtt.
Két rágaelőadás és egy népdal képezte a Trafó-beli koncert műsorát. Azon kevesek számára, akik többször látták és hallották Chaurasia játékát, valójában nem hozott sok újat ez a koncert, amely egy népszerű hangszeres iskola ismert és kedvelt stílusának eszközkészletét idézte, tökéletesen szép intonációval és formanyelvvel tolmácsolva. A többség számára azonban minden hangjában különleges volt ez a hangverseny.
Chaurasia a rágák hagyományosan bevezető, ritmus nélküli, tisztán dallamra épülő Alap-tételét lebilincselő esztétikával bontotta ki. Fuvolája sallangmentes, tiszta hangú; az indiai zenében obligát glissandói pedig hitelesen imitálják az ének jellegzetes hajlításait.
A művész koncertjének két kísérője közül Julia Ohrmann is bánszurin játszott – a művészt kedvenc tanítványa kíséri útján és koncertjein egyaránt. Érthető módon a szerepe a háttérből olykor kiszóló, kommentáló, illusztráló kísérő szintjén maradt. A Jhor tétel egyszerű, négynegyedes metruma után a dallamot a ritmussal együtt, annak teljességében kibontó Ghat tételben megszólalt a koncert ütőhangszeres közreműködője is. Prabhu Eduard Párizsban élő tablaművész korrekt kísérete a régi hagyomány tisztelőjéről árulkodik. A fiatal művész halk és olykor a legegyszerűbb alapokat adó játéka maximális teret hagyott a dallamnak, idézve a régi mesterek alázatos, aszketikus stílusát. Az ütőhangszeres túlburjánzó virtuozitása ismeretlen volt a régi udvari zenében; alighanem a modern koncertszínpadokon nevelkedett, világhírű tablások fejlesztették a hangszer játékát olykor szinte hihetetlen magasságokba. Ám Eduard megpróbálja a régit ötvözni az újjal. A szikár, egyszerű, iskolás kísérőből vakmerő hős vált hangszeres szólói alkalmával, aki képes mindarra az összetett ritmikai gondolkodásra, arra a szédületes kézügyességre, amelyet a mai közönség elvár egy indiai ütőhangszerestől.
A koncert szinte maradéktalan indiai élményt szerzett közönségének: mindazt a komolyságot, meditatív kontemplációt, bájt és légies könnyedséget, amely az indiai előadó-művészetnek egyszerre sajátja.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely