Critical mass. A bringások átvették a hatalmat © hvg.hu |
A Critical Mass idén a Föld Napja rendezvényeihez is szervesen kapcsolódik, amelynek programjairól 12 civil szervezet gondoskodott. A biciklisek már délután kettőkor gyülekeztek az indulásnál, és a résztvevők száma gyorsan nőtt. A rajt háromkor volt, ekkor mindenki a feje fölé tartott kétkerekűjével jelezte szimpátiáját. A menet az Újpesti rakpartról indult, majd a Petőfi hídon ért Budára, a bringások az Alagúton és a Lánchídon át érték el végcélujukat, a Felvonulási teret.
Beigazolódott a szervezők előzetes félelme, a rakpartok és a többi út sem bírta a több tízezres tömeget. A felvonulók inkább tolták a bringákat, mint tekerték, sokan voltak, akik rövidítettek, így próbálták meg kikerülni a zsúfoltságot.
A Critical Mass szervezői főleg a tömegközlekedés zavartalanságára próbáltak ügyelni. „Tudjuk, hogy hétvégén főleg családlátogatáshoz használják az autókat, nem szeretnénk, ha túlságosan zavarnánk őket” – mondta Sinka Károly, a rendezvény másik szervezője.
„Mi nem feltartjuk a közlekedést, mi közlekedünk" – olvashatták a hidakról lelógó transzparenseken. A kerékpárosok szeretnék, ha „normális” közlekedőként tekintetének rájuk, akik nem az autósok ellen vannak, hanem csak egy alternatív és mindenképpen környezetbarát közlekedési módot választottak.
A menet eleje öt óra körül ért a Felvonulási térre. Az autóforgalmat csak egy rövid időre zárták le, de így is sokan elégedetlenkedtek a nem várt szombati dugó miatt. A bringások egy része már nem várta meg az ünneplést, hanem hazakerekezett, de mások tovább ünnepelték a Föld Napját.
A Critical Mass résztvevőinek biztonságáról 350 szervező, és több száz rendőr gondoskodott, de még így is ügyelni kellett arra, hogy a bringások betartsák az erre a napra előírt szabályokat. A tavaly szeptember 22-i autómentes naphoz hasonlóan az idei biciklis felvonlás miatt is kialakultak dugók és torlódások, főleg az érintett útvonalak mentén.
„Minden olyan útvonalon, amelyet a kerékpárosok érintettek, a hétköznapihoz hasonló mértékű volt a torlódás – mondta a Fővinform ügyeletese. A legnagyobb zsúfoltság a körutak környékén, a Petőfi hídon, a Fő utcában és a Clark Ádám téren, valamint az Üllői út belső részén volt. A forgalom hat óra körül állt helyre.
A Critical Mass tömegét Sólyom László és unokái, valamint testőrei is erősítették. A célba érve a köztársasági elnök úgy összegezte tapasztalatait, hogy Budapesten keresztülbiciklizve az út szélén mosolygós embereket látott, az autósok azonban „idegesen néztek maguk elé”, bosszankodtak, hogy a kerékpárosok miatt meg kellett állniuk.
„Lehetne így közlekedni, tehát nem szennyezni mindenki levegőjét, nem magunkat idegesíteni a dugóban. Ehhez kellenek bicikliutak. Minden normális nyugati nagyvárosban vannak olyan biciklisávok, ahol mindenki mehet, mindenhova el lehet jutni, ez kellene Budapesten is" – mondta a több ezer biciklis között Sólyom László a Felvonulási téren, hozzátéve, hogy szerinte ma már nem státusszimbólum az autó, inkább nyűg, bilincs az emberek számára. A köztársasági elnök saját bevallása szerint már nem is szokott autóval közlekedni Budapesten, hanem inkább a tömegközlekedést választja.
Sólyom László szerint mindössze közlekedésszervezés kérdése, hogy több kerékpárút legyen, szerinte lehetnének például olyan utcák, ahol csak biciklisek mehetnének, sőt egybefüggő közlekedési folyosókat kellene a kerékpárosoknak kialakítani.
A köztársasági elnök elmondta, hogy nyaranként ő is gyakran biciklire pattan, de munkába még soha nem ment kerékpárral. Azt azonban elárulta, hogy a Védegylet kezdeményezésére elképzelhető, hogy a Sándor Palota mellett hamarosan biciklitárolót is kialakítanak. Az elnöki rezidenciát ugyanis egyre többen keresik fel olyanok, akik biciklivel érkeznek.