Veres: változhat a földgáz ártámogatási rendszere

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A földgáz új ártámogatási rendszere még formálódik, de várhatóan olyan irányban mozdul el, hogy a háromezer köbméternél többet fogyasztó lakosok ne vehessék igénybe az annál kevesebbet fogyasztók teljes kedvezményét - közölte Veres János pénzügyminiszter a parlament gazdasági bizottsága előtt, kedden Budapesten.

A környező országokban már bejelentették, hogy a világpiaci árak emelkedése miatt 15-20 százalékkal emelik a földgáz árát; Magyarország ez alól nem tudja kivonni magát, de úgy oldanánk meg, hogy ez a fogyasztókat minél kevésbé terhelje - mondta a pénzügyminiszter. 

Veres János hangsúlyozta: a Budapest Airport (BA) Rt.  eladásából befolyó pénz azt eredményezi, hogy az államnak kevesebb állampapírt kell kibocsátani az államadósság finanszírozására, így közvetve hozzájárul annak csökkentéséhez. "A BA Rt-ből befolyó pénz nem fogja befolyásolni az eredményszemléletű hiány mértékét, tehát ezzel nem lehet kozmetikázni az államháztartási hiányt. Ez akkor volna lehetséges, ha ingatlan értékesítéséről lenne szó, és nem használati jog eladásáról." - mondta Veres válaszul az ellenzéki képviselők azon felvetésére, hogy a BA Rt. eladásából származó pénzt a kormány több éves rossz gazdálkodásának elfedésére akarja majd felhsználni. 

A bizottság alelnöke szerint, a BA hasznosítása nem egy eladás a sok közül a privatizációs folyamatban, hanem egy igen nagy értékű speciális vagyontárgyról van szó. A pénzügyminiszter közölte: a Budapest Airport privatizációjában az állam nem a tulajdont adja el, hanem az üzleti tevékenység jogát, 75 éves használatra. Ha ezt a tranzakciót gyorsan sikerül megvalósítani, akkor a környező országok repülőtereinek hasznosításához képest gazdasági előnyt lehetne érvényesíteni. A Ferihegyre pályázó cégek olyan fejlesztésekre vállaltak
kötelezettséget, amelyeket a BA Rt. adózott eredményéből csak 20-30 év alatt lehetne kitermelni.

A gázárról szólva miniszter elmondta: októberben, novemberben, decemberben még a jelenlegi kompenzációs rendszer működik, de már foglalkoznak átalakításával. Európai uniós elvárás, hogy a támogatást szociális alapon kapja a lakosság. Jelenleg aki 3010 köbmétert fogyaszt, az igénybe veszi az 1500 köbméterig illetve a 3000 köbméterig járó kedvezményeket. Kóka János gazdasági miniszter az ülésen elmondta: a Fidesz-vezetésű kormány idejében a gázolaj jövedéki adójának körülbelül 20 forintos, a benzin esetében mintegy 30 forintos emelésről döntött a parlament, a jelenlegi kormány ugyanakkor nem emelte e tételeket.

A miniszter Orbán Viktor privatizációval kapcsolatos megjegyzésére utalva elmondta: az csak az egyik gond, hogy ezzel elriasztja a befektetőket, a másik, hogy sok kis Orbán Viktor helyi szinten a patikákat, a fűszeres boltokat és a lakásokat is visszakövetelheti majd. Mint mondta, Sztálinnal sem maga csak Sztálin volt a gond, hanem az, hogy sok kis Sztálin követte helyi szinten. A bizottság ellenzéki képviselői hangos felháborodással, fejezték ki nemtetszésüket a miniszter megjegyzéseivel kapcsolatban. Fónagy János (Fidesz), a bizottság alelnöke cinikusnak, pökhendinek nevezte a miniszter megnyilvánulásait; figyelmeztette, hogy nem választási nagygyűlésen van. 

Göndör István (MSZP) védelmébe vette Kóka Jánost és kifogásolta, hogy az ellenzéki képviselők, miután tények, adatok, valótlan beállításával határozott válaszra késztették a minisztert, utána nemtetszésüket fejezik ki reagálása miatt.