A főváros körúti forgalmába állított, Siemens gyártmányú villamosok szombat óta tartó folyamatos meghibásodását kívánta kommentálni a gyártó cég keddi sajtótájékoztatóján. Az ajtók sorozatos meghibásodását típushibának, az üzemzavart egyedi esetnek tudják be, a fullasztó meleget pedig a BKV igényeinek alacsony színvonalával magyarázta Dirk Rösler, közlekedéstechnikai ágazati projektvezető.
Az utasforgalom más megterhelést jelent az ajtóknak, mint a próbaüzem idején a homokzsákokkal megpakolt jármű igénybevétel. Az elmúlt hetek sorozatos ajtóhibái miatt a BKV-val egyetértésben úgy döntöttünk, hogy átmenetileg kivonjuk a Combinókat a forgalomból – mondta Dirk Rösler. (A mély egyetértésben született közös döntést persze megelőzte Demszky Gábor főpolgármester levele, melyben hétfőn felkérte a közlekedési vállalatot, hogy mindaddig vonják ki a forgalomból a Combino-villamosokat, amíg a gyártó Siemens cég szakemberei teljes körűen fel nem tárják a meghibásodások okát, és garantálható nem lesz a járművek üzembiztos közlekedése.)
Itt éppen megy © hvg.hu |
A cég a sajtótájékoztatón elismerte felelősségét, a hibákat "megbocsáthatatlannak" tartják, miután a korábbi Combino-széria bázeli bukása után fontos volna nekik a sikeres pesti premier. A fővárosban mind nagyobb botrányt gerjesztő Combinók Rösler megítélése szerint az előzőekhez képest viszonylag megbízható járművek.
Az ajtóhibákat a Magyarországra érkező szakértő csapat várhatóan egy-két napon belül kijavítja, s nincs szükség a nyílászárók leszerelésére, csupán a vezérlőszerkezet beállításait kell optimalizálni - közölte a cég. Szombaton a cég beszállítójától kapott menetes zárószerkezet (vakdugó) szerelése miatt folyt ki a fékolaj, ami miatt el kellett vontatni egy szerelvényt, ezt a problémát kezelik, a karbantartás ideje alatt meghúzzák a csavarokat - mondta a projektvezető.
Az izzasztó hőség a BKV hibája - mondja a gyártó -, mivel nem kértek klímaberendezést. A Siemens pontosan azokkal az extrákkal szállította a szerelvényeket, amikkel a BKV kérte. Időközben a BKV mégis kérne klímaberendezést, ez pedig az igazgató szerint – számok említése nélkül – szinte ugyanannyiba kerülne, mint eredetileg került volna.
Farkas Szilvia kommunikációs igazgató elmondta: nem boldogok a BKV infrastrukturális hiányosságai miatt, amely a világpremierjét futó Combino-szériára is rossz fényt vet, de a két fél közti üzleti kockázatban ez benne van.
A tervek szerint a megrendelt 40 új Combino villamosból, amelyekkel leváltják a nagykörúti Ganz villamosokat, szeptemberben 16-18-at, az év végétől pedig 24-et állítanak forgalomba. A világon leghosszabbnak mondott, 54 méteres egylégterű villamos darabonként 820 millió forintjába kerül a BKV-nak.