HVG |
HVG |
HVG |
Kétségtelen, hogy a nemzetközi ajánlásokat nem minden tekintetben követte a kormány, azt pedig hiába is várta volna, hogy az adóemeléseket a piaci-befektetői kör szó nélkül hagyja. Pedig ez az egyensúlyjavítás egyik fő tétele: jövőre a büdzsé bevételei átlagosan 10 százalékkal nőnek (lásd táblázatunkat a 9. oldalon), és Gyurcsány a múlt héten az Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara vendégeként azt is egyértelművé tette, hogy az adótömeg csökkentésére 2010-ig nem lehet számítani, legfeljebb adószerkezeti változtatásokra kerülhet sor. Kóka János gazdasági miniszter ezzel szemben a Magyar-Német Kereskedelmi Kamara fórumán ismét azzal állt elő, hogy 2009-től a versenyképesség javítása érdekében át kell térni az egykulcsos adórendszerre, még ha az átmenetileg állami bevételkieséssel jár is.
A kutatói kritikákat megszívlelve a költségvetés az állam működtetésére az idei 2200 milliárd forintnál 300 milliárddal kevesebbet szán, ugyanakkor a központi költségvetési szervek átalakításának finanszírozására, létszámcsökkentésre több mint 60 milliárd forintot különít el. Nem csökkennek viszont a szociális kifizetések, holott a támogatások mai rendszerét az IMF és a szakértők többsége is túl nagyvonalúnak tartja. Sőt a családi pótlék címén elkönyvelt kiadások 318 milliárd forintról 340 milliárdra nőnek. A kormány fenntartja a tavaly törvénybe foglalt, a rendszer igazságosságát javítani hivatott nyugdíjkorrekciós programot is. Ezt leszámítva a nyugdíjak átlagosan minimum 2 százalékot veszítenek értékükből, a tervezet ugyanis - 6,2 százalékos inflációval és 1,2 százalékos nettó átlagkereset-növekedéssel kalkulálva - januártól csak 4 százalékos emelést tervez (lásd Béraláfutások című írásunkat).
Az életszínvonalat rontó tényezők közül gyaníthatóan a legradikálisabb döntés a gázár-támogatási kassza elfelezése, ám e célra a pénzügyminiszter szerint jövőre még így is 102 milliárd forint jut. Megszűnik a tömbtarifarendszer, amelynek helyébe a rászorultság elvéhez közelítő, szociális jellegű támogatás lép. Azt a kérdést azonban a költségvetés főbb adatainak ismertetésekor a pénzügyminiszter elhárította, hogy január 1-jétől mekkora gázáremelés várható, mondván, ez a gazdasági tárca hatásköre. Az ideinél hajszállal kevesebb, 120 milliárd megy el jövőre fogyasztóiár-kiegészítésre - főleg a közúti tömegközlekedés támogatására -, míg a vasúti személyszállítás dotációjára az idei 50 milliárd duplája folyik el az adófizetők pénzéből. Ezen túlmenően a tőkéjét vesztett MÁV 120 milliárd, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút 300 millió forintos tőkejuttatásban részesül.
Az elmúlt évek költségvetéseit rendre elúsztató és a pénzügyi lehetőségekhez képest erőltetett gyorsforgalmiút-fejlesztések az uniós követelményeknek megfelelően a központi költségvetésbe tagozódnak, a Nemzeti Autópálya Zrt. 146 milliárd forintos hiteltartozását pedig az állam gyaníthatóan már az idén átvállalja, holott azt a tervezet szerint csak 2007 decemberéig kellene megtennie. A már megkezdett sztrádaberuházások pedig lassan kifutnak, e célra jövőre 210 milliárd forint jut. Az infrastrukturális fejlesztések a jövőben elsősorban uniós támogatásból valósulnak meg.
Évek óta alultervezettnek bizonyult az adósságszolgálatra és kamatfizetésre betervezett összeg is, ezúttal azonban óvatos a pénzügyi tárca: e célra a tavalyinál csaknem 200 milliárd forinttal többet, 1113 milliárd forintot irányoz elő. Ez a plusz főleg az adósság idei növekedésére és az infláció felpörgését követő jegybanki kamatemelésekre vezethető vissza, bár kormányzati körökben a tetemes kamatfelárat olykor úgy tüntetik fel, hogy azt a zavargások miatt megriadt befektetők csillapítása érdekében kényszerül megfizetni az államkassza.
Az államháztartás krónikus deficittúltermelő alrendszerének tekinthető társadalombiztosítási (tb) alapok megregulázását nagy elszántsággal kezdte meg a kormány; elsőként a járulékokat emelte meg, majd pedig a kifizetéseket szigorítja ezer módon. A jövő évi bevételek-kifizetések aggasztóan rossz bázishoz adódnak hozzá, mivel az idén a deficit a pénzügyi tárca legfrissebb prognózisa szerint a tervezettnek több mint nyolcszorosa lesz (lásd táblázatunkat a 10. oldalon). Más kérdés, hogy az idei kiadások olyannyira mélyen alultervezettek voltak, hogy az csak kozmetikai megfontolásokkal magyarázható. Ami pedig a 2007-es költségvetést illeti, a 2006-os tényleges kifizetésekhez viszonyítva a tb legfeljebb 130 milliárd forinttal költhet többet, mint 2006-ban. Csakhogy önmagukban a nyugellátások csaknem 400 milliárd forintos pluszt igényelnek, ezért a kiadásokat az egészségügyi ellátások területén tervezi megfogni a kormány, mégpedig brutális szigorral.
A legnagyobb kurtítás a gyógyszerkasszára vár, amelyre az idén 297 milliárd forintot tervezett a büdzsé, ám a tényleges kiadások a 400 milliárd forintot is meghaladják. Ennek ellenére a 2007-es előirányzat csupán 301 milliárd forint. Csakhogy a pénzügyi tárca maga sem hiszi, hogy ebből ki lehet jönni, így a gyógyszergyártók és -forgalmazók jövő évi befizetéseit 45 milliárd forintban állapította meg (ami csaknem a duplája az ideinek), és ugyanekkora összeget tervezett be "gyógyszerkiadási tartalék" címen. Tehát élni kíván az Országgyűlésnek minap benyújtott gyógyszer-gazdaságossági törvény szigorával, miszerint a kasszahiány túllépése esetén a deficit nagyobb részét az állam a gyógyszeriparral és -kereskedelemmel finanszíroztatná meg (HVG, 2006. október 21.).
Spórolást vár az egészségügyi miniszter a patikaliberótól, a vizitdíjtól és főleg a kórházak, rendelők átszervezésétől is. Utóbbit nem is ingyen: a kórházi struktúra átalakítását 20 milliárddal, a szakellátásét 7,5 milliárddal ösztönzi a büdzsé. A vizitdíjból várt 22 milliárd forint pedig csak formálisan folyna át a költségvetésen, a befizetés helyén maradna, felhasználásáról az orvosok szabadon dönthetnek. Az egészségügyi reformot előkészítő törvényjavaslatok ellen a kötelező tagság elvesztését is nehezményező kamarák hevesen tiltakoznak, ráadásul azzal is szembesülni kényszerülnek, hogy köztestületi feladataik megvonásával költségvetési támogatásuk együttesen 218 millió forintról 20 millióra csökken.
Ha a Magyar Nemzeti Bank tavalyi őszi konszolidációs javaslataiban is felbukkanó vizit- és tandíjat, valamint a gyógyszerliberót, továbbá az egészségügyi intézmények tőkebevonásra is alkalmas magánosítását a Fidesz népszavazással leállítaná, aligha volna elkerülhető egy újabb, a gazdaság versenyképességét tovább rontó adó- és járulékemelés. Ezzel egyúttal igazolódna az ellenzéki felvetés is, miszerint minden megszorításra újabb jön.
Pótmegoldások azért léteznek, például a tandíj kilövése esetén az államilag támogatott felsőoktatási férőhelyek erőteljes csökkentése. A 2007-es költségvetést a tervezett intézkedések elsöprése még nem rengetné meg, viszont a deficitcsökkentés következő évekre kitervelt menetrendjét felborítaná. Mindazonáltal a jövő évnek minden eddiginél nagyobb, 200 milliárd forintos tartalékkal vág neki a kormány. Ennek egy része elkölthető, ha a folyamatok a tervek szerint alakulnak - igaz, egy másik részét elviheti a feszített költségvetésű társadalombiztosítás. További latens bevételi tartalék rejlik abban, hogy a pénzügyi tárca makrogazdasági prognózisa fölöttébb óvatos: a gazdasági növekedés az elemzők szerint meghaladhatja a 2,2 százalékot, és talán az infláció is erőteljesebb lesz - és lassabban csillapodik -, mint ahogy a mai számítások mutatják. Ha pedig ez történik, a büdzsé bevételei akár 50-100 milliárd forinttal is magasabbak lehetnek a tervezettnél. A legnagyobb kockázatot, vagyis a politikai, netán az utcai harcok elhúzódását azonban nem tervezte be a kormány - még az idei költségvetés terhére a rendőrség extra kiadásaira a múlt héten kiutalt 2 milliárd forintot sem veszi figyelembe a jövő évi keretek megállapítása során.
FARKAS ZOLTÁN