Nem lenne jogállami az alkotmánymódosítás ügynöklista-ügyben

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Péterfalvi Attila szerint nem jogállami az ügynökakták széles körű nyilvánosságával kapcsolatban tervezett alkotmány-módosítás, az állambiztonsági múlt közérdekű adattá nyilvánítása. Az adatvédelmi biztos szerdán rámutatott arra is, hogy az alaptörvényben rögzített szabályozást nem vizsgálhatja felül az Alkotmánybíróság.

Az információs kárpótlás értelmében mindenkinek joga van megismerni mindazt, ami az életére kihatással volt, mindazokat az adatokat, amelyeket róla tartottak nyilván a pártállami titkosszolgálatok - fejtette ki Péterfalvi Attila. Megjegyezte ugyanakkor, hogy feltehetően sokan nem is tudtak, tudnak arról, hogy őket a pártállami titkosszolgálatok állambiztonsági kapcsolatként tartották nyilván, például azért, mert egy köztörvényes bűncselekmény megelőzése, leleplezése érdekében a lakásukból hajtottak végre megfigyeléseket. Az átláthatóság követelménye döntően a közhatalomra, a közhatalmat gyakorlókra vonatkozik - hangsúlyozta az adatvédelmi biztos.

Sérti viszont a jogbiztonság elvét, ha a tervezett szabályozás nyomán mindazok titkosszolgálati múltja is közérdekű, nyilvánosságra hozható adattá válik, akik a korábbi szabályozásra figyelemmel, azt a lehetőséget választották, hogy inkább megválnak közhatalmi funkciójuktól és így elkerülik a szolgálatokhoz fűződő egykori kapcsolatuk nyilvánosságra kerülését - jegyezte meg a szakember.  Péterfalvi Attila rámutatott arra is, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni a megismerhetőség és a nyilvánosságra hozatal között. A megfigyelteknek a jelenlegi szabályozás szerint is van lehetőségük megismerni azoknak a személyes adatait, akik róluk jelentettek. De ez nem jelenti azt, hogy ezek az adatok közérdekűek, bárki által megismerhetőek és nyilvánosságra hozhatóak.

Burány-Péterfalvi
Burány Sándor, az MSZP frakcióvezető-helyettese kedden azt mondta, a tervezett alkot-mánymódosítás szerint "az ál-lambiztonsági múlttal kapcsolat-ban közérdekű adatnak számít az ezzel kapcsolatos iratmeny-nyiség", így az érintettek sze-mélyes adata is, a magánélet viszont nem sérülhet. Péterfalvi Attila szerdán elmondta: a Buránynak címzett keddi kelte-zésű, saját honlapján olvasható észrevételeit mintegy húsz alkotmánybírósági határozatra, az úgynevezett Sólyom- bizott-ság megállapításaira, illetve biz-tosi hivatalának a gyakorlatára alapította.
"A közélet tisztasága bizonyos esetekben, helyzetekben valóban lehet fontosabb a személyes adatok védelménél. De mindenkinek joga van eldönteni, hogy vállalja-e a közhatalom gyakorlásában való részvételt és ezzel személyes adatai védelmének a közérdek szempontjából való, esetenként meglehetősen súlyos korlátozását" - fejtette ki az ombudsman. A célhoz kötöttség jogállami követelménye kapcsán a szakember hozzátette: a törvény közérdekből elrendelheti személyes adatok nyilvánosságát, de csak alkotmányosan igazolható célból. Az ilyen törvényi rendelkezés meg kell hogy feleljen az Alkotmánybíróság által kimunkált szükségesség-arányosság-alkalmasság tesztjének. Péterfalvi Attila nem zárta ki, hogy Alkotmánybírósághoz fordul, amennyiben a Burány Sándor által ismertetett elképzeléseket tartalmazó törvényt szavaz meg a parlament.

Az ombudsman megjegyezte ugyanakkor, hogy amennyiben a politikai erők konszenzusa nyomán az alkotmányba kerülnek be az aggályos rendelkezések, akkor már az Alkotmánybíróságnak sincs lehetősége arra, hogy érvényesítse a jogállami követelményeket.