"Ősszel nekiállok a vasút radikális átalakításának, aminek első lépéseit szeptemberben be fogom jelenteni" - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken egy televíziós műsorban. Kóka szerint nem biztos, hogy a "vasutas szamárlétrát" kell végigjárnia annak, aki egy a társaságnál egy "strukturált finanszírozást össze tud rakni".
Kóka úgy látja, ésszerű döntést hozott korábban, amikor úgy döntött, hogy félmilliárd forint közbeszerzési érték felett előzetes információkat kér a beszerzés jellegéről. "Tulajdonosként szeretnék belelátni egy több tízmilliárdos döntésbe. Nem szeretnék belenyúlni, nem szeretném én vezetni a vasutat, tehát szó sincs kézi vezérlésről" - emelte ki Kóka János.
Véleménye szerint nem szabad a vasútba most "pénzt önteni", mivel az egy feneketlen zsák. Először át kell alakítani a cég finanszírozási rendszerét, sokkal erőteljesebben szét kell választani az árufuvarozási és a személyszállítási üzletágakat, akár jogilag is - mondta a közlekedési tárca vezetője.
"Tíz hónapja vagyok miniszter, és ebből a ciklusból a hátralévő idő is elég lesz arra, hogy a MÁV-on belül is elindítsak olyan változtatásokat, amelyek visszacsinálhatatlanok" - hangsúlyozta Kóka.
Gaál Gyula a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója szintén a Nap-keltében elmondta: a gazdasági és közlekedési miniszter ugyan bizonyos jogköröket magához vont, de a MÁV teljes mértékben önálló maradt. "Itt arról van szó, hogy a stratégiai döntésekben a miniszter tájékozódni szeretne. Például, ha az elfogadott üzleti tervtől el akar térni a MÁV vezetése, akkor ezt a tulajdonos gazdasági és közlekedési miniszterrel egyeztetni kell" - hangsúlyozta Gaál Gyula.