A takarékszövetkezetek ügyfeleinek 80%-a 40 év feletti, de csak 38%-uk töltötte be a 60-at, 50%-uknak magasabb az iskolai végzettsége 8 általánosnál, jellemzően házasságban élnek és (67%-os válaszadási arány mellett) 47%-uk nettó havi jövedelme nem vagy éppen csak eléri a minimálbért - közölte lapunkkal a PricewaterhouseCoopers (PwC) nemzetközi tanácsadó cég egy felmérésre hivatkozva.
A cég szerint a banki ügyfelekhez hasonlóan a takszövösök harmadának a havi hiteltörlesztése meghaladja jövedelmük 50%-át. A takszövös ügyfelek a legelégedettebek pénzügyi szolgáltatójukkal és ők választanák a legnagyobb arányban újra ezt az intézményt.
A termékhasználatban jelentős eltérés figyelhető meg a bankszektor többi szereplőjéhez képest. Valóban alacsonyabb az elektronikus szolgáltatások használata (netbank, mobilbank, telebank), jóval ritkábban (kb. 50%) vesznek igénybe hitelkártya vagy folyószámlahitel termékeket. Közel 30%-kal kevesebb takszöv ügyfél rendelkezik bankkártyával, mint banki ügyfél. Ahogy az várható magasabb a takarékbetétkönyvben való megtakarítások aránya. A takszövös ügyfelek leginkább a fiókokban tájékozódnak, magasabb arányban, mint a banki ügyfelek.
Jelentősebb esetükben a rokonok, barátok, ismerősök, akár szomszédok ajánlása is (kb. 10%-kal magasabb a bankinál). A takszövök versenyképességét és rugalmasságát mutatja, hogy a jelzáloghitel igénylési folyamat messze felülmúlja a piaci átlagot, mindössze 15 nap a bankpiaci 32 napos átlag átfutási időhöz képest - érvel a PwC anyagának marketing szagú része.
A tanácsadó szerint a takarékszövetkezetek egyelőre stabilan állnak a piacon és versenyképesek saját piaci szegmensükben. Kérdés azonban, hogy merre vezethet az út a fejlődés felé? A gazdasági válság teremtette piaci körülményekre minimum reagálni kell, ha elé menni nem is egyszerű. Érdekes példa erre a HBW Express Takarékszövetkezetből a spanyol Caja Navarra Takarékpénztár bevonásával alakult MagNet Bank, ami a társadalmi felelősségvállalást helyezte imidzs szempontból a középpontba.