Tintapolitika

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A környezetvédelem ügye és a takarékos nyomtatótulajdonosok egyaránt profitálnak abból a csendes harcból, amit a fénymásolókat-printereket gyártó multik és a tintapatronok újratöltésében érdekelt kisvállalkozók vívnak a festékkazetta-piacon.

HVG
Tégy szívességet környezetednek és önmagadnak! - javasolja a Magyar Tonerkazetta és Tintapatron Újrahasznosítók Szövetségének (Matusz) honlapja. A mintegy tucatnyi vállalkozást tömörítő egyesület célja egyrészt, hogy tagjai számára minőségi követelményeket szabjon, másrészt hogy "tanulmányozza a tonerkazetta- és tintapatron-felújító ipart érintő tudományos és technikai problémákat", és ezért rendszeres konzultációkat, úgynevezett Refill (vagyis újratöltési) Akadémiát szervez. A kívülálló számára talán mosolyogtató komolykodás valódi konkurenciaharcot takar. Mégpedig többfrontosat. Egyrészt a kiürült patronokat egyetlen, injekciós tűhöz hasonló szerkezettel újratöltő magánvállalkozók csatáznak azokkal a közepes méretű cégekkel, amelyek nem csupán újratöltenek, hanem fel is újítanak bonyolultabb lézernyomtató-kazettákat vagy a fénymásolók nyomtatóegységeit, és az így reciklált kellékanyagot saját márkanéven, esetleg bolthálózatok saját márkás termékeként forgalmazzák.

De az utántöltők céhe nem elsősorban a saját tagjai ellen védi magát. Fő ellenfeleik a nyomtatókat gyártó vagy forgalmazó óriásvállalatok, például a Hewlett-Packard, az Epson vagy a Lexmark. E cégek saját gyári kellékanyagaik megbízhatóságával érvelnek, és időnként terjedelmes vizsgálati eredményeket közölnek az újratöltött patronok-kazetták között fellelhető selejt magas arányáról. Mást azonban nemigen tehetnek; a nyomtatók és másológépek folyamatos árzuhanását ugyanis nem követi a kellékanyagok olcsóbbodása, amely lassan kitermeli az "eldobható printer" műfaját - egyes egyszerűbb asztali gépek esetén a tintapatron ürülésekor jószerével már olcsóbb készüléket cserélni, mint új gyári kellékanyagot beszerezni.

"Nálunk a tintapatronok kevesebb mint 1 százaléka hibás, és ez az arány a kazettáknál sem éri el az 5 százalékot" - állítja Kiss S. Bence, a kellékfelújítással foglalkozó Print Sisters Kft. munkatársa, a Matusz elnökségi tagja. Igaz, náluk, mint kiderült, minden felújított festékkazettát tesztelnek kiszállítás előtt, ami meg is drágítja a működésüket, hiszen ezért gyakorlatilag minden, Magyarországon forgalomban levő nyomtatóból vásárolniuk kell egyet.

HVG
A pénz pedig nagy úr. Az informatikai piackutatással is foglalkozó IDG Hungary Kft. év elején közzétett adatai szerint tavaly az első félévben a magyarországi kellékanyagpiac mintegy 60 százaléka volt gyári termék, az idén azonban a "márkásak" tovább veszítettek pozícióikból (lásd ábránkat). Az IDG-felmérés az okot is tudni véli: a lézernyomtatókhoz való gyári tonerek nettó átlagára tavaly 15 ezer forint, a tintapatronoké 4 ezer forint volt szemben az utángyártottak-felújítottak 8 ezer, illetve 1400 forintjával.

A piacon dúló konkurenciaharc a kicsiket és a nagyokat egyaránt arra sarkallja, hogy szívükön viseljék a környezetvédelem ügyét. Egy alapvetően műanyagból készült kazettát vagy patront kétszer-háromszor újra lehet tölteni, ezzel a felére-harmadára csökkentve a hulladék mennyiségét. Márpedig patronból-kazettából csak az idei első félévben közel 3,5 millió darab fogyott. Ennek becslések szerint ma - bár 50 százalék továbbra is a kommunális hulladékba kerül - 30 százaléka visszaforog, és nem kizárólag az újratöltő vállalkozások jóvoltából. Csak a Hewlett-Packard világszerte 280 millió kazettát gyűjt vissza a vásárlóktól az idén, s bevezette a festékesflakonok visszavételét is. Egy másik nagy gyártó, az OKI betétdíjas rendszert működtet, s immár az Epson is megkezdte a használt patronok begyűjtését.

Újdonság az is, hogy a cégek egy része immár nem hulladéknak tekinti az üres műanyag dobozokat, hanem saját újratöltő üzemeket tart fenn. A begyűjtőprogramok népszerűsége ugyanakkor egyelőre nem vetekedhet a kisüzemi újratöltéssel, a gyártók által összeszedett kazetták aránya ma még nem éri el az általuk forgalmazott kellékanyag 10 százalékát. A "zöld iroda" elkötelezettjei ugyanakkor a jövőben talán egyáltalán nem szorulnak már patronbegyűjtők-újratöltők segítségére; immár Magyarországon is kapható olyan "csináld magad" szett, amellyel bárki maga feltöltheti asztali nyomtatójának kiürült patronját.