A szervezetek csütörtöki közleményükben emlékeztetnek arra, hogy a múlt év nyarán az Európai Bizottsághoz fordultak az M0-ás autópálya Csömör és Árpádföld közötti szakaszának engedélyezési eljárása során tapasztalt jogsértések miatt. A Levegő Munkacsoport és a helyi civil szervezetek szerint ugyanis a múlt év novembere óta hatályos közigazgatási eljárási törvény korlátozza az autópálya-építési eljárásoknál az állampolgári részvétel lehetőségét, az ügyféli jogok elismerését, a bírósági felülvizsgálatot.
Az Európai Bizottság kérésére a helyi lakosság érdekeit képviselő szervezetek megjelölték azokat az uniós irányelveket, amelyeket a magyar hatóságok szerintük az építési engedélyezési eljárás során megsértettek.
Az Európai Unió a vitatott szakaszt is magában foglaló teljes beruházást a kohéziós alapból 70 milliárd forinttal támogatja. A panaszosok szerint ez a támogatás csak akkor lehetséges, ha az engedélyezési eljárás megfelel a közösség által támasztott követelményeknek.
A panaszosok szerint a Csömör és Árpádföld közötti szakasz felesleges, mert a Pécel és Gödöllő között épülő gyorsforgalmi út révén egyébként is megvalósul az M0-ás keleti szektora. Hivatkoznak azokra a közösségi irányelvekre is, amelyek szerint a nyilvánosságot be kell vonni az ilyen eljárásokba, rendelkezésre kell bocsátani a környezeti információkat. Az irányelvek foglalkoznak az igazságszolgáltatáshoz való jogokkal is - mutatnak rá, hozzátéve: ezeket az elvárásokat a magyar jogrendben is érvényesíteni kell.
Az Európai Bizottság kérésére a helyi lakosság érdekeit képviselő szervezetek megjelölték azokat az uniós irányelveket, amelyeket a magyar hatóságok szerintük az építési engedélyezési eljárás során megsértettek.
Az Európai Unió a vitatott szakaszt is magában foglaló teljes beruházást a kohéziós alapból 70 milliárd forinttal támogatja. A panaszosok szerint ez a támogatás csak akkor lehetséges, ha az engedélyezési eljárás megfelel a közösség által támasztott követelményeknek.
A panaszosok szerint a Csömör és Árpádföld közötti szakasz felesleges, mert a Pécel és Gödöllő között épülő gyorsforgalmi út révén egyébként is megvalósul az M0-ás keleti szektora. Hivatkoznak azokra a közösségi irányelvekre is, amelyek szerint a nyilvánosságot be kell vonni az ilyen eljárásokba, rendelkezésre kell bocsátani a környezeti információkat. Az irányelvek foglalkoznak az igazságszolgáltatáshoz való jogokkal is - mutatnak rá, hozzátéve: ezeket az elvárásokat a magyar jogrendben is érvényesíteni kell.