A környezetszennyező és hangos hazai márkájú gépjárművek nem hajthatnak be a területre - áll öles betűkkel a Zolotije kjucsi 2 névre keresztelt moszkvai luxuslakópark bejáratánál. Az Oroszországban egyelőre egyedülálló korlátozás persze csak a vendégeket, illetve a fuvarozókat érinti, mivel a lakóparkban élő tehetős családoknak kivétel nélkül külföldi, illetve a nyugati autógyárak oroszországi üzemeiben készült autóik vannak.
Az orosz autók népszerűsége nem csupán a moszkvai elit negyedben zuhan: 2004-ben 83 százalékkal, 2005-ben és 2006-ban pedig 61, illetve 63 százalékkal több külföldi márkájú autó kelt el Oroszországban, mint az előző évben. Miközben az orosz autóipar fellegvárából, a Togliattiban lévő AvtoVAZ üzemből kikerülő Ladák iránt egyre lanyhább a kereslet, a Nyizsnij Novgorod-i GAZ gyárban pedig az érdeklődés hiánya miatt beszüntették a Volga gyártását, a külföldi márkákra hónapokat kell várni: egy Toyota Corollát például 8-12, egy Fordot három, egy Mitsubishi Lancert pedig négy-öt hónapon belül szállítanak. A szovjet hagyományokat felelevenítve és modernizálva a találékony oroszok internetes hirdetésekben több száz dollárért árulják a vásárlás közelébe ért sorszámokat.
Az AvtoVAZ gyáron a jelek szerint az sem segített, hogy az üzem tavaly az állami fegyverkereskedelmi holding, a Roszoboronekszport közvetett többségi tulajdonába került. A tervekkel ellentétben az idén aligha sikerül meghaladni a tavalyi 720 ezer darabos termelést, és egyelőre semmi jele, hogy korszerű típusok veszik át az elavult "kocka-Ladák" és Szamarák helyét.
A 110 ezer embernek munkát adó, tavaly 152 milliárd rubeles (1 rubel = 7,09 forint) forgalom mellett 2,5 milliárd rubel adózott nyereséget elért üzem gondjait súlyosbította, hogy nyáron engedély nélküli sztrájk fékezte a termelést. A hivatalos adatok szerint 15 ezer, a szakszervezetek szerint pedig mindössze 10 ezer rubeles havi fizetések 25 ezerre emelését követelő alkalmazottak lassító sztrájkja pár napra gyakorlatilag teljesen leállította a munkát. A dolgozóknak esélyük sem volt a győzelemre, ha ugyanis a munkaadók teljesítették volna követeléseiket, a hatékonynak aligha nevezhető gyárban 10 százalékkal emelkedett volna a Ladák jelenleg 150 ezer rubeles (mintegy 1 millió forintos) önköltségi ára, ami az eladások még gyorsabb zuhanásához vezetett volna.
Egyre több jel utal arra, hogy az orosz kormány a repülőgép- és hajógyártáshoz hasonlóan egyetlen óriás állami holdingba akarja terelni a még működő nagyobb gépjárműgyárakat, így a Ladáról ismert AvtoVAZ-t, a könnyű teherautókat és buszokat is gyártó GAZ-t, valamint a nehéz teherautókat előállító Kamazt. Az egyesítés egyik fő támogatója Borisz Aljosin, az AvtoVAZ újonnan kinevezett vezérigazgatója, aki nemrég bejelentette: ha sikerül tető alá hozni az új holdingot, az állam legalább 5 milliárd dollárnyi befektetéssel segíti az oroszországi járműipar talpra állítását. Mivel a három cég nem versenytársa egymásnak, Aljosin és társai szerint a kiadások ésszerűsítésével, egyes tervezési és gyártási folyamatok összevonásával jelentősen növelni lehetne a hatékonyságot. Az sem kizárt, hogy az AvtoVAZ vezetése külföldi befektetőket is bevon az állami többségű holdingba. A cég nemrég állapodott meg az alkatrészeket és autókat is gyártó, kanadai székhelyű Magna Internationallel egy 450 ezer autós kapacitású összeszerelő üzem 2009-re történő megépítéséről Togliattiban. Az 1,6 milliárd dolláros beruházással megvalósuló gyárban a tervek szerint 10-12 ezer dollárba kerülő autók - Ladák, illetve licenc alapján gyártott külföldi márkák - készülnek majd.
Kérdés, mi értelme a hazai vásárlók többsége által is elavultnak és megbízhatatlannak tartott orosz autók gyártásának. Manapság ugyanis jóval kisebb a különbség az orosz márkájú és a helyben gyártott külföldi autók ára között. Egy 10 ezer dollárért kínált Renault Logan például alig drágább egy új Szamaránál. Ráadásul az életszínvonal évek óta tartó javulása és az autóvásárlási hitelkonstrukciók térnyerése nyomán az oroszok immár tömegesen megengedhetik maguknak a külföldiautó-vásárlás luxusát.
Az orosz gyártmányú autók esélyeit tovább csökkenti, hogy a meglévő - BMW, Chevrolet, Ford, Hyundai, Kia és Renault - gyárak mellett további külföldi óriások új oroszországi üzemei épülnek. Az évtized végéig egyebek mellett a német Volkswagen, valamint a japán Nissan és a Toyota is nyit egyenként évi 50-100 ezer autó előállítására alkalmas gyárat.
NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA