MSZP: előteremthető a tömegközlekedési normatíva

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A költségvetés bevételi oldalának növelésével, illetve átcsoportosítással elő lehet teremteni a tömegközlekedés normatív finanszírozásához szükséges 12 milliárd forintot - jelentette ki Mandur László, az MSZP budapesti elnöke. Kósa Lajos fideszes debreceni polgármester szerint a normatíva nem növelheti az adóterheket, Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke szerint "célszerű lenne abbahagyni az ötletbörzét".

A költségvetés bevételi oldalát egy 40-42 százalékos adókulcs bevezetésével lehetne növelni, ami a legmagasabb jövedelműeknél lépne életbe - mondta Mandur, aki többletbevételi lehetőségként említette a nyugdíjjárulék felső határának eltörlését is. "A nyugdíjbefizetések felső korlátja megszűnhetne (...), s azt kell mondani, akinek magasabb jövedelme van, legyen magasabb a nyugdíjjárulék-befizetése is" - vélte. A politikus szerint a gazdasági és a környezetvédelmi tárca, a gyorsforgalmi úthálózat építésére elkülönített keret, a MÁV-támogatás, illetve a Vásárhelyi-terv forrásainak átcsoportosításával is előteremthető a tömegközlekedési normatíva finanszírozásához szükséges 12 milliárd forint.
Korábban Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere figyelmeztetett: ha nem növelik a főváros - és más városok - tömegközlekedését finanszírozó normatívát, összeomlik a tömegközlekedés.
A tömegközlekedési normatíva bevezetése nem növelheti az adóterheket, a Fidesz belső átcsoportosítással biztosítaná a pénzt erre a célra - mondta Kósa Lajos Mandur bejelentésére reagálva az MTI-nek. A Fidesz ellenzi, hogy a normatíva fedezetét adóemelés, vagy a nyugdíjjárulék limitjének eltörlése biztosítsa, hiszen így is nőnek a lakosság adóterhei - közölte a fideszes képviselő, Debrecen polgármestere, aki szerint pártja a költségvetésen belüli átcsoportosítást tartja megfelelőnek a szükséges 12 milliárd forint előteremtéséhez. "Elsősorban olyan kormányzati programokra gondolunk, amelyek eddig is kudarcot kudarcra halmoztak" - mondta a képviselő. Példaként a Sulinet programot, illetve a hírközlési tárca egyes programjait említve, amelyek szerinte "kifejezetten az SZDSZ-t reklámozó" cikkek megjelenését is finanszírozzák. Kósa szerint az lenne igazságos, ha a normatíva egyharmadát a főváros, kétharmadát pedig a tömegközlekedést saját forrásaikból támogató, szolgáltató önkormányzatok kapnák.
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke szerint "célszerű lenne abbahagyni a nyilvánosság előtti ötletbörzét a költségvetéssel és az adótörvényekkel kapcsolatban". "Az SZDSZ továbbra sem támogatja újabb személyi jövedelemadó-kulcsok bevezetését, hanem kitart az MSZP-vel közösen elfogadott adótábla mellett" - szögezte le a pártelnök. A költségvetéshez és az adótörvényekhez benyújtható módosító indítványokról egyeztetni fognak és megállapítják, melyek támogathatóak, melyek nem - mondta, hozzátéve: a két párt által elfogadott javaslat volt - amely elől a kormány sem zárkózik el -, hogy a most elindított társasági nyereségadó-csökkentés folytatódjon a következő években. "Erre vonatkozóan már most is megszülethet a döntés" - vélekedett az SZDSZ elnöke, megjegyezve: ezt úgy is el lehet érni, hogy a helyi iparűzési adó egy bizonyos hányada leírható legyen a társasági nyereségadó alapjából. Az SZDSZ egyébként kezdeményezni fogja, hogy a 2005-ös szja-táblát már most fogadják el; "ennek lényege az, hogy a középső kulcs 26 százalékról 24 százalékra csökkenjen" - mondta az SZDSZ elnöke. (MTI)