A főváros a kormányra bízná a BKV-t

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Budapest főpolgármester-helyettese szerint, amennyiben a főváros nem kapja meg a BKV működéséhez szükséges költségvetési forrásokat 2004-re, az önkormányzat kénytelen lesz átadni a tömegközlekedés feladatát az államnak. Gál J. Zoltán kormányszóvivő ugyanakkor szerdán úgy nyilatkozott, hogy "a kormány nem kéri a BKV-t, az államosítás ideje Magyarországon lejárt".

Atkári János, a gazdasági ügyekért felelős SZDSZ-es főpolgármester-helyettes szerint a főváros nem tudja a tömegközlekedés feltételeit biztosítani és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) esetében „megteszi azokat a csonkító lépéseket, amelyek rendkívüli szolgáltatási színvonal-süllyedéssel járnak”, illetve hivatalosan felkéri az államot, hogy a fővárosi tömegközlekedés feladatát vállalja magára. Atkári János szerint nem a főváros, hanem az állam felelőssége, ha a megfelelő források hiánya miatt összeomlik a BKV.
Demszky Gábor főpolgármester elmondta, meglepetéssel értesült arról, hogy a jövő évi költségvetés tervezetéből kikerült a nagyvárosi - budapesti, szegedi, debreceni, pécsi, miskolci és győri - tömegközlekedés normatív állami támogatása, pedig ez 8,5 milliárd forintot jelentett volna a BKV működéséhez. Szerinte ennek hiányában az állam 3 millió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. "Amennyiben nem kapja meg a főváros a minimális központi normatív támogatást, úgy a tömegközlekedés ellehetetlenülésével kell számolni" - hívta fel a figyelmet a városvezető. Demszky úgy véli, hogy az "általánosan is szigorodó, és a főváros esetében kifejezetten romló" finanszírozási körülmények között súlyos helyzetet teremt, hogy kimarad a büdzséből a normatív támogatás. A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy a múlt heti kormányülés elé beterjesztett tervezetben még szerepelt a nagyvárosi tömegközlekedés 12 milliárd forintos normatív állami támogatása.
Demszky úgy véli, az a tömegközlekedési támogatási rendszer, amelyet a fővárosi önkormányzat kidolgozott és a Gazdasági Minisztérium támogatott, "minimális központi költségráfordítással" hosszú távra megoldaná a finanszírozást. A tervezet értelmében az állam három év alatt - az uniós gyakorlatnak megfelelően - a teljesítmény-finanszírozásról fokozatosan a hiány finanszírozására állna át. A főpolgármester elmondta: három év múlva e célra 24 milliárdot kellene elkülöníteni a központi költségvetésben, és ebből a BKV számára 19,3 milliárd jutna. (MTI)