Gyurcsány Ferenc. Keresve se találták © Müller Judit |
Orbán Viktor. Feltételezett megálló © Vörös Szilárd |
Az ellentábor természetesen másképp látja. A Vadai Ágnes (MSZP) vezette, a Fidesz által az utolsó pillanatig bojkottált testület - amelynek határozatképességét korábban többnyire az ellenzéki oldalról jelen lévő Herényi Károly (MDF) biztosította - jelentést nem szövegezett ugyan, de "összefoglaló részjelentést" benyújtott a bizottsági elnök (a részjelentéseket menet közben, a Fidesz-delegáltak távollétében fogadták el). Ez a dokumentum egyebek mellett azt tartalmazza, hogy a testület "nem juthat más következtetésre, mint hogy az ÉS-emlékeztetők valódiak", s például hogy Orbán felesége, Lévai Anikó által Felcsúton vásárolt földek értéke jelentősen emelkedett, miután "a térség példátlan méretű címzett támogatást kapott", s ezáltal növekedett az Orbán család vagyona is. A másik bizottsági elnök, Szijjártó Péter (Fidesz) csak egy önálló képviselői indítványig jutott. A Répássy-iratot idéző, hét pontból álló javaslat szerint "Gyurcsány Ferenc meggazdagodásában, milliárdossá válásában nagy szerepet játszottak állami források".
A papírforma tehát bejött. A paritásos alapon felálló vizsgálóbizottságok most sem tudtak dönteni, ebből következően annak sincs különösebb jelentősége, ha a Vadai-indítványt megszavazza az Országgyűlés, miközben a Répássy- és a Szijjártó-javaslatnak erre nincs esélye. Nem mondható ki mégsem, hogy teljesen haszontalan lett volna e testületek munkája: noha többnyire a sajtóban már megírt, megszellőztetett ügyeket vizsgálgattak, számos részlet csak általuk került nyilvánosságra. Az egyenleg azonban nem biztos, hogy pozitív. Az időnként politikai komédiát idéző vagy a tagok által kampányolási alkalomnak tekintett ülések sokat ártottak magának a vizsgálóbizottsági intézménynek. Az pedig nyilvánvaló, hogy az utóbb haszontalannak bizonyuló bizottságok sorozatos felállítása inflálja a testületek értékét. Különösen így van ez akkor, ha minden közjogi eredmény nélkül zárul a munkájuk, például azért, mert - az alkotmány előírásai ellenére - a megidézettek nem jelennek meg a testület előtt, vagy nem adják át a bekért dokumentumokat.
Mindez a jelek szerint kevéssé izgatja a törvényhozókat. A rendszerváltás óta kormányzati szerepet betöltők titkosszolgálati múltját kutató testület, az úgynevezett Mécs-bizottság kapcsán 2003 őszén hiába állapította meg az Alkotmánybíróság (AB), hogy az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértést követ el azzal, hogy nem rendezte törvényben a vizsgálóbizottságok jogait, semmi sem változott. Az alkotmánybírák akkor olyan súlyosnak ítélték a mulasztást, hogy visszamenőleges hatállyal megsemmisítették a Mécs-testületet felállító országgyűlési határozatot, s 2004. március 31-éig adtak határidőt az új vizsgálóbizottsági törvény megalkotására. Erre azóta sem került sor, s az afféle pótmegoldások sem vezettek eredményre, mint Eörsi Mátyás (SZDSZ) és Szabó Zoltán (MSZP) ötlete, akik azt indítványozták, hogy a most országgyűlési határozat szintű házszabályt némi módosítás után emeljék törvényerőre, s így teljesítsék az AB előírását.
Az Országgyűlés - már csak saját tekintélye védelmében is - előbb-utóbb kénytelen lesz eleget tenni az AB-határozatnak. Ennek során, például a vallomástételt elszabotálók elleni szankciók bevezetése mellett, kísérletet tehetnek arra is, hogy tekintélyt szerezzenek az intézménynek: csak fontos ügyekben követeljék a vizsgálóbizottságok felállítását, akkor viszont vegyék komolyan a munkáját. Ilyen próbálkozás volt az a munkaanyag, amit tavaly az MSZP készített, s azt javasolta: egy-egy frakció évente csak két bizottságot kezdeményezhessen, azok viszont legalább fél évig működhessenek (HVG, 2004. június 11.). Efféle megállapodásokra azonban a választás közeledtével egyre kevesebb az esély.
JUHÁSZ GÁBOR