A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF) közleménye szerint, amennyiben a 2006. június 1-je után tett bejegyzésekre a kereskedő, illetve szolgáltató nem válaszol, a fogyasztóvédelmi hatóság, vagy a területileg illetékes jegyző szabálysértési bírságot szabhat ki rá.
A vásárlók könyve a jegyző által hitelesített, számozott oldalakból álló dokumentum, amelybe vásárlási, vagy szolgáltatásbéli problémáit, kérdéseit írhatja be a fogyasztó. A bejegyzés egyik példánya a vásárlót, a másik a kereskedőt, vagy szolgáltatót illeti meg, benne marad a könyvben.
Az új szabály kikényszeríti a kereskedőből, hogy okvetlen foglalkozzon a fogyasztó panaszával, ne legyen megkerülhető a válaszadás. A vásárlók könyve egy esetleges későbbi bírósági, vagy békéltető testületi eljárásnál is bizonyítékul szolgálhat arra, hogy a fogyasztó korábban, írásban tette meg panaszát.
A vásárlók könyvének jól látható, mindenki által könnyen elérhető helyen kell lennie az üzletben, és kérésre át kell adni a fogyasztónak. A hatóság azokat a kereskedőket is szankcionálhatja, akiknél a vásárlók könyve nem található meg, vagy kihelyezése szabálytalan.