Az általános iskola első-negyedik évfolyamán nem végezhetnek oktató és nevelő munkát tanárok, kivételt ez alól az emelt szintű tárgyak, az idegen nyelv, a művészetek, a testnevelés, valamint a nemzetiségi és etnikai kisebbségi nyelv és irodalom jelent. A javaslat értelmében 2004-től minden gimnáziumban és szakközépiskolában indulhat nyelvi előkészítő osztály nulladik évfolyamon.
A javaslat az iskolában történő nevelő-oktató folyamatot 12 éves egységként kezeli, melyből 8 év az alapfokú, azaz általános iskolai oktatás, és ehhez kapcsolódik a 4 év középiskola és a 2 év szakiskola. A módosító indítvány tiltja a hátrányos megkülönböztetést a közoktatásban. A pedagógusoknak titoktartási kötelezettségük lesz a diákok személyes adatait illetően, ami a miniszter szerint éppen annyira védi a pedagógusokat, mint a diákokat.
A tervezet lehetővé teszi, hogy az intézményvezető és a pedagógus megállapodása alapján az előírt kötelező óraszámon felül több kötelező órát teljesítsen a pedagógus. Az így elvégzett munkáért külön díjazást kell megállapítani a munkaszerződésben, illetve a közalkalmazotti kinevezésnél.
A javaslat rögzíti: 2005-től az egyetemi, főiskolai felvételi alapja a középiskolai kétszintű érettségi lesz, nem kell tehát a diákoknak egy tárgyból két vizsgát tenniük. Az egyetemek és főiskolák az érettségin elért eredmények alapján választják ki azt a jelentkezőt, aki felvételt nyerhet. Az idegen nyelvből tett emelt szintű vizsga - az eredménytől függően - egyben alap-, közép- , vagy speciális esetben felsőfokú nyelvvizsgát is jelent egyben. Aki informatikából jelesre érettségizik, egyúttal ECDL vizsgáról szóló tanúsítványt is kap.
A Fidesz álláspontja szerint a közoktatási törvény módosítására beterjesztett javaslat azt bizonyítja, hogy a szocialista párt gyakorlatilag lemondott saját oktatáspolitikai elképzeléseiről, mivel választási programjában nem szerepelt sem a totális tantervi reform, sem az iskolaszerkezeti váltás, sem az, hogy ennek következtében több ezer pedagógus veszítheti el az állását. Sió László, a Fidesz oktatási tagozatának vezetője szerint fontos dolog, hogy egy iskolában van-e buktatás vagy házi feladat, de ezeket a tanintézmények döntő többsége ma is jól megoldja, ezeket a kérdéseket nem kell törvényben szabályozni.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) sajnálattal tapasztalta, hogy a közoktatási törvény változásai kapcsán javaslataik nagy részét a tárca elvileg sem támogatta. Kerpen Gábor, a szervezet elnöke kifejtette: a pedagógusokra háruló feladatok, a követelményrendszer és a foglalkoztatási szabályok változása miatti módosulások a pedagógusképzés újragondolását igénylik, amelynek meg kell jelennie az említett jogszabályban is. A PDSZ kifogásolja azt is, hogy a tárca a kormány elé terjesztette a felsőoktatási törvény módosítását anélkül, hogy azt a megfelelő fórumokon előzőleg egyeztette volna a társadalmi partnerekkel. (MTI)