Alig lehet ráismerni Moszkvára, legalábbis ami a közlekedési szabályok betartását illeti. Az utóbbi hetekben az autósok többsége bekötött biztonsági övvel ül a volán mögött, és csak elvétve látni olyan kemény legényt, aki óránként százhúsz kilométeres sebességgel tör előre valamelyik széles sugárúton.
A látványos javulás rácáfol azokra, akik tavaly azt állították, a közlekedési szabálysértésekért kiszabott büntetések drasztikus emelésének csak annyi "eredménye" lesz, hogy komolyabb összegekkel kell megvesztegetni a rendőröket. A büntetési tarifák - akár tízszeres - emelésével persze nem szűnt meg a korrupció, de az autósok döntő többségének láthatóan nincs annyi pénze, hogy az eddigi hagyományoknak megfelelően a kiszabható büntetés felét az őt szabálytalanságon kapó rendőr zsebébe csúsztassa.
Korábban például a biztonsági öv használatát vélhetően férfiatlan cselekedetnek tartó orosz autósokat nem állították meg a rendőrök, hiszen a legfeljebb ötvenrubelnyi "zsebpénz" nem érte meg a vesződést, illetve a lebukási veszélyt. Most, hogy már ötszáz rubelbe - mintegy 3500 forintba - kerül az öv nélküli vezetés, a közlekedési rendőrök rendre megszállják azokat a helyeket - elsősorban főutakra felvezető sávokat -, ahol a járművek lassítani kényszerülnek, és azonnal kiszúrható, ki az, aki még mindig figyelmen kívül hagyja a szabályokat. A száguldozókra vadászók általában a kora reggeli és a késő esti órákban, kézi sebességmérővel felfegyverkezve foglalják el rejtekhelyüket. Az ilyenkor szinte teljesen üres, kétszer három-négy sávos utakon szinte fáj betartani a hatvan kilométeres óránkénti sebességhatárt, s ezért mindig akad egy-két áldozat, aki több mint húsz kilométerrel túllépte az engedélyezettet - ezért ötezer rubeles büntetés, valamint egyéves jogosítványelkobzás vár rá.
Harcot indítottak a rendőrök az Oroszországban rendkívül elterjedt ittas vezetés ellen is. A büntetés ez esetben ötezer rubel, amit 15 napos elzárással is megtoldottak. Aki ezt meg akarja úszni, annak jó mélyen a zsebébe kell nyúlnia: állítólag 2-5 ezer dollárba kerül a "legközelebb vezessen óvatosabban, és ne igyon még egyszer" - mondat előcsalogatása a biztosi szájból. Néhány hónap múlva egyébként jelentősen csökken majd a vesztegetés lehetősége: a rendőrök olyan alkoholszondákat kapnak, amelyek a memóriájukban rögzítik a vezetőknél mért alkoholszintet, és minden egyes szabálysértésre vagy bűncselekményre utaló adathoz mellékelni kell a feljelentést.
A szigorítás eredményeképpen váratlanul csökkent - legalábbis Moszkvában - a vezetők agresszivitása, keménykedése is: aki indexel, azt újabban sokszor be is engedik, ritkább a dudálás, és a trolik, autóbuszok sem kényszerülnek arra, hogy perceket töltsenek a külső sávban egy-egy szabálytalanul parkoló autó mögé szorulva.
Az orosz városok eddig sem arról voltak híresek, hogy kevés az egyenruhás, de most úgy tűnik, minden sarkon áll egy rendőr, a közvélemény-kutatások mégis azt mutatják, a megkérdezettek háromnegyede támogatja a közlekedési büntetések szigorítását. A gyalogosoknak - érthető módon - az tetszik a legjobban, hogy háromszázról kétezer rubelre emelték a járdán autózásért járó büntetést. Az autósok körében is - igaz, csak kétharmados - többségben vannak a szigorításpártiak, akik szerint tényleg eljött az ideje, hogy véget vessenek az utakon uralkodó áldatlan viszonyoknak.
A napokban nyilvánosságra került közlekedési statisztikák várhatóan tovább növelik majd a keményítést támogatók arányát. Januárban ugyanis Moszkva környékén 44 százalékkal kevesebb baleset történt, mint egy évvel korábban, és 38 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma. Közben több mint háromszáz ittas vezetőt ültettek le 5-15 napra. A világ legnagyobb országának másik szegletében, a Csendes-óceán partján is hasonló a helyzet, ott 45 százalékkal mérséklődött az utakon meghaltak száma és ötvennel a baleseteké. Ha sikerül fenntartani a javulást, ezrek életét menti meg a szigor Oroszországban: tavaly 234 ezer - a 2006-osnál két százalékkal több - balesetben 33 ezer ember vesztette életét.
NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA