Keszei Sándor elmondta: a PISA-felmérés rossz eredményeit a szociokulturális, családi háttérrel magyarázzák. Ugyanakkor a negyedik osztályosok körében, 2001-ben végzett olvasás készségeket vizsgáló másik felmérés szerint 35 ország közül Magyarország a 8. helyen végzett.
A negyven ország részvételével lezajlott nemzetközi felmérés során matematikából a 25., szövegértésből ugyancsak a 25., természettudományos területen a 17., míg a problémamegoldó képességet tekintve a 20. helyen végzett Magyarország.
A vizsgálat során azt mérik, hogy az adott ország tanulói milyen mértékben képesek az elsajátított tudást a hétköznapi életben alkalmazni. Magyarországon 150 iskolát választottak ki reprezentatív mintaként.
Magyar Bálint elmondta: a vizsgálat szerint Magyarországon az oktatási rendszer nem megszünteti az induló társadalmi hátrányokat, hanem megerősíti azokat, s az első helyek egyikén szerepel abban az összehasonlításban, hogy az iskolák közötti különbség és a családi háttér mennyire befolyásolja a diákok eredményességét. A felmérés szerint Magyarország a 2. helyen áll Törökország után a tekintetben, hogy leginkább az iskolák közti különbség határozza meg a diákok teljesítményét.