"Ma olyan az unió költségvetése, hogy időnként nem egy ország valóságos szükségletéhez igazodik, hanem kitalálják Brüsszelben, hogy mire lehet fizetni és mire nem" - mondta a miniszterelnök a Magyar Rádióban. A hétfőn felvett nyilatkozatban határozottan kijelentette: nem mi vagyunk a költségvetésért, hanem legyen olyan költségvetés, amely a magyar igényekhez illeszkedik.
A kormányfő szerint olyan szabályozást kell elfogadni és elfogadtatni, amelynek alapján Magyarország a terveihez annyi pénzt kap, amellyel a tagországok többségét, legalább huszonkettőt megelőz, s ezzel a "három legjobb" állam közé kerül.
Magyarnak lenni
A mindenkori magyar kormánynak felelőssége van azokért, akik magukat magyarnak vallják - mondta Gyurcsány Ferenc Antall József néhai miniszterelnök egykori kijelentésével összefüggésben.
A kormányfő szerint Antall József ezt a kérdést helyes irányba kinyitotta, amikor lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének tartotta magát. Akkor sem a Fidesz, sem az MSZP nem értett egyet a kijelentésével - idézte fel Gyurcsány Ferenc.
"Soha-soha nem kérdőjelezném meg", hogy a mindenkori magyar kormányoknak az önmagukat magyarnak vallókért, azokért, akik ezzel a kultúrával, ezzel a nyelvvel, ezzel a történelemmel azonosítják magukat, van felelőssége, "és mi ezt gyakoroljuk is" - hangsúlyozta a kormányfő, aki szerint pontosabb az a megfogalmazás, s ő is így fogalmazott, hogy "10 millió magyar nevében, 15 millió magyar érdekében".
Gyurcsány Ferenc megítélése szerint nem arról szól Magyarországon a politikai vita, hogy az egyik nemzeti, a másik nemzetietlen, hanem arról, hogy ki miként képzeli el úgy a határon túl élők identitásának, magyarságtudatának megőrzését, támogatását, hogy közben arra is figyeljen: a térségben a sokat veszekedő államok között fennmaradjon a béke és biztonság.
Miért drága az autópálya-építés?
A kormányfő szerint az építésügyi szabványok és a korlátozott verseny miatt drága az autópálya építés Magyarországon. A magyar építésügyi szabályozás olyan, hogy az érdekelt önkormányzatoknak van engedélyezési joguk, s akkor engedik át területükön az autópályát, ha kapnak egy lehajtót - mondta a kormányfő. Hozzátéve, hogy egy-egy lehajtó pár milliárd forintba kerül.
Elmondta: az autópálya kilométere egymilliárd forint alatt van, de miután két kilométerenként van egy csomópont, kétmilliárdig is felmegy az ár. Ausztriában az átlagos lehajtó sűrűség a magyarnak fele-harmada - jegyezte meg. Hozzáfűzte: Európában szokatlan módon a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 46 kilométeres szakaszon 29 hidat építettek.
Megdrágítja az autópálya építést az is, hogy Magyarországon nagyon korlátozott a verseny - mutatott rá Gyurcsány Ferenc, hozzátéve: 2002 előtt egyáltalán nem volt verseny, egy cég megkapta az autópálya építést a kormánytól. Szerinte 2002 után elkezdődött a versenyeztetés, és most az M0-ás építésénél már nem engedik meg a fővállalkozói tevékenységet, s így megnőtt a verseny, aminek következtében az egy kilométerre jutó költségek háromszáz millió forinttal csökkennek.