A sorompókutya lényegében egy adó-vevő kettős rendszer, amely a vasúti átjáróhoz közeledve, a fénysorompó piros jelzésére, rádiójelet bocsát ki, amely hatására a gépjárműben elhelyezett vevő hangjelzést ad, ezzel figyelmeztetve a vezetőt a veszélyre - mondta Rácz Attila, a berendezést kifejlesztő munkacsoport vezetője.
A jelzés a közlekedési táblák elhelyezéséhez igazodva 150-200 méterről hallható, és az átjáróhoz közeledve egyre erősödik. A növekvő hangerő beavatkozásra készteti a sofőrt, mivel a kellemetlenségig fokozódó jelet csak a kocsi megállításával lehet megszüntetni - közölte a szakember.
Az egy átlagos autórádió árába kerülő berendezés felszerelhető autóbuszokba, vagy veszélyes anyagokat szállító teherautókba, de a rendszer személygépkocsik védelmére is alkalmas - tudatta Rácz.
A szakember bízik a rendszer elterjedésében, hiszen az elmúlt évek súlyos tragédiái, mint a pörbölyi, vagy a siófoki baleset megelőzhetőek lettek volna a berendezéssel.
A sorompókutya tesztelést a szegedi Tisza Volán Rt. végzi autóbuszain, az első berendezéseket a veszélyeztetett útvonalakon haladó járművekbe építik be - mondta a szakember.