Az Újpest és Budakalász közötti híd, amely az M0-ás körgyűrűt vezeti majd át északon a Duna felett, az utóbbi évek egyik legfontosabb közlekedési beruházása lesz a fővárosban. Elég csak rápillantani a térképre, s látható, hogy a szinte a város közepén lévő Árpád hídtól északra autóval legközelebb Esztergomnál lehet átkelni a Dunán – igaz, rögtön Szlovákiába –, mégpedig a háborús romokból csak tavalyelőtt őszre helyreállított Mária Valéria hídon (amelyhez érzelem, politikai vita szintén bőséggel tapadt). Az újpesti összeköttetés igen jelentősen tehermentesítené a belvárost. Számítások szerint az Árpád híd forgalmának akár kétharmada, vagy még több is ezen az úton fog majd áthaladni. És éppen ez okozta a korábbi vitát. Az újpesti úthálózat a helyi önkormányzat szerint jelentős bővítés, felújítás és megerősítés nélkül nem lesz képes elviselni a megnövekedett terhelést. Csakhogy a szükséges fejlesztések milliárdos terheit a kerület önmaga nem kívánta, s nem is tudta volna elviselni.
A vita következtében a pesti hídfő környékére elrendelt „változtatási tilalom” számottevő fennakadást jelenthetett volna Budapest közlekedésében, ugyanis a Margit híd felújítását legkésőbb 2005-ben meg kell kezdeni, és az új átkelő nélkül könnyen megbénulhatott volna a főváros két oldala közötti forgalom.
Derce Tamás újpesti polgármester a Nemzeti Autópálya Rt.-vel kompromisszumos megállapodást írhat alá, amelynek hátterében a közlekedési minisztérium másfélmilliárdos vállalása áll. Eszerint állami beruházásban készül el a Szilas-pataki hídfőtől a Váci út kétszer kétsávosra bővítése, valamint a Megyeri útig terjedő szakasz teljes burkolatcseréje. Azt a felüljárót azonban, amely a Külső Szilágyi utat és a Szilágyi utcát (az utóbbit is teljesen felújítják) köti össze, a főváros és Újpest közösen építi meg, úgy hogy a kiadásoknak csak ötöde terheli a kerületet. E munkálatok befejezését, egy évvel a hídátadás elé, 2005. december 31-ére datálták. Az egyezség szerint a híd megépítése előtt, majd az átadást követően is forgalomszámlálást tartanak, s ha a növekedés eléri a tizenöt százalékot, a szaktárca visszafizeti a felüljáró-építésből a fővárosra eső nyolcszázmillió forintot.
A megállapodás óta eltelt rövid időben egyetlen párt vagy másmilyen szervezet sem tiltakozott a híd megépítése és a hozzá kapcsolódó beruházások ellen. Igaz, ez az objektum egyelőre leginkább a józan megfontolás szimbóluma lehetne, s erre a terepre politikai szerveződések az utóbbi időben egyre ritkábban tévednek. Különösen, ha hídról van szó. Az újpesti, illetve óbudai beruházások (kezdeti) nyugalmát azonban – ismét csak tekintettel a magyar híd átlagos sorsára – még biztosan el lehet rontani, például a névadással. Jobb lenne tán, ha megmaradna egyszerűen az M0 északi Duna-hídjának.
Mivel a hidak szezonja van, illik beszámolni egy kevés nyilvánosságot kapott minapi hídavatásról is. Elkészült ugyanis a Cuhai Bakonyér fölött átívelő híd, amely a Győr-Moson-Sopron megyei Tápszentmiklóst köti össze a Komárom-Esztergom megyei Bársonyossal. A 18 millió forintos költséggel megépített hidat Kovács József, Tápszentmiklós polgármestere szerint múlt szombaton adták át. Azóta nem kell jelentős kerülőt tenni gépeikkel azoknak a tápszentmiklósi gazdáknak, akiknek földjük van a Bakonyér túloldalán, és a beruházás azoknak is előnyt jelent, akik az ér túlsó oldalán fekvő településekre járnak dolgozni. Az acélszerkezetes tölgyfahíd 7 méter széles, 11 méter hosszú, és 40 tonnás teherbírása a mezőgazdasági gépek áthaladását is lehetővé teszi. Az új hidat azért kellett megépíteni, mert a régi életveszélyessé vált. És most jönnek-mennek rajta az emberek gyalog és gépekkel oda és vissza, ahogy azt kell, s talán még egy kis traccsolásra is megállnak a korlátnak dőlve.