Késedelmes segítség |
Egy szórakozásra szánt péntek estén öt fiatalt támadtak meg Budapest belvárosában. A tíz főből álló társaság a tettlegességen túl ki is rabolta a sértetteket, akik a 112-es segélyhívószámot tárcsázva igyekeztek többször is segítséget kérni. Tették ezt ők, az arra járók és - mint utóbb kiderült - a környéken lakók is. A vonal azonban tizenöt percen keresztül használhatatlan volt, egy hang gépiesen ismételgette: „Kérem, várjon!” Hozzátette azt is, hogy jelenleg minden kezelő foglalt, végül megnyugtatásul közölte: fogadták a hívást. A helyszínre érkező rendőr a számonkéréskor csak vállat vont: „kérem, péntek este mire számítottak?” Olvassa el a hvg.hu cikkét |
A hvg.hu híradása szerint "Kérem, várjon!” – ismételgeti egy hang közel negyed órán keresztül a 112-es segélyhívó vonal másik végén, egy kereskedelmi rádió majdnem félórán keresztül sikertelenül próbálkozott, a Blikk című bulvárlap öt percig nem érte el a számot, a Magyar Hírlap több mint négy perces csengetés után járt sikerrel.
Az alezredes kedden közölte, kizártnak tartja, hogy húsz percet kelljen várni a központ jelentkezéséig, ahogy az a sajtóban megjelent.
Arra is felhívta a figyelmet, a várakozási idő nagyban függ attól: hány hívás érkezik egy időben. Tájékoztatása szerint a központban dolgozók, akik egyszerre fogadják a 112-es és a 107-es számokra érkező hívásokat, 15 munkaállomáson dolgoznak egy időben. (Megjegyezte: csak a fővárosból indított 107-es hívások futnak be a budapesti központba.)
A központi ügyeleti főosztály vezetője elmondta, hogy a nap 24 órájában átlagosan ötezer hívás érkezik a fővárosból és Pest megyéből; ezek 60-65 százaléka igényel intézkedést, a többi hívás téves, illetve sokan a 112-est hívják új mobiltelefonjuk kipróbálásakor, vagy ezen a vonalon nyilvánítanak véleményt a rendőrség munkájáról.
A segélyhívó rendszerrel kapcsolatban évente tíz-húsz panaszt kapunk - mondta, hozzátéve: ezeket minden esetben kivizsgálják. A bejelentések 90 százaléka megalapozatlan - fűzte hozzá.
A Magyar Hírlap belügyi forrásból úgy értesült, hogy a kormány két héten belül dönthet egy új segélyhívó központ létrehozásáról, ahol az egységes 112-es hívószámot az amerikai 911-es segélyhívó mintájára működtetnék. Ott a telefonok mögött ülők minden káreseményről - legyen az erdőtűz vagy baleset - előre elkészített kérdéssorok alapján kérdezik ki a betelefonálót, és az adatokat rögtön a számítógépbe táplálnák, ahonnan program irányítaná a megfelelő segítséget a helyszínre - értesült a napilap.
Az MTI belügyi forrásból úgy tudja, a 112-es rendszere annyiban változik, hogy egy szűrőt, egy úgynevezett "előválogató" lépcsőt építenek be a struktúrába.