A TNS nemzetközi piackutató által készített tanulmány egy összetett mutatószámmal fejezi ki az egyes területek lakossági megítélését: a magyar egészségügy -10, a politikai szféra pedig -21 pontot kapott azon a skálán, amely +20 pontban határozza meg azt a határvonalat, amely alatt mindenképpen változtatásra van szükség. Árulkodó az is, hogy a TNS szerint az adott terület állapota +70 pont felett tekinthető valóban jónak.
Módszertan |
A TNS tanulmánya 40 ország több mint 36 ezer lakosának megkérdezésén alapul, s a közszféra mellett a magánszférával való elégedettséget is vizsgálja. A 2004 negyedik negyedévében végzett kutatás Észak-Amerika, Dél-Amerika, Európa, Ázsia és Afrika egyes országainak lakosságára terjedt ki. A tanulmány részletesen elemzi, hogy miként értékeli a lakosság saját országa olyan intézményeinek hírnevét, mint az egészségügy, a távközlés, a politikai pártok, a postai szolgáltatások, az üzleti környezet és a szupermarketek. |
Meglepő lehet, de az egészségügy megítélése a hírhedten gyenge ellátással rendelkező Romániában pontosan ugyanolyan, mint hazánkban, a politikusaik elfogadottsága pedig három ponttal még jobb is, mint nálunk. A globális átlag egyébként e két területen +22, illetve -10 pont.
Magánszféra
A magánszférával való elégedettség tekintetében világszerte sokkal kedvezőbbek az eredmények. A kiskereskedelem például +53 pontot kapott globálisan, de hasonlóan jó a bankrendszer (+50), a távközlés (+43) és a postai szolgáltatások (+41) megítélése is.
Magyarországon különösen a kiskereskedelem (+52) örvend komoly respektusnak, de jó a bankrendszer (+50) és a távközlés (+50) megítélése is. Hátul kullog viszont a posta, amelyet +27 pontra értékelt a magyar lakosság.