"Budapestnek rengeteg olyan baja van, amit pofonegyszerű húzásokkal orvosolni lehetne. Szinte ingyen" - állítja Eltér István, a Magyar Építészkamara elnöke. Ha az ősszel ő kerülne a főépítészi székbe, azzal indítana, hogy a Városháza minden oldalán sétálóutcákat nyitna, a parkolókat a föld alá süllyesztené, persze nem közvetlenül az épület alá, ott ugyanis szerinte - a német Ratskellerek mintájára - inkább sörözőt kellene üzemeltetni. Majd jönne a tágabb környezet. "A Belvárosból radikálisan kitiltanám az autókat, az aszfaltot fölszedném, az utcákat kővel burkolnám. Nem kellene ezzel évekig totojázni, néhány hét alatt kis Toscanát lehetne ide varázsolni" - mondja kedvcsinálónak. A következő lépés a vásárlóközönség visszacsalogatása lenne a belvárosi boltokba.
A Corvin mozi mögötti terület. Ilyen most... © Végel Dániel |
Eltér szabadon engedi képzeletét, talán azért is, mert nem akar indulni a főépítészi székre kiírandó pályázaton (1980-tól 1992-ig egyébként a főváros városrendezési és építészeti főosztályát vezette). Tudja is, hogy amit sorol, az részint nem klasszikus főépítészi feladat, mégis igyekezne elérni a város ilyetén szépítését. "A városlakó ideges, de nem tudja, mitől. Pedig egyszerű - véli -: a vizuális szennyezéstől."
...és ilyen lesz. Az új projekt látványterve. |
S hogy mik lehetnek egy ilyen offenzív terv elemei? "Az egyik legfontosabb feladata az aszfalttengert meg-megtörő zöld felületek létrehozása, illetve a városrehabilitáció felgyorsítása" - jelöl meg két fő irányt Beleznay Éva, a városfejlesztési főpolgármester-helyettesi iroda vezetője. A rehabilitáció lényege, hogy a város karakterét adó V., VI., VII. és VIII. kerület tömbjeit és utcáit - ellentétben a mostanában dívó rombolásokkal - megőriznék, de modernizálnák.
Szabadtéri kocsma egy lebontott bérház helyén. Foghíjas ötletek © Végel Dániel |
"Rögzítsük a dolgokat, vallják sokan, hogy ami szép volt, az maradjon is úgy. Én viszont azt mondom, a dolgok így is, úgy is változnak, irányítsuk hát a változásokat, de tegyük ezt finnyásan" - ad ars poeticát Bojár Iván András. Az Octogon építészeti és formatervezési magazin főszerkesztője a Demszky-féle városvezetés harcos kritikusa volt korábban, akit a Városházán a minap mégis - vagy épp ezért - a főváros arculatáért felelős főpolgármesteri biztossá neveztek ki.
Bojárt sokan a felhőkarcoló-építés szószólójaként tartják számon, de ebben bőven akadnak társai. "Ha nem lesz Budapesten magasház, olyan lapos marad a város, mint egy jól megtömött tehénlepény" - állítja Z. Halmágyi Judit, a Kálvin téri üvegpaloták és - a holland Erick von Egeraat csapatának egyik tagjaként - az ING Bank Dózsa György úti "táncoló házának" tervezője. Cselovszki Zoltán építész, akit sokáig a Fidesz főpolgármester-jelöltjeként emlegettek, s aki most az urbanisztikával foglalkozó Új Budapest Központot vezeti, csokrokban - például az Árpád híd pesti hídfője körül, illetve a Csepel-szigeten - képzelné el a felhőkarcolókat, s még egy-két helyen bátran hozzányúlna a városhoz. "A hetvenes években elvett tereket, az Astoriát az egész Kossuth Lajos utcával, a Fővám teret, a Kálvin teret, a Ferenciek terét, a Moszkva teret visszaadnám a budapestieknek. A forgalmat a felszín alá vinném" - ismerteti programjának fontos elemét a főépítészi székre aspiráló Cselovszki, aki szerint ez nem is olyan nehéz: "Nemrégiben kiderült, hogy a tereket annak idején tervező kollégák gondoltak is erre, a közművek mind megvannak ehhez."
A város testébe ékelődött vasúti és volt ipari területek, az úgynevezett barnamezők beépítése többek képzeletbeli programjában is szerepel, akárcsak az elővárosi vasútrendszer kiépítése. "A vonatoknak - mondja Miklóssy Endre - nem kell bejönniük a főpályaudvarokra, álljanak csak meg a város szélén."
A közlekedés minden városépítész szerint Budapest neuralgikus pontja. "Nem tudom, melyik európai metropolisban engednék meg, hogy a belvárosban kereszteződjön a London-Bagdad és a Moszkva-Adria autóút, mint nálunk a Ferenciek terén" - füstölög Nagy Béla. Aki az egész körúton belüli területről kipasszírozná az autósokat, de helyette meg kellene alkotni egy jó tömegközlekedési rendszert. "Nem a mait buherálva, hanem nulláról indulva, teljesen újat. A Belvárosban a Kálvin tértől a Vígszínházig kellene egy kis kéregvasút, hogy ne kelljen kilométereket gyalogolni. Ha több mint száz éve meg tudták csinálni a földalattit, most nem tudjuk?"
"A várost átszelő Dunát mélyen a lehetőségek alatt használjuk" - állítja Beleznay Éva, aki a Lánchíd és a Szabadság híd közt a pesti oldalon lefedné a rakpartot, hogy az autóközlekedés ne zavarja a belvárosi korzó nyüzsgő életét. Lukovich Tamás, a Magyar Urbanisztikai Társaság alelnöke szerint a folyó lehetne a város főutcája. "A terek helyett öblöket létesítenék rajta, úgy, ahogy most Újpesten vagy a Kopaszi-gátnál kezdik. De közlekedésre is használhatnánk. Az aquincumiak vízitaxival száguldhatnának a Nemzeti Színházhoz és vissza."
Lukovich és Z. Halmágyi előszeretettel használják a divatos kifejezést, miszerint a várost "akupunktúraszerűen" kell fejleszteni: előbb azokat a pontokat kezelve, amelyeknek a legnagyobb kisugárzásuk van a többi területre. "Ha egy főutca pusztul, az arra utal, hogy az ott lakó közösség is pusztul" - állítja Lukovich, aki támogatná, hogy minden kerület fejlesszen magának egy élettől duzzadó, kedves, nyüzsgő főutcát. "Kispesten lehetne ez a Kossuth tér, Újpesten az Árpád út, de ezt mindenütt döntsék el helyben."
Lukovich másik ötlete a városrészek tematizálása, ám ezt nem fölülről vezényelné, hanem az alulról jövő folyamatokat támogatná. "Megcsinálhatnánk Európa legnagyobb zsidó negyedét. Cigány várost is el tudnék képzelni, cigányzenével, dzsesszel és kocsmákkal a VIII. kerületben, illetve párbeszédet kezdenék a kínaiakkal, nem akarnának-e valahol együtt lakni, úgysincs még kínai negyedünk." Az urbanista Zuglóban lakik, s bosszantja, hogy ott "a domonkos templom előtt sorakoznak a prostituáltak". Talán ennek is szerepe van abban, hogy csinálna "egy nívós vigalmi negyedet, mondjuk a Józsefvárosban. Az ottaniak - ebben biztos - boldogok volnának, mert lakásukat 3-4-szeres áron el tudnák adni, és ebből másutt magasabb színvonalon megoldhatnák a lakásgondjukat. Csak jól kellene a dolgot kommunikálni."
Már a főépítészi pozíció elnevezését sem tartja jónak Lukovich, aki szerint betöltőjét - az angolszász gyakorlatot követve - inkább "vezető várostervezőnek" kellene nevezni, ezzel is jelezve a munkakör stratégiai tervezési irányultságát. Ám hogy a hatáskör a valóságban meddig terjed majd, az egyelőre nagy kérdés. "Ha véletlenül én kerülnék abba a székbe, első dolgom volna lemondani" - tréfálkozik nem teljesen komolytalanul Kerekes György. Fiala István építész, az Óbuda Építész Stúdió műteremvezetője csak akkor indulna a pályázaton, ha úgy látja, az új főépítésznek tényleges szava és tényleges döntési lehetősége lesz, Miklóssy Endre pedig semmilyen körülmények közt nem vállalná a feladatot: "Túlságosan öreg vagyok már a bohóckodáshoz. A főépítésznek szinte semmilyen hatásköre nincs."
Cselovszki szerint ez nem igaz. "Egy főépítésznek - hívja föl a figyelmet - nem terveznie kell, hanem konszenzust kell teremtenie a főváros és a kerületek, a lakók és a beruházók közt. Ha jelenlegi hatásköreivel jól bánik, akár még jó dolgokat is csinálhat." A poszt egyik esélyese, Fegyverneky Sándor, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium építésügyi és településrendezési főosztályának vezetője szerint a jó főépítésznek nincsenek is úgymond saját elképzelései, hiszen az a feladata, hogy összegyűjtse a legjobb terveket, s azokhoz szakmai és politikai támogatást szerezzen. "Én még abban sem hiszek, hogy egy főépítészi koncepciót előre le kell, le lehet tenni az asztalra" - vallja be Fegyverneky, aki a XIII. kerület főépítészeként, az Árpád hídfőnél épült toronyházak engedélyezőjeként szerzett már alkutapasztalatokat.
Alkudozni persze nemcsak a beruházókkal, hanem a lakossággal is kell. Ám "a hagyományos lakossági fórumok - állítja Kerekes - egyszerűen nem működnek, szétfolynak". Z. Halmágyi Judit, aki "belehalna, ha nem tervezhetne épületeket", s így nem is aspirál a főépítészi posztra, hanem inkább a főváros "művészeti vezetőjévé" szeretne válni, az építészetet úgy tenné társadalmi üggyé, hogy a szakembereket súlyozottan vonná be a tervezésbe. "Semmilyen energiát nem szabad lefojtani. Valamilyen stratégia mentén terelgetni kell a várostervezési folyamatokat, az ötleteken vitatkozni, s ami a vitában kiemelkedik, azt megvalósítani."
LŐKE ANDRÁS