BKV-jegy: egy a biztos, jövőre drágább lesz

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Jövőre 180, vagy 185 forint lehet egy vonaljegy, 6800–6900 a dolgozói, és 2560–2600 forint a tanulói bérlet ára a BKV járművein.

Az árak attól függenek, hogy a hó végén a Fővárosi Közgyűlés a 8 vagy a 10 százalékos tarifaemelési javaslatot fogadja majd el. A Főpolgármesteri Kabinet hétfőn tárgyal a BKV által benyújtott javaslatról, amelyek közül az előterjesztő, Vajda Pál főpolgármester-helyettes az rt. az igazgatósága által szorgalmazott 10 százalékos emelést támogatja.

A társaság az év végén várható 24 milliárd forint körüli vesztesége és mintegy 60 milliárd forintnyi hitelállománya miatt elkerülhetetlennek tartja az infláció feletti tarifaemelést.

A BKV viteldíja 2000-2002 között az inflációnál és a költségeknél alacsonyabban, 6 százalékkal drágult, 2003-ban két lépcsőben 10+4,8 százalékkal, tavaly 13+5 százalékkal, idén pedig 10+5 százalékkal növekedtek az árak. Így jelenleg 170 forint a vonaljegy, 6250 a dolgozói és 2360 forint a tanulói bérlet ára.

A cég az idén 39 milliárd forintos menetdíj-bevétellel és 18,8 milliárdos állami árkiegészítéssel számol. Jövőre 42,2 vagy 42,7 milliárd forint lehet a díjbevétel és mintegy 19 milliárd az árkiegészítés nagysága. Az állami normatív támogatásnál az idei 11,9 milliárd forint után jövőre 17,6 milliárdot remélnek. A fővárostól tavaly csakúgy mint egy évvel korábban 3 milliárd forintos hozzájárulást kaptak. Az idén az állami normatív támogatással azonos a fővárosi hozzájárulás mértéke. Ezt azonban tőkepótlásként kapják, így ez a cég eredmény-kimutatásában nem jelenik meg.

Jövőre a visszajelzések alapján túl drágának tartott napijegyet hat vonaljegy áráért, a turistajegyet több mint 13 vonaljegy áráért lehet majd megvenni.

Csupán elméleti síkon az rt.-nél kiszámolták azt is, hogy jövőre mintegy 68 milliárd forintos menetdíj-bevétel mellett lehetne nullszaldós a gazdálkodásuk. Ehhez az idei árakat 98 százalékkal kellene megemelni.