2002 Millenáris Park. A vereség könnyei © Fazekas István |
„Az ellenzék, alkotmányos értelemben persze, nem osztja meg hatalmat a kormánytöbbséggel, de bármelyik pillanatban, legkésőbb a soron következő választáson visszatérhet a hatalomba, s ez a kilátás jelentős mérséklő hatást gyakorol a kormányra ” – véli Pierre Manent Politikai filozófia felnőtteknek című könyvében. Erről mintha a magyar kormányerők rendszeresen megfeledkeznének, és a „jelentős mérséklő hatás” nálunk általában se nem jelentős, se nem mérséklő. Hanem éppen hogy az uralgó erők többnyire úgy tesznek, mintha hatalmuk az égiektől eredne, és bukásukkal bekövetkezne a lokális Armageddon.
A kormányon lévők ettől persze még álmodozhatnak a ciklus túléléséről, és sok mindent elkövethetnek azért, hogy hatalmon maradjanak. (Például jól kormányozhatnak.) És valóban számos példát láthatunk arra erős demokráciákban, hogy a társadalom újra bizalmat szavaz a kormányon lévőknek. És már Kelet-Európában is előfordult (például Szlovéniában vagy Szlovákiában), hogy a választást a kormánypártok nyerték meg, de nálunk (és például Lengyelországban) a politikai inga eddig oda-visszajárt, és kútba estek a túlélési tervek.
Azért a parlamenti váltógazdaság csak megszorításokkal hasonlítható a fizikai törvényekhez: a kormányok bukása bizonyosan bekövetkezik, csak azt nem tudni, hogy mikor.
Magyarországon eddig egyetlen parlamenti ciklusra voltak hitelesítve a kormányok. Hagyományos demokráciákban a szavazatok 10–15 százalékpontos elmozdulása „földrengésszerű” kormánybuktatásokhoz vezet. A demokratikus magyar parlamenti választások másfél évtizedes története a politikai táborok folyamatos megszilárdulásaként is értelmezhető. Egyre kisebb a „dezertáló választók” aránya, így a verseny egyre szorosabb és kíméletlenebb lett.
A rendszerváltás idején konszenzus volt abban, hogy a parlamenti váltógazdaság a demokrácia értékes vívmánya. Magyarországon 1990 előtt ugyanis parlamentáris választásokon még sohasem váltottak le kormányt. A szocialistáknak és a velük együtt kormányzó, de a Horn Gyuláék által is gyengített SZDSZ-nek a választóknak ajánlott kínálata 1998-ban annyi volt, hogy „tartsuk a helyes irányt”. A 2002-es kampányban a Fidesz-vezetők pedig arról beszéltek, hogy a rendszerváltás akkor zárulna le végérvényesen és diadalmasan, hogyha a kormányon lévők még négy évet kapnának, hogy terveiket („álmaikat”) megvalósíthassák.
1. tábla. Indexek, amik jó, ha nőnek
Egy főre jutó reáljövedelem* | Nyugdíjak reálértéke* | Egy főre jutó fogyasztás* | Foglalkoztatottak száma | Bruttó hazai termék (GDP)* | ||
Antall-kormány | 1990 | 100 | 100 | 100 | 100** | 100 |
1993. X–XI. | 90 | 85 | 92 | 74 | 85 | |
Horn-kormány | 1994. VI. | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
1997. X–XI. | 95 | 82 | 92 | 86 | 107 | |
Orbán-kormány | 1998. VI. | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2001. X–XI. | 111 | 112 | 118 | 107 | 114 |
Forrás: KSH
*Éves, év végi adatok
**1990 decemberében
Arra kérdésre, mint hogy miért szavazunk erre vagy arra a pártra, nehéz egyszerű választ adni. Bölcsen csak annyit mondhatunk: a rendkívül sokrétű döntési folyamat eredménye lesz majd a jelölt neve mellé rótt kereszt. Még ha az éppen szavazó egyént kérdezzük is meg, többnyire ő se tud egzakt választ adni arra, hogy miért is döntött úgy, ahogy. („Csak”, „hát nyilvánvaló”, „lehetett volna másképp?”) Hát még a teljes választói közönség esetében, ahol olyan sokféle egyéniséget ér számtalan hatás, hogy nincs az a választási szakértő, aki – akár már az eredmények birtokában (!) – meg tudná mondani pontosan, mi történt.
Azért nem kell a tökéletes sötétségben tapogatózni, a pártok általában az ún. mediánszavazóra kíváncsiak, a kormányzás során és a kampányban is az ő gusztusát lesik. Márpedig a mediánszavazónál a véletlenek, a kampányok, az érzelmi benyomások vagy családi-közösségi tradíciók mellett mégiscsak szerepet kapnak az észszerű indokok is.
A mediánszavazó mérlegre teszi a kormányzati ciklus eredményeit – többnyire a saját és környezete élethelyzetében bekövetkezett változások alapján. Megvizsgálja, hogy gazdagodott-e, könnyebb-e a sorsa, jobbak-e a lehetőségei, mint korábban. Tulajdonképpen ugyanazt csinálja, mint a statisztikusok, „indexál”, összeveti a megelőző időszakot a mostanival. Noha, talán már ő is tudja, hogy a piacgazdaságban és demokráciában a legtöbb dologról nem a kormány tehet, de nem nagyon van más hatékony eszköze arra, hogy kifejezze véleményét helyzetéről és korszakáról, mint hogy a parlamenti választáson elmegy szavazni, és leváltja vagy a helyén hagyja a kormányt.
2. tábla. Indexek, amik rosszak, ha nőnek
Infláció | Munkanélküliek száma | Külső államadósság | ||
Antall-kormány | 1990 | 100 | 100 | 100 |
1993. X–XI. | 213 | 811 | 107 | |
Horn-kormány | 1994. VI. | 100 | 100 | 100 |
1997. X–XI. | 201 | 82 | 93 | |
Orbán-kormány | 1998. VI. | 100 | 100 | 100 |
2001. X–XI. | 135 | 71 | 149 |
Forrás: KSH
Eddig három kormányváltást éltünk meg, az elsőnél nem sokakat érhetett váratlanul a kabinet bukása, a másodiknál és harmadiknál más volt a helyzet, ott nem csak a kormányerők hívei de nagyon sokan az ellenzék táborából is azt hitték, hogy a kormánykoalíciók megtarthatják a hatalmat.
Az alábbi összeállítás a választásokat megelőző félév történéseit és találgatásait eleveníti fel.
Listás eredmények 1990-ben |
Nem 1993 utolsó negyedében pecsételődött meg a sorsa, de akkor vált visszavonhatatlanná az MDF bukása. Antallnak addigra ugyan sikerült leszalámizni pártbéli vetélytársát Csurka Istvánt és a vele szövetséges radikálisokat, illetve korábban megszabadult Torgyán Józseftől is, ennek azonban az volt az ára, hogy a kormány biztos parlamenti többsége minimálisra csökkent.
1993 vége - Medián |
1993 vége - Szonda Ipsos |
Listás eredemények 1994-ben |
A közvélemény-kutatók 1993 végén 10-11 százalékos népszerűséget mértek az MDF-nél, amely nagyjából megegyezik az 1994 tavaszán szerzett 11,7 százalékkal. Ráadásul az MDF biztosan a többi párt közül csak a KDNP-re számíthatott, amellyel együtt sem érték el a 20 százalékot. Az MSZP, a Fidesz és az SZDSZ közösen 60–65 percentet remélhetett 1993 őszén. És ez is bejött tavasszal. Azzal a nem jelentéktelen különbséggel, hogy a Fidesz kb. 25 százaléka 7-re olvadt le, és az év végi potenciális Fidesz-szavazók többségét az MSZP és az SZDSZ édesgette magához.
© Fazekas István |
A Horn-kormányt nem a "népnyúzó" Bokros-csomag buktatta meg, bár az egyik fontos faktora volt hasra esésének. Legalább ekkora szerepet játszott azonban a pártokhoz kötődő korrupció, a közbiztonság romlása és a vízlépcsőügy.
Korrupciós ügyek az előző ciklusban is voltak, de Horn Gyula miniszterelnöksége alatt robbantak ki a fiatal demokrácia első jelentős, közfelháborodást kiváltó botrányai. Közülük is a legismertebb a még 1996-ra datálható Tocsik-ügy. A Bokros-csomag bírálata és ennek a skandalumnak a felderítése hozta vissza az 1994-ben még romokban lévő Orbán Viktor és a Fidesz nyerési esélyeit. 1997 utolsó hónapjaiba indulnak meg – és ma is tartanak még – a vagyonügynökség által kifizetett sikerdíjak miatti perek. A szálak közvetlenül a kormánypártokhoz vezettek.
Az emberek egyébként sem túl nagy biztonságérzetét az 1998 tavaszi robbantássorozat roncsolta tovább. Ebből 1997 végén még kevés látszott. Kuncze Gábor belügyminiszternek mindenestre kellemetlen napokat szereztek a jogellenesen tartott METÉSZ-tüntetés szétzavarása miatti bírálatok.
1997 vége - Medián |
1997 vége - Szonda Ipsos |
A kormány mezőgazdasági modernizációs elképzelései is megbuktak az érdekképviseletek és az ellenzéki pártok ellenállása miatt.
Ekkor indultak meg a kereskedelmi tévék, és Horn Gyula kormányfő egykori tanácsadója, az ORTT-t vezető Révész T. Mihály segítségével elérte, hogy a neki kedves két társaság jusson földi frekvenciához. A kereskedelmi televíziók ekkor még korántsem kaptak akkora szerepet a politikai vetélkedésben, mint később, de a pártok hamar felfedezték a bennük rejlő lehetőségeket.
Listás eredmények 1998-ban |
Csakhogy a Fidesz ekkorra már a legnagyobb ellenzéki pártnak számított, és Orbán rájött arra, hogy a széttagolt jobboldalt össze kell fogni. Ebben az időszakban állapodott meg az MDF-fel 63 közös egyéni képviselőjelölt indításában. A kisgazdákon belül pedig megindult egy „profiltisztítási” folyamat, Torgyán József a Csurka felé tájékozódó G. Nagyné Maczó Ágnest marginalizálta, és az egykor „patakvérező, féregirtózó” kisgazda vezér egyre mérsékeltebb hangot ütött meg. A korábban elképzelhetetlen kisgazda–fideszes koalíció már nem tűnt tehát lehetetlennek.
1997 végén az MSZP és az SZDSZ együttesen legfeljebb 42 százalékra számíthatott, míg a Fidesz–FKgP-tandem már 45-re. Az 1998-as tavaszi választásokra sem az SZDSZ-nek, sem az MSZP-nek nem sikerült több választót megnyernie, mint az 1997 őszén kinézett neki. A Fidesznek fél év alatt sikerült az FKgP rovására továbberősödni, és együttesen 43 százalékot söpörtek be.
A koalíciós pártok közül a kormányzás leginkább az SZDSZ-t őrölte fel, kispárt lett, és, úgy tűnik, beszorult a szocialista párt segédcsapatának szerepébe, belátható időn belül a jobboldallal aligha léphet koalícióra. A liberálisok leszereplése – amelyhez az MSZP és személyesen Horn Gyula is hozzájárult – azonban az MSZP-t is megbuktatta: vehették a betyárbútort.
© Benkő Imre |
Az is igaz azonban, hogy a demokratikus választott kormányok közül, ha lehet ilyet egyáltalán mondani (lásd „kicsit vemhes”), számszakilag a legkisebb arányú vereséget szenvedte. Az MDF-re 1994-ben a négy évvel korábbiaknak csak a fele szavazott, 1998-ban az MSZP megőrizte szavazóit, de az SZDSZ csak harmada annyi voksot kapott, mint 1994-ben. Míg 2002-ben a Fidesz (az MDF-fel és más politikai alakulatokkal kiegészülve) megduplázta szavazatait, persze, mint tudjuk, az MSZP is.
Mi látszott ebből 2001 végén? Jelentősen csökkenő munkanélküliség, egy év alatt 8 pontot esve, végre egyszámjegyű infláció, reáljövedelem- és GDP-növekedés, felpörgő fogyasztás. Ezzel szemben az időszak, az Orbán-kormány számára kínos ügyei közül érdemes felidézni a státustörvény negatív uniós fogadtatását, a cégfantomizálás gyanújába keveredett Slecht-nyomozás ügyészségi megszüntetését, Várhegyi Attila államtitkár és Varga Tamás Fidesz-közeli vállalkozó elítélését, illetve a Földi László vezette Defend Security Kft. kormányközeli megrendeléseit.
2001 vége - Medián |
2001 vége - Szonda Ipsos |
Listás eredmények 2002-ben |
2005 vége - Medián |
2005. október - Szonda Ipsos |