A kormány szerdai döntése alapján "startra kész" a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ), amelynek első lépése a szeptember elsején induló, Budapesten belüli közös bérlet - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányülést követő tájékoztatón szerdán Budapesten. A miniszter elmondta: a szövetség célja, hogy az ország 185 települése 3,3 millió lakosának olcsóbb, kényelmesebb és gyorsabb közlekedést teremtsen. Demszky Gábor főpolgármester közölte: az új bérlettel Budapesten belül a BKV, a MÁV és a Volánbusz járművei egyaránt használhatók lesznek.
A BKSZ májusi létrehozása után 2005 szeptemberében vezetik be a közös bérletet, 2006-ig pedig elindítják az elektronikus bérlet próbaüzemét, jövő januártól bevezetik az éves bérletet a BKSZ egész területén és elkészítik az összehangolt menetrendet, majd a jövő évtől fokozatosan vezetik be az elektronikus jegyrendszert, így 2010-re létrejöhet a teljes tarifaközösség - mondta Kóka János.
Demszky Gábor elmondta: az elektronikus jegyrendszer bevezetésének első lépése, hogy - ha minden határidőt sikerül teljesíteni - akár még az idén decemberben elindulhat a próbaüzem a kisföldalattin. A főpolgármester kifejtette: az új tarifarendszer elindításával kapcsolatban az elmúlt 6 hónap alatt többet értek el, mint az elmúlt 12 évben. Ennek oka egyebek mellett az, hogy ebben az évben a kormány a BKV-nál kieső bevételek kompenzálására több mint 400 millió forintot különített el. Így a BKV-nál nem keletkezik az új bérletfajta miatt bevételkiesés. Hangsúlyozta: a közös havi bérlet díja szeptember elsejétől 6785 forint, de ez nem jelenti azt, hogy a BKV jelenleg használatos bérletei változnának, vagy azt, hogy az új bérletet kötelező lenne megvenni.
Az új közös nyugdíjas és tanulóbérlet 2596 forintba kerül majd. A közös bérlet így 10 százalékkal drágább, mint a mostani, de havonta akár több ezer forintot is megtakaríthatnak vele a Budapestre bejárók - közölte a főpolgármester. "A közös bérlettel jól járnak majd azok az ingázók, akik a MÁV vagy a Volán járatait a városhatárán belül is használták és ott átszálltak a BKV járataira" - tette hozzá Demszky Gábor.
A főpolgármester elmondta: számításaik szerint az éves megtakarítás egy szelvénynél akár 50-80 ezer forint között is mozoghat. Hozzátette: azok is megtakarítást könyvelhetnek el, akik a városhatáron belül szeretnék igénybe venni a MÁV szolgáltatásait. Kóka János elmondta: az idei évre 430 millió forint áll rendelkezésre a költségvetésben arra, hogy az utolsó negyedévben kompenzálható legyen a díjkiesés. Hosszabb távon azonban azt remélik, hogy az elektronikus bérlet és jegy bevezetésével jobban sikerül felhasználni azt a több mint 120 milliárd forintot, amit évente a költségvetésből fogyasztói árkiegészítésre szánnak. "Ma ugyanis nagy a gyanúnk, hogy ebből több milliárd forint nem úgy használódik fel és nem ahhoz a réteghez jut, akiket igazán kedvezményezni szeretnénk" - tette hozzá Kóka János.
Demszky Gábor elmondta: a számítások szerint 1,8 milliárd forint a három társaság éves bevételkiesése, ezt kell a jövő évben kompenzálni. Hozzátette: a BKV chipkártyás bérletre vonatkozó pályázatot már kiírta. Ez a tender az EU közbeszerzési értesítőjében meg is jelent, a felhívást többen megvásárolták. A chipkártyás rendszer lehetővé teszi a teljesítmény-arányos díjfizetést. Arra a kérdésre, hogy a közös bérletrendszerrel a három különböző közlekedési társaság között hogyan osztják meg a bevételt, Kóka János azt mondta, hogy a chiprendszerrel ez könnyen meghatározható, hiszen a kártya alapján egyértelmű, hogy hol használták. Amíg a rendszert nem alkalmazzák a BKSZ teljes területén, addig a főpolgármesteri hivatal és a GKM megállapodása alapján osztják fel a bevételeket.
Szeptembertől közös bérletet vezetnek be Budapesten
Utolsó frissítés:
A Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) - rövidesen bekövetkező - létrehozása után 2005 szeptemberében vezetik be a közös bérletet, 2006-ig pedig elindítják az elektronikus bérlet próbaüzemét.