Demján Sándor nagyvállalkozó építőipari cége, az Arcadom Zrt. mostanában nem fizeti ki az alvállalkozóit. Tóváros után itt a második nem-fizetési ügyük. Bár a Tóváros lakóparknál a tárgyalások után fizetett a cég az alvállakozóinak, egyelőre nem tudni, hogy Debrecenben is így lesz-e.
A debreceni villamosvonal építését egy háromtagú konzorcium vállallta. A három társaság közül a pénzügyi vezető Demján Sándor cége, az Arcadom Zrt. volt. A másik kettő két helyi vállalkozás. Ők a munkájukat elvégezték, de a pénzt határidőre nem kapták meg az Arcadomtól.
Ráadásul az Arcadom munkatársai március 2-án jogsértő módon magukkal vitték a projekthez tartozó iratokat - mondta el Miklóssy Ferenc, a konzorciumi tag Keviép Kft. ügyvezető igazgatója hétfőn az MTI-nek. Hozzátette: ezért visszavonták a cég vezetői jogát.
A villamosprojekt pályaépítését 2010 elején nyerte el az ATK Debrecen Konzorcium, amelynek vezető tagvállalata az Arcadom Építőipari Zrt., másik két tagja pedig a Tóth-TD Kft. és a Keviép Kft.
A projekt pénzügyi vezetését az Arcadom Zrt. végzi, így az önkormányzattól hozzá érkeznek meg a kiszámlázott összegek, és az ő kötelességük kifizetni a további konzorciumi cégeket, amelyek az alvállalkozókkal szerződtek. Korábban több alvállalkozó is leállt a munkálatokkal, mert nem kapták meg pénzüket az elvégzett munkák után.
Miklóssy Ferenc szerint az Arcadom munkatársai által elvitt iratok - jóváhagyott kiviteli tervek, műszaki levelezések, hatósági engedélyek, szerződések, elszámolások - hiánya ellehetetlenítheti a munkavégzést. Közölte: felszólították az Arcadom Zrt.-t, hogy azonnal szállítsa vissza a dokumentumokat, ellenkező esetben feljelentést tesznek.
Miklóssy Ferenc jelezte: az Arcadom jogsértő lépéséről tájékoztatták Kósa Lajos (Fidesz-KDNP) polgármestert is. A Keviép és a Tóth TD Kft. egyúttal visszavonta az Arcadom konzorciumi vezető jogát, vagyis a jövőben nem köthetnek szerződéseket, nem nyújthatnak be számlákat, és semmilyen pénzügyi tevékenységet nem végezhetnek a konzorcium nevében - mondta.
Az ügyvezető igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy lépésükkel "helyzetbe hozták" az önkormányzatot a projekttel kapcsolatos tárgyalásokban, hiszen a közelmúltban a konzorcium nevében benyújtott bruttó 1,1 milliárdos részszámlát így az önkormányzatnak nem kell átutalnia az eddigi pénzügyi vezető Arcadomnak.
Ebből a részszámlából mintegy 650-680 millió forint lehet az az összeg, amelyből a már elvégzett munkákat ki lehet fizetni - ismertette, hozzátéve, hogy az alvállalkozókkal szembeni tartozás már csaknem 900 millió forint. A követelések között vannak olyan számlák is, amelyek már több mint 180 napja lejártak.
"A konzorcium pénzügyi vezetését végző Arcadom Zrt. a város által hozzá utalt pénzekből saját hasznára intézkedett" - fogalmazott az MTI-nek Miklóssy Ferenc, megjegyezve, hogy eddig mintegy 2,5 milliárd forintnyi munka valósult meg.
Pajna Zoltán (Fidesz-KDNP), Debrecen gazdasági ügyekért felelős alpolgármestere korábban az MTI érdeklődésére azt közölte, hogy a villamosvonal pályaépítési munkálatai jelentős késésben vannak, és az önkormányzat jelenleg nem látja biztosítottnak az építkezés május végi határidőre történő befejezését.
Hozzátette: reményeik szerint sikerül tárgyalásos úton rendezni a helyzetet, és folyamatosan elemzik a kivitelezési szerződés felbontásának esetleges következményeit és hatásait, valamint a bankgarancia lehívásának lehetőségeit is.
Az Arcadom Zrt. vezette konzorcium 2010 elején nyerte el a munkát. Az akkori közlés szerint a 2-es villamos nyolc kilométeres vonala a kapcsolódó létesítményekkel 7,54 milliárd forintból épülhet meg. A jelenleg álló pályaépítési munkálatok 2010 őszén kezdődtek, a befejezési határidő 2012. május 31.