© vizimentok.hu |
A vízimentőket világszerte népszerűvé tevő Baywatch sorozat egyik részének rövid tartalma azonban köszönő viszonyban sincs a magyar vízpartok valóságával (valószínűleg az amerikai "bícsekével" sem).
Legalábbis Bagyó Sándor, a Vízimentők Balatoni Szakszolgálatának vezetője sem fékezett meg még táguló orrlikú bikát, pedig tizennyolc éve a szakmában van. Igaz, az amerikai, sós vízben edződött kollégák körülményei nem csak ebben térnek el a hazai viszonyoktól.
„1999-ben alakultunk, de – bár közszolgálatot látunk el – állami normatív támogatást nem kapunk” – foglalja össze lakonikusan az egyik legerősebb civil szervezet anyagi helyzetét Bagyó a Sziget fesztivál utolsó délutánján, egy Dunán ringatózó mentőhajóban. Az áradás miatt a vízállás magas, a folyó hideg, így idén nem kellett túl sok szigetelőt kiparancsolni a fürdőzésre egyébként is alkalmatlan Dunából. „Persze az elmúlt években volt már olyan, hogy ugyanazon a partszakaszon gyors egymásutánban végezték kisebb-nagyobb dolgukat, mostak fogat és szerették egymást a fiatalok” – idézi fel a korábbi „kell egy hét együttlét” emlékezetesebb pillanatait Bagyó és sokat próbált munkatársa, „Törpe”, polgári nevén Káldos György, aki Európa-bajnok motorcsónak-vezető. A fesztivált 5 éve biztosítják, azóta egy ember halt „csak” meg, de ő is a mentés után három nappal, a kórházban - szervezetében jelentős mennyiségű kábítószer bomlástermékét mutatták ki.
A Sziget közönsége nem problémás, értenek a szóból, főként úgy, hogy a szolgálatot teljesítő vízimentők nyelveket is beszélnek, ami a közszolgálatot ellátó magyarok többségére nem igaz. (Még ott sem, ahol az egy négyzetméterre jutó turisták száma messze meghaladja az ott jelenlévő egyéb élőlényekét.) „Van egy kemény mag a vízimentők között, amelyik évek óta visszajár, komolyan gondolja, sőt van 3-4 olyan ember, akiket utódomnak is el tudok képzelni” – magyarázza a szolgálatot létrehozó, Svájcban nevelkedett Bagyó. Figyelem, akik csak nap érlelte formás idomokat és acélos izomzatot keresnek, hamar továbbállnak a tanfolyamokról.
Eszköztár |
Az egyesület tulajdonában lévő mentőhajók speciálisan életmentésre épített (műanyag testű, gumi szélű) gyorsjáratú, viharálló, 6-6,5 méteres 100-115 lóerős motorral ellátott eszközök. A mentőhajók 24 órás szolgálatot teljesítenek. Mindegyiken egy magasan képzett hajóvezető, valamint egy manchaft (hajóssegéd) teljesít szolgálatot. A felszereléshez hozzátartozik egy speciális ambu-táska, amelyben minden, az elsősegélynyújtáshoz, illetve az újraélesztéshez szükséges felszerelés megtalálható. Ezen kívül félautomata defibrillátorokkal is ellátták a hajókat. Élet-, eszköz-, strandi és mélyvízi mentés, valamint a búvárszolgálat tartozik a VBSZ tevékenységi körébe. (www.vizimentok.hu/) |
© vizimentok.hu |
Az állam azonban továbbra sem vállal szerepet lubickoló polgárai védelmében. „Most épp egy 30-40 milliós hajót szeretnénk, ami reményeim szerint szponzorok segítségével meg is lesz” – így kerülnek képbe a támogatók, akik eleinte ugyan ódzkodnak, de idővel még büszkék is lesznek arra, hogy kiket támogatnak.
Persze ez esetben is kulcsszó a személyes kapcsolat, a jó „ajánlólevél” – teszi hozzá Bagyó. Nem mintha maga a tevékenység nem lenne az – mélázik a riporter. Ezen túl rendezvények biztosítását – mint például a Sziget – vállalják, hogy a működéshez szükséges pénzt előteremtsék. Egész évben 24 órás szolgálatot tartanak, bár télen nem tudnak állandó munkát kínálni senkinek. Nem tudnánk kigazdálkodni – szól a magyarázat, így Törpe például bútorokat készít télvíz idején.
Már ötven balatoni strandon van vízimentő, persze - néhány kivételtől eltekintve - az „egy ember-egy strand” elve érvényesül. „Mondanom sem kell, hogy egy vízimentő nem vízimentő, néha például elmegy a mosdóba, a strandoló pedig nem marad fegyelmezetten a parton erre az időre”– világít rá az ígéretesnek tűnő helyzet hátulütőjére. Az üzemeltetők havi 150 ezer forintot fizetnek az életmentőkért, ebből kapja a munkabérét, egyenruháját, és a szakszolgálatnak marad közel 20 százalék haszon. A parti fürdőző-kémlelés egyébként a szamárlétra legalsó foka, 2-3 év után innen lehet hajóra kerülni vagy diszpécsernek állni, esetleg a búvárkodást kipróbálni.
„Most az ötszázadik hullám körül tartok”– szól Bagyó a vízimentéssel csak érintőlegesen kapcsolatba kerülők számára bizarr összegzése. A búvárkodás, a vízbefulladt emberek megkeresése ugyan nem a vízimentők feladata, de „emberbaráti szeretetből és kegyeleti okokból” mégis csinálják. „Múlt héten két vízimentő fiatal esküvőjén voltam, amikor hívtak, hogy a MAHART egyik matróza rosszul lett, beleesett a Balatonba, meg kellett keresni. 50 perc, és már újra a lagziban voltunk”– meséli a legutóbbi esetet. "Tudom, kegyetlenül hangzik, de muszáj lelkileg valamilyen távolságot tartani ezekben a helyzetekben, különben nem tudnánk csinálni" – indokol Bagyó.
A műegyetemi tűzben életét vesztő tűzoltók tragédiája rávilágított, hogy nélkülözhetetlen eszközök hiányával küzdenek az életüket kockáztató mentők Magyarországon. A vízimentők munkáját is megkönnyíthetné például néhány hőkamera, hogy a sötétben, vízben lévő embereket meglássák, ne ússzanak el mellettük. Mentőtutajok is hasznosak lehetnének, a vízimentők hatékonyabban tudnának dolgozni, mint a mostani, evezős csónakokkal.
Bár egyre kevesebb áldozat van a magyar vizeken, furcsa esetek azért akadnak bőven. „Merre vagyok?” – szólt egy Balatonon eltévedt hajó kapitányának éjszakai segítségkérése néhány éve. Az sem ritka azonban, hogy a friss engedéllyel rendelkezők a hajózás legelemibb fogalmaival sincsenek tisztában. „Nem is tudják, milyen szerencsések, hogy élve megússzák a kis kalandjaikat” – utal Bagyó Sándor a hajót bérlők felelőtlenségére.
A pénz beszél? |
„Nálunk nem hiszem, talán az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban” – mondják az ex-belügyminisztérium, ma Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sajtóosztályán arra a kérdésre, hogy náluk pályázhatnak-e a vízimentők fenntartásukat támogató állami pénzekre. Az IRM-ből az Egészségügyi Minisztériumba irányítanak, ahol szinte biztosra veszik, hogy nem ők az illetékesek a kérdésben. Végül a Biztonságos Magyarországért Közalapítvány igazgatója Farkas György számol be témába vágó pályázatokról. A Nemzeti Civil Alapporgramtól talán kapunk idén még valami pénzt, de annak egy részét csak jövőre használhatjuk fel, idén összesen 600 ezer forinthoz jutottunk pályázat útján – összegzi a 2006-os év pályázati bevételeit Bagyó Sándor. A szervezet egyébként a már említett NCA-hoz, a Biztonságos Magyarországért Közalapítványhoz és a Balaton Fejlesztési tanácshoz tud pályázni. |