Edgar Degas: New Orleans-i gyapottőzsde, 1873, olaj, vászon, 73x92 cm., Musée des Beaux-Arts, Pau |
Az egyetlen út persze megint csak utólag látszik egyszerűnek, hiszen most már elmondható, hogy a rendszerváltás óta képzőművészetünk személyi kérdéseit illetően ilyen horderejű lépésre kevés döntéshozó szánta el magát. Bozóki miniszter ugyanis megtörte a kényelmes választás hagyományát, és a vitatható összeállítású tanácsadó testület – milyen tanács várható a korábbi, és most is pályázó igazgató által felvett gazdasági vezetőtől? – ajánlását mérlegelve, de félredobva, önállóan döntött. Ezzel aztán nem csupán generációs váltást idézett elő a legnagyobb magyar kortárs művészeti intézmény élén, de megteremtette a régóta esedékes struktúraátalakítás lehetőségét is.
Az utóbbi másfél évtizedben a Műcsarnok leginkább egy fél évvel a választások előtt álló kormányra hasonlított, amely az addig is biztos dolgokat a helyükön hagyja, átfogó reformokra pedig nem vállalkozik. A Néray Katalin által még a nyolcvanas években, a maitól élesen eltérő külső körülmények között kialakított, akkoriban jól működő intézményi struktúrát az elmúlt tizenöt évben alapvetően egyik őt követő igazgató sem merte megbolygatni. A személyzeti kérdéseket – lásd még humán erőforrás – csak végszükség esetén érintették, a kiállítási program kialakításában pedig a gyakori irány- és osztályvezető-váltások nyomán hosszú távon aligha érhetnénk tetten a következetességet. Az átalakítás elmaradásának külső okai mellett – elsősorban az eltökélt minisztériumi szándék hiánya – az igazgatók erejéből is csak toldozgatásokra futotta. Keserü Katalint mindenekelőtt a felújítás problémái kötötték le, de leváltásának botrányos körülményei arra utaltak, hogy a szerkezeti átalakítás végrehajtására sem a belső, sem a külső támogatottsága nem volt meg. A folyamatosan alulfinanszírozott intézményt öröklő Beke László humanitárius okokból nem vállalta fel a radikális változtatást, holott a minisztérium valószínűleg partnere lett volna ebben, Fabényi Julia pedig a belső foglalkoztatási problémák, és a minisztériummal kialakított viszony tekintetében végsőkig feszítette az elkorhadt szisztéma lehetőségeit, miközben olyan kulcsterületeken, mint a kurátori rendszer vagy a technikusok foglalkoztatása, nem talált hatékony megoldást.
A jelenlegi műcsarnoki állapotokat és munkafeltételeket aligha nevezhetjük ideálisnak, így nem meglepő, hogy sokan a belső elhárítás módszereit idéző névtelen levél íróját is az intézményen belül sejtik. Már ebből is kikövetkeztethető, hogy Petrányi Zsolt az elkövetkező néhány hónapban a dunaújvárosit is meghaladó szintű érdekproblémákkal és feszültségekkel kerül majd szembe: a magyar kortárs művészet nyűgeinek teljes skálájával. Könnyen megjósolható, hogy a kiemelkedő adottságokkal bíró és kivételes nehézségekkel terhelt, kiemelt intézmény a legkülönbözőbb érdekek üközési terepe lesz.
A minisztérium apparátusa egyrészt alapvetően nyugalomra vágyik, másrészt továbbra is a most már bevált monumentális kiállításokat részesít majd előnyben. Mindez rengeteg pozitívummal jár, azonban ha nem párosul szakmai aprómunkával, amely a hatásvadászat ellenszere lehet, aligha vezet eredményre. (Ahogy egy friss, de örökérvényű szurkolói igazság mondja: „Attól, hogy nyáron idejön a Real Madrid, még nem lesz jobb ősszel a Diósgyőr – Pápa”.) További érdekütközés jelentkezhet a bevételek termelésének nyomásában, hiszen valószínűleg az elmúlt évben adták legtöbbször bérbe különböző rendezvények céljaira az épületet. Komoly fejtörést okozhat az új igazgatónak a magyar művészet bázisharca is: nem egyszer kiderült már, hogy a különböző alkotóművészeti szervezetek nem akármilyen érdekérvényesítő pozíciókkal rendelkeznek (írásunk a 4. oldalon – a szerk.). Valószínűsíthető, hogy az elkövetkező években lassan, de biztosan növekedni fog a műkereskedelem egyelőre csekély, de már érezhető nyomása. Mindezek olyan külső problémák, amelyekkel az új igazgatónak kell majd szembenéznie. Ahhoz, hogy megküzdhessen velük, elsősorban a belső szerkezetben kell minél előbb átlátható viszonyokat teremtenie.
Ha Petrányi sikerrel jár, legnagyobb fegyverténye talán az lehet majd mandátuma lejártával, ha a kortárs művészet már nemcsak bulvárhírként, a Műcsarnok pedig nem csupán a botrányok, rekordok és a művészeti üzem működéséhez kapcsolódó érdekek alapján kerülhetne a sajtóba, hanem alanyi jogon, a kortárs művészet és az intézmény iránt feltámadt érdeklődés révén.
Mélyi József
(Műértő, 2005. szeptember)