Potenciális helyszínek |
• XXI. ker. Csepel-sziget • IX. ker. Ferencváros, rendezői pályaudvar • IV. ker. Újpest, Városkapu • VIII. ker. Józsefvárosi pályaudvar • XIII. ker. Duna-part • XIV. ker. Rákosrendezői pályaudvar • IX. ker. Duna-part, a Lágymányosi hídtól északra • VI. ker. Nyugati Pályaudvar • XI. ker. Duna-part, a Lágymányosi hídnál |
A fejlesztést magánforrásból, hosszú távú bérleti formában valósulna meg, ami nem igényel beruházási ráfordítást. Nyitott kérdés ugyanakkor, hogy a fővárosi ingatlanpiac mit kezd egy időben megjelenő több tízezer négyzetméter ötödik kerületi, többnyire műemlékjellege miatt kötöttségekkel terhelt irodaépülettel.
A helyzeten némiképp segíthet a TriGránit Rt. által már javasolt konstrukció. A cég, ha elnyeri a tendert, amellett, hogy a Művészetek Palotájánál bemutatott gyorsasággal felhúzza a komplexumot, akár régi kormányzati épületek közül is szívesen felvásárolna néhányat. Nyúl Sándor, a cég operatív vezérigazgatója a hvg.hu megkeresésekor meg sem próbálta leplezni a pályázattal kapcsolatos optimizmusát.
Zugló hangja |
Rátonyi Gábor a XIV. kerület fideszes polgármestere a Városliget meghosszabbított részévé alakítaná szíve szerint a Rákosrendezői pályaudvart. „Nem lennék felhőtlenül boldog, ha egy kormányzati negyedben testet öltő monofunkcionális tömbbé építenék be a használaton kívül hagyott rendezői vágányok területét, ahol éjszaka csak a szél fütyül az üres üvegtömbök között. Zugló vezetése zöld területté szeretné alakítani Rákosrendezőt, fákkal, kis tóval, sétaösvényekkel, ahol helyet kaphatna a fővárosi állatkert, ami a Nagycirkuszhoz hasonlóan már kinőtte a |
Pedig a lehetséges helyszínek közül a második helyezett Rákosrendezői pályaudvar is komoly esélyes. Több neve elhallgatását kérő ingatlanszakértő találta logikusnak a Rákosrendezőhöz hasonló, a Belvárostól távolabb fekvő, egyelőre még nem igazán frekventált helyeket, amelyek nyilvánvalóan lendületet kapnának a nagyberuházásnak köszönhetően.
A zuglói terület a főváros fejlesztési tervében, a Podmaniczky programban is szerepel. Tervezik a Kacsó Pongrác úti felüljáró meghosszabbítását a pályaudvar felett Szegedi útig, amelyen idővel a 3-as villamost vezetnének át, ami egész a Dunáig járna. A kisföldalatti végállomását is ki lehetne vinni Rákosrendezőre, és vonattal el lehetne érni innen a Nyugati pályaudvart. A tömegközlekedés fejlesztésén túl pedig néhány környező utca rendbetételéhez is hozzájárulhatna a kormányzati negyed esetleges odatelepülése. Úgy tudjuk, az így adódó lehetőségekről Tóth József, a XIII. kerület MSZP-s polgármestere több alkalommal egyeztetett Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel. – A kerületnek most nincs pénze önálló útfelújításokba kezdeni, pedig a Béke utat a Róbert Károly körúttól egész Újpest határáig rendbe kellene tenni – mondta a hvg.hu-nak Dallos Gyula, a XIII. kerület útfelújítással és útépítéssel foglalkozó Simaút Kft.-jének vezetője. Angyalföld azonban akkor is nyer, ha a Trigránit telkén épül meg a kormányzati negyed.
Ingatlanszakértőink meglehetős óvatossággal kezelik a kormányzati negyed okozta „felfordulást”. Nyíltan senki sem nyilatkozik, mert túl erős lobbiérdekek feszülnek egymásnak. Az általános és nem túl meglepő vélekedés szerint a választott környéken emelkedni fognak az ingatlanárak, de az ötödik kerületben sem kell drasztikus négyzetméterár-csökkenéstől tartani, hisz megmarad a Belváros banknegyed-funkciója. A mostani minisztériumi épületek hasznosítása csak a reprezentatív sávon belüli képzelhetőek el. Vagy nagyon elegáns lakóingatlanokká alakítják őket, vagy exkluzív irodaházzá, vagy szállodává. Bár utóbbit igényli legkevésbé a piac, hisz az ötödik kerület bővelkedik igényes hotelekben.
A Kincstári Vagyonigazgatóság (KVI) mostanára már megkezdte a 33 hozzávetőlegesen 100 milliárd forint értékű kormányzati ingatlan felmérését. Ez idáig két ütemben, összesen 12 esetben adott ki megbízást a KVI 250 millió forint feletti épületek értékbecslésére. Görözdi György, a KVI vezérigazgatói tanácsadója a hvg.hu-nak élénk és általános érdeklődésről számolt be a használt, eladásra szánt kormányzati ingatlanok sorsával kapcsolatban, ami egybecseng a Trigránit nyilvános kacsingatásával. Nyúl Sándor a TriGránit képviseletében lapunknak adott nyilatkozatából kitűnt: kidolgozott, részletes projekttervekkel várják a munka lehetőségét. „Várjuk a tendermeghívást! Felkészültek vagyunk!” – mondta Nyúl. A cég derűlátása megalapozott, hisz több kormányközeli forrás is megerősítette: a „Demján-féle telek a legalkalmasabb”.
Sipos–Kovács