© sxc.hu |
De nem csak ebben vagyunk lemaradásban. Hazánkban 2 355 000 a 14 év feletti internetezők száma a T-Online aktuális becslései szerint, ebből csupán 6 százaléknyian olvasnak blogokat valamilyen rendszerességgel. Az Egyesült Államok internetpenetrációja 68 százalékos (224 millió szörfölő), amiből a Pew internetkutató vállalat felmérései szerint 27 százalék olvas blogokat, de még ezen olvasóknak is csak a harmada klikkel politikai témájú blogokra.
A webnaplókból informálódás jelentősége azonban nem mérhető közvetlenül, a felmérések ugyanis azt mutatják, hogy épp a tömegmédiumokra legnagyobb hatást gyakorló rétegek fogyasztanak politikai blogokat, és ezáltal a blogok alternatív hírforrásként is szolgálhatnak. Ezen felül a webnaplók valamiféle pluszt adnak olvasóiknak, olyan híreket és információkat, melyekhez a hivatalos csatornákon keresztül nem lehet hozzájutni.
A legutóbbi amerikai elnökválasztás során a legjobban a Bush és Kerry után harmadikként emlegetett jelölt, Howard Dean élt az új csatorna adta lehetőségekkel, melynek révén 7,4 millió dollárnyi kampánypénzt kalapozott össze, csak a blogjával.
Tíz magyar politikai pártnak és ifjúsági tagozatnak tettük fel blogokkal kapcsolatos kérdéseinket. Jól jellemzi a hazai helyzetet, hogy több sajtóosztály azzal takarózott, ötlete sincs, ki válaszolhatna kérdéseinkre, de majd kerítenek valakit. Hosszas küszködés után nyolc szervezet méltatta válaszra a hvg.hu-t.
© sxc.hu |
A Fidesztől Nyitrai Zsolt a párt parlamenti képviselője, valamint az informatikai és távközlési állandó bizottságok tagja a hvg.hu-nak elmondta: „ Múlt év nyarán a pártrendezvényekről a résztvevők készítettek blogokat. Ezek a Szövetség hivatalos honlapján, a Szabad-Európa.hu-n voltak elérhetőek. A múlt évi blogozásunkat azonban a vártnál alacsonyabb érdeklődés kísérte. A csatorna használatával kapcsolatban ezért álláspontunk várakozó. Jelenleg nem tervezzük szövetségi webnapló készítését, ám képviselőjelöltjeink kampányukban várhatóan használják majd őket.”
Az MSZP sajtóosztálya szerint a nagyobbik kormánypártnál ugyan vizsgálják a blogok alkalmazhatóságát a választási stratégiájában, eddig azonban csak ötlet szintjén merült fel a képviselők által írott internetes napló gondolata.
Pettkó András, az MDF országgyűlési képviselője a hvg.hu-nak nyilatkozva erősen összemosta a blog és az internetes oldal fogalmát. „Szinte minden MDF-es parlamenti képviselőnek van saját weboldala.” A megjelenésében leginkább blogokra hasonlító MDF-es oldal a párt sajtófigyelője, melyet folyamatosan frissítenek a képviselők által tett nyilatkozatokkal.
„Egy webnapló akkor lesz érdekes, ha az aznapi történéseket mutatja be, ez pedig a politikai életben akár veszélyes is lehet a párt működésére. Aki blogot olvas, nem a sajtóhírek felől szeretne tájékozódni, hanem az egyén szubjektív meglátásaira kíváncsi. Blogokkal a bizonytalan szavazók azon rétegének érdeklődését lehet felkelteni, akik már mindkét nagy pártban csalódtak” - véli Dr. Bosánszky Lajos, a Centrum Párt elnökségi tagja és kommunikációs munkacsoport vezető. A Centrum Pártról kisebb-nagyobb rendszerességgel az Exitblog és a Retardalt naplók értekeznek.
Az előzőekhez képest számos bloggert tudhat támogatói közt a Jobbik Magyarországért Mozgalom. Novák Előd főszervező a hvg.hu-nak elmondta: a párt oldalának csak publicisztika rovata van. A Rockszerda című, magát online közéleti napilapként megnevező „hagyományőrző”, de inkább revizionista oldal szerkesztője is a Jobbik sorait erősíti. Novák Előd kérdésünkre nem rejtette véka alá, hogy a magyar blogéletben közismert Tomcattel is együttműködnek: lásd itt. A Jobbik az alternatív csatornától, melyet "suttogó propagandának" neveznek, „azoknak az igazságoknak a beláttatását” várja, „amit a mi szánkból valamely okból nem fogadnának el”. A blogokat háttérként, önműködő infrastruktúraként fogják fel, mely elsősorban a „rendszerellenesek megszólítására alkalmas”. Novák szerint portáljukon biztonsági okokból nincs fórum, mert tartanak az olvasók okozta, „esetleges kommunikációs zavaroktól”.
© hvg.hu |
Az Új Generáció alelnöke, Merker Dávid szerint minden, a jövő évi országgyűlési választáson induló képviselőjelöltjüknek lesz nyilvános webnaplója. „Fontos kiegészítő szerepet szánunk ennek az eszköznek, melytől egy rendszeres olvasói kör kialakulását várjuk, akikkel esetleg kétoldalúvá tudjuk tenni a kommunikációt. A blogok politikusaink emberi oldalát mutathatják be, esetleg olyan gondolatok kifejtésének adhatnak teret, melyre máshol nem nyílik lehetőség.” Merker hozzáteszi még, hogy a potenciális liberális szavazók óriási többsége rendszeres internetező, ezért külön érdekes, hogy az Új Generáció ezidáig ennyire hanyagolta a műfajt.
Az IDF-től Bajkó-Sokoray István „keveset” vár a blogtól, mint alternatív kommunikációs csatornától. Szerinte a webnapló célcsoportjuktól idegen, nagyon szubjektív. „Politikailag az a jó, ha nagy körvonalakról, irányokról, megközelítésekről beszélünk, és nem részletekről. A személyes meglátás - amit a blogok általában közvetítenek - túl mély belelátást nyújt az egyének gondolataiba, ilyen formában számunkra használhatatlan” – teszi hozzá.
Ennek ellentmondva a következő kérdésre, hogy milyen szerepet szánnak a kampányban a blognak, úgy véli: „Az IDF a kampány félidejétől a kampánycsend megkezdéséig működtet egyfajta internetes blogot. Ebben a politikai vélemények ütköztetését szeretnénk lehetővé tenni. A kampány utolsó fázisában, jól alkalmazva, nagyon hasznos lehet az ingázó, bizonytalan szavazók meggyőzésére.”
A Fiatal Baloldal nem érzi szükségét weboldala mellett blog fenntartásának – nyilatkozta Rózsa Endre irodavezető. Szerinte az e-generációt könnyebb megszólítani, de a bizonytalanok kis hányadát befolyásolják a blogok.
Pécsi Ferenc, az e-media szerkesztője – a Goldenblog-díj idei tematikus kategóriájának győztese - szerint blogokkal Magyarországon ma viszonylag kevés embert lehet közvetlenül elérni. Szerinte sokkal hatékonyabb lehet egy olyan pr-blog, amelynek közönségét az újságírók alkotják. Az újságírók erre persze csak akkor lennének vevők, ha a blogot valóban politikus, nem pedig a sajtóosztály írná, s tartalmazna máshol el nem érhető információkat.
Szerinte a politikai marketing egyik legnagyobb gondja a politikus emberi arcának megmutatása. Országjárás, kézfogások, kisgyerek magasba emelése – a kifinomultabb közönség ennek már rég nem dől be. A blogos megjelenés ténye eleve informális jelleget kölcsönöz a megszólaló politikusnak.
A pollner név alatt publikáló blogger rámutat: szükséges, hogy a politikusok bejegyzéseihez az olvasók megjegyzéseket fűzhessenek. Ezek nélkül a politikai blog épp a lényegét - a közvetlen visszajelzést - a párbeszéd kialakulásának lehetőségét veszíti el. A hazai politikai kultúra mostani állapotában biztosan lesznek erős, esetenként szalonképtelen beszólások. A blogot tehát nem szabad hosszasan magára hagyni, folyamatosan „gondozni" kell.
A gerillaakciókkal, azaz a pártok által nyilvánosan fel nem vállalt, mégis pártközeli blogokkal kapcsolatban Pécsi megjegyzi: a blogolvasók (többségükben maguk is bloggerek) igen éberek, és hamar észreveszik, ha egy politikáról blogoló "magánember" mögött valamilyen politikai erő áll.
Pécsi Ferenc szerint 2006-ban még nem a blogok fogják meghatározni a kampányt, de biztos benne, hogy 2010-ben már jelentős szerephez jutnak.
A Hírbehozó című webnapló szerzője – az idei Goldenblog hírblog kategóriájának nyertese - szerint a politikai blog jó lehetőség arra, hogy egyes politikusok, pártok nagyobb bizalmat sugározzanak a bizonytalan, de a politika iránt érdeklődő választók felé. Már az előző választásoknál is emlékezetesek voltak az sms-en és e-mailen terjedő kampányüzenetek - emlékeztet Hírbehozó. Ezek az "add tovább"-jellegű tartalmak ugyanakkor általában ugyanazon körön belül, a biztos pártválasztók között terjedtek, így ezek kevés bizonytalan szavazóhoz jutottak el.
Szerinte a politikusi blog mindenképpen a vállalati blogokhoz hasonlítható, hiszen a politikus blogján nyilvánvalóan egy erősen szerkesztett tartalmat kapunk. A politikus érdeke ugyanis, hogy csak olyan információkat közöljön, ami nem jár hátrányokkal. Ugyanakkor, ha van mellette egy tanácsadói csapat, mely jól tudja használni ezt a médiumot, nagyon sikeres lehet.
Hírbehozó szerint azonban veszélyeket is hordozhat magában egy politikai napló. Blogot bárki írhat, név nélkül is, így akár egy belső kampányértekezletről is kitehet valaki információkat egy blogra. Ma már nem kell szerkesztőségekben kulcsolni, hogy megvegyék az értesüléseket, elég nyitni egy blogot, és leírni, hogy melyik politikus mit csinált a közértben, vagy hogy túrja az orrát megbeszéléseken. Az emberek szeretik az ilyen tartalmakat, és a választóknak is hasznos lehet, ha megtudják, mi zajlik a színfalak mögött.
A hírkategória győztese szerint nem csak a politikusoknak, de a hírmédiának is érdemes választási blogot indítani. A BBC a brit választásokon nagysikerű naplót vezetett. A riporter leadta a hivatalos anyagot a központnak, majd utána írt némi háttérinformációt a webnaplójába. Főleg választási tudósítóknak érdekes mindez, akik kint vannak a terepen, és sok olyan dolgot is tapasztalnak, ami a "hivatalos" cikkben, tudósításban nem jelenhetne meg.