Ismét leállt egy Combino - Ki tartja érte a hátát?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fedélzeti számítógép meghibásodása miatt állt le tegnap egy Combino villamos. Ma az újraindítás okozott nehézségeket. A Combino jelen állapotában még prototípus, a BKV a napi gyakorlatban teszteli a járműket. A hvg.hu értesülése szerint Demszky Gábor leváltaná Aba Botondot, a BKV vezérigazgatóját, de a fővárosi közgyűlés a szocialista frakció nélkül tehetetlen.

Combino villamos
Ismét rövid üzemzavar volt a 4-es, 6-os villamos vonalán; az Oktogon közelében egy Combino állt le - közölte a BKV fődiszpécsere vasárnap. Szántó Ferenc elmondta, a műszaki hiba miatt délután három órakor közel negyedórára állt le a villamosforgalom, a vezérlési rendszert kellett újraindítani.

A hvg.hu információi szerint a bonyolult elektronikai rendszerhez értő szakember felkutatása tartott több mint 10 percig. Miután újraindították a fedélzeti computert, a villamos újra üzemképes volt.

A szombati kisiklás háttere
Szombaton a Széna térnél állt le egy Combino. A fedélzeti számítógép kisiklást érzékelt, ezért letiltotta  a villamos elektronikai rendszerét. A hvg.hu nem megerősített információi szerint ez volt a legelső Magyarországra szállított Combino, amit kikapcsolt állapotban húztak be a Hungária kocsiszínbe. Vontatás közben a szerelvény lecsúszott a sínről, s ezt a hibát az erre érzékeny memória később nem tudta kezelni. A történtek után úgy döntöttek a BKV-nál, hogy ezentúl nem lehet kikapcsolt állapotban vontatni a szerelvényeket. Ha ugyanis a fedélzeti számítógép kisiklást észlel, akkor azt önmaga képes korrigálni.
Dorner Lajos, a Városi Elővárosi Közlekedési Egyesület mérnöke  úgy tudja, a BKV-nál mindössze néhány napos elméleti és gyakorlati oktatás után ültették Combinóra az addig mechanikus vezérléshez szokott villamosvezetőket. Holott  a  közlekedés-felügyeleti szabály előírja, hogy egy 40 órás típus-tanfolyam elvégzése szükséges egy ilyen új jármű vezetéséhez.

"Az utóbbi megjegyzés cseppet sem a BKV sofőrjeinek becsmérlése, hiszen a Nagykörúton futó villamos még a prototípus állapotában van. Németországban a Siemens speciális tesztpályáin még kísérleteznek vele, a BKV viszont piár-okokból erőltette, hogy a gyártószalagról egyből a Nagykörútra kerüljenek a szerelvények. Így gyakorlatilag kísérleti nyúlnak használják az utasokat" - nyilatkozta a hvg.hu-nak Dorner Lajos.

A VEKE szerint hiba, hogy az eddigi gyakorlatot felrúgva siettettük a sorozatgyártást. Az egyesület szerint most két lehetőség van: vagy sikerül kijavítani a hibákat, s még időben megtanuljuk használni a Combino rendszerét, vagy hatalmas bukás lesz belőle.

A Combino bukása Svájcban
Az előző Combino-széria Svájcban megbukott, Bázelben 150-180 ezer  km után jelentkeztek az első fáradásos törések.
A nagykörúti villamospálya felújítása körüli botrány miatt, úgy tűnik, véglegesen megromlott a viszony Demszky Gábor főpolgármester és a BKV vezérigazgatója között.

Demszky már többször nyilatkozta, hogy Aba Botonddal együtt a közlekedési vállalat egész menedzsmentjét leváltaná, azonban a vezérigazgató pozíciója a Fővárosi Közgyűlés döntésétől függ. A SZDSZ kiállna Demszky Gábor mellett, a Fidesz már korábbi esetek kapcsán követelte a leváltást, ám a testület az MSZP nélkül határozatképtelen.