Aláírták a nagykörúti villamosok beszerzéséről szóló szerződést

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Aláírták azt a szerződést, amelynek értelmében a Siemens-Kiepe konzorcium 37,3 milliárd forint értékben 40 új villamost szállít a budapesti 4-es és 6-os villamosok kicserelésére. A szerződés kapcsán korábban korrupcióval vádolták a fővárost, amiért a legdrágább ajánlatot tevő cég nyert. A BKV Rt. felügyelőbizottságának egyik tagja által kezdeményezett vizsgálatot a bizottság nyolc másik tagja elvetette, így arra nem kerül sor.

A fővárosi önkormányzat, a BKV Rt. és a Siemens-Kiepe konzorcium képviselői szerdán aláírták azt a szerződést, amelynek alapján a német cég 2006 közepéig 40 új, alacsony padlós villamost szállít 37,3 milliárd forint értékben. A világ leghosszabb, 53 méteres, 350 férőhelyes járműve 875 millió forintba kerül. A tervek szerint 30-50 évig közlekedő új villamosokat abból a 370 millió eurós hitelből veszi meg a főváros, amelyet a 2-es metró felújításához biztosított az Európai Unió bankja, az EIB.
Demszky Gábor főpolgármester az aláírás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón elmondta: hamarosan megkezdődik a 2-es metró felújítása is, s reményei szerint még az idén törvény születik a 4-es metró megvalósításáról. A főpolgármester érdekességként megemlítette, hogy 2006 nyarától csúcsforgalomban minden nagykörúti megállóban lesz majd egy-egy villamos. Az első próbaszerelvények a jövő év őszétől érkeznek, 2005-ben pedig már menetrendszerűen járnak az új villamosok. A régi Ganz-szerelvényeket felújítás után Budapest más területein tovább működtetik.
A szerződés kapcsán korábban korrupcióval vádolták a fővárost, amiért a legdrágább ajánlatot tevő cég nyert. Az Alstom kétéves garancia mellett 140,7 millió, a Bombardier 140,4 millió, illetve hároméves kezességvállalásra 141,7 millió, míg a Siemens ugyancsak kétéves garancia mellett 149,4 millió eurót kért. A tenderkiírás szerint a műszaki feltételekre a pontok 26, a pénzügyi ajánlatokra pedig 74 százalékát adták. Szálka Miklós, a BKV Rt. felügyelőbizottságának tagja vizsgálatot is kezdeményezett a tenderrel kapcsolatban, mert véleménye szerint az nem az eredeti, úgynevezett kétborítékos módszer alapján zajlott. A Szálka által kezdeményezett vizsgálatot a felügyelőbizottság nyolc másik tagja elvetette, így arra nem kerül sor.
Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója a szerdai sajtótájékoztatón a tendert kísérő negatív felvetéseket indokolatlannak tartva elmondta: hármas szűrőn keresztül, teljesen korrekt módon, s szinte minden szavazásnál egyhangú voksolással döntöttek az elbírálás során. A bírálat érdekes, újszerű elemeként említette, hogy minden szempontot megpróbáltak forintosítani, s ennek eredményeként lett győztes a három pályázó közül a Siemens. (MTI)