Tatár Attila vezérőrnagy elmondta: január közepe és február rendkívül hideg és csapadékos lesz, jelentős területen alakulhat ki a belvíz, és a katasztrófavédelem számít arra, hogy február végén március elején a Tisza áradása újabb területeket veszélyeztet majd. A főigazgató szerint a hideg és csapadékos időjárás több nehézséget okozhat a lakosságnak, az önkormányzatoknak a közlekedésben és az ellátásban.
Elmondta: a katasztrófavédelem országos és területi szervezeti egységei, polgári védelmi kirendeltségek és a tűzoltóságok egy erős havazás kiváltotta veszélyhelyzetben képesek eredményesen hozzájárulni a lakosságvédelmi feladatok elvégzéséhez, az infrastruktúrák működésének biztosításához.
Mint mondta, a felkészülés érdekében pontosították a készültségbe helyezési terveket, megerősítették az ügyeleti szolgálatokat, felülvizsgálták az info-kommunikációs rendszerek működőképességét. Felmérték, hol élnek a folyamatos orvosi ellátásra szorulók, hol vannak hajléktalanokat befogadó szállások, számba vették a rendelkezésre álló eszközöket és tervek készültek az úton rekedtek melegedőhelyen történő elhelyezésére és ellátására.
Dobson Tibor, az OKF szóvivője elmondta: a fagyos, havas időjárás beköszöntével különösen fontos, hogy az útra kelők megfelelően felkészüljenek a téli útviszonyokra; ajánlott kifogástalan műszaki állapotú, téli gumival felszerelt autóval elindulni és tájékozódni a várható útviszonyokról.
Aki teheti, inkább a főutakon közlekedjen, és ha szükséges, vigyen magával hóláncot, lapátot és homokot is - javasolta. Hangsúlyozta: aki gyermekekkel indul útnak, ne feledkezzen meg a takaróról, meleg teáról.
Gondolni kell arra is, hogy a kellő mennyiségű üzemanyag nemcsak a közlekedéshez, hanem az autó fűtéséhez is nélkülözhetetlen. Az öltözékünket pedig ne az autó klímájához igazítsuk - figyelmeztetett Dobson Tibor. A reggelre lefagyott területek nem mindig észlelhetők a gépkocsikból, ezért ezt is figyelembe kell venni a sebesség megválasztásakor - mondta.
A hókotró munkagépek mögött síkos az út, mert a só olvasztó hatása nem azonnali. Ezért nagyon fontos, hogy ha sárga villogóval felszerelt gépeket pillantunk meg az úton, fokozatosan vegyük vissza a sebességet, nehogy rácsússzon autónk a munkagépekre. Tanácsos gyakori féklámpa-villantásokkal figyelmeztetni a mögöttünk haladót is - tette hozzá.
A hókotrókat lemaradva kövessük, és ne próbálkozzunk az előzéssel, mert nem tudhatjuk, milyen az út állapota a munkagépek előtt - jegyezte meg a szóvivő. "Kezdődő hófúvás, intenzív havazás esetén a legközelebbi lakott hely elérésekor helyezzük biztonságba gépkocsinkat, és úgy várjuk meg, amíg az út ismét járható" - mondta, hozzáfűzve: az elakadt járművek ugyanis akadályozzák a hó takarítását, és a legnagyobb gondosság esetén is kárt okozhatnak benne a munkagépek.