Festménnyel könnyebb eladni a lakást

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Látványosan segítheti a művészet az ingatlan-eladókat: erre jöttek rá az ágazat amerikai szakértői, akik egyre gyakrabban dekorálják festményekkel a bemutatott lakásokat, házakat. Egyelőre főleg a luxuslakásoknál alkalmazzák ezt a módszert.

New York-ban és az Egyesült Államok nyugati partvidékén egyre divatosabb a "staging", vagyis az, hogy az eladásra kínált ingatlanokat festményekkel, műtárgyakkal teszik vonzóvá. A neves művészek falon lógó képei azonban nem képezik az ingatlan részét; az ügynökök csak bérelik őket addig, amíg a lakás el nem kel.

"Olyan lakásokra, amelyekre hosszú időn át hiába kerestünk vevőt, számos ajánlat érkezett, mihelyt művészi alkotásokkal mutattuk be őket" - mondta el az AFP-nek Jan Sewell seattle-i ingatlanügynök, aki az "eladási berendezés", a staging szakértője.

A műértő hölgy a seattle-i szépművészeti múzeum eladási- és bérbeadó részlegéből szerzi be a festményeket. A Seattle Museum of Art évi egymillió dolláros ((217 millió forint) forgalmának 20 százaléka származik abból, hogy helyi kortárs művészek festményeit adja bérbe el- és kiadó lakásokba. Jan jelenleg száz eladó lakásban tart bérelt műveket, mert ezek - tapasztalatai szerint -  hatnak a potenciális vevő tudatalattijára, és hozzásegítik ahhoz, hogy meghozza döntését. "Azt lehetne gondolni, hogy az emberek csak racionális dolgokból indulnak ki a lakáskeresésben, de ez soha nincs így" - magyarázta az ingatlanügynök.

Angela di Bello, a hasonló célra képeket kölcsönző New York-i Agora galéria igazgatója rámutatott: "Amikor valaki olyan szobába lép be, ahol jelen van a művészet, a tér személyessé válik. Olyan szenvedélyt és izgalmat kelt a műtárgy, hogy az emberek könnyebben mondanak igent. Ha ilyesmit nem lát, inkább mond nemet a vevő". Persze vigyázni kell az egyensúlyra: "El kell kerülni, hogy a vevő a lakás helyett a műtárgyba szeressen bele és végül azt vigye haza".

A művészetet segítségül hívó ügynökök általában három hónapra bérlik a művet, rendszerint egy kortárs művész absztrakt képét; a tényleges ár 3 százalékáért. Egy kép ára ritkán haladja meg a 20 ezer dollárt, így a bérleti díj 50 és 600 dollár között mozog.

Egyelőre főleg a luxuslakásoknál alkalmazzák ezt a módszert, de egyre több olcsóbb ingatlannál is bevezetik. Persze másfajta ösztönzők is léteznek: egyes lakásokhoz ingyen kandallót, parkettát, házakhoz medencét, utazást, vagy a legdrágább ingatlanokhoz akár gépkocsit is ajánlanak. Különösen olyan körülmények között, amikor valóságos művészet eladni az ingatlanokat. Júliusban ugyanis az új lakások forgalma 4,3, a használtaké 4,1 százalékkal csökkent az Egyesült Államokban.