HVG |
De az utántöltők céhe nem elsősorban a saját tagjai ellen védi magát. Fő ellenfeleik a nyomtatókat gyártó vagy forgalmazó óriásvállalatok, például a Hewlett-Packard, az Epson vagy a Lexmark. E cégek saját gyári kellékanyagaik megbízhatóságával érvelnek, és időnként terjedelmes vizsgálati eredményeket közölnek az újratöltött patronok-kazetták között fellelhető selejt magas arányáról. Mást azonban nemigen tehetnek; a nyomtatók és másológépek folyamatos árzuhanását ugyanis nem követi a kellékanyagok olcsóbbodása, amely lassan kitermeli az "eldobható printer" műfaját - egyes egyszerűbb asztali gépek esetén a tintapatron ürülésekor jószerével már olcsóbb készüléket cserélni, mint új gyári kellékanyagot beszerezni.
"Nálunk a tintapatronok kevesebb mint 1 százaléka hibás, és ez az arány a kazettáknál sem éri el az 5 százalékot" - állítja Kiss S. Bence, a kellékfelújítással foglalkozó Print Sisters Kft. munkatársa, a Matusz elnökségi tagja. Igaz, náluk, mint kiderült, minden felújított festékkazettát tesztelnek kiszállítás előtt, ami meg is drágítja a működésüket, hiszen ezért gyakorlatilag minden, Magyarországon forgalomban levő nyomtatóból vásárolniuk kell egyet.
HVG |
A piacon dúló konkurenciaharc a kicsiket és a nagyokat egyaránt arra sarkallja, hogy szívükön viseljék a környezetvédelem ügyét. Egy alapvetően műanyagból készült kazettát vagy patront kétszer-háromszor újra lehet tölteni, ezzel a felére-harmadára csökkentve a hulladék mennyiségét. Márpedig patronból-kazettából csak az idei első félévben közel 3,5 millió darab fogyott. Ennek becslések szerint ma - bár 50 százalék továbbra is a kommunális hulladékba kerül - 30 százaléka visszaforog, és nem kizárólag az újratöltő vállalkozások jóvoltából. Csak a Hewlett-Packard világszerte 280 millió kazettát gyűjt vissza a vásárlóktól az idén, s bevezette a festékesflakonok visszavételét is. Egy másik nagy gyártó, az OKI betétdíjas rendszert működtet, s immár az Epson is megkezdte a használt patronok begyűjtését.
Újdonság az is, hogy a cégek egy része immár nem hulladéknak tekinti az üres műanyag dobozokat, hanem saját újratöltő üzemeket tart fenn. A begyűjtőprogramok népszerűsége ugyanakkor egyelőre nem vetekedhet a kisüzemi újratöltéssel, a gyártók által összeszedett kazetták aránya ma még nem éri el az általuk forgalmazott kellékanyag 10 százalékát. A "zöld iroda" elkötelezettjei ugyanakkor a jövőben talán egyáltalán nem szorulnak már patronbegyűjtők-újratöltők segítségére; immár Magyarországon is kapható olyan "csináld magad" szett, amellyel bárki maga feltöltheti asztali nyomtatójának kiürült patronját.