A macska marad, a vonat megy? © Móricz Simon |
A sikeres mentőakcióhoz térségi összefogás kellett, valamint néhány önkéntes, köztük a Reflex Környezetvédő Egyesület szakértője, Bödecs Barnabás, aki társadalmi munkában vállalta a több hónapos egyeztetést a MÁV, a Volán és a közlekedési tárca munkatársaival. Így az idén már fel sem merült, hogy a bakonyi vasút egyike lenne annak a 38 mellékvonalnak, amelyre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) decembertől nem rendeli meg a személyszállítást. Bödecs azonban a kedvező tapasztalatok ellenére is azt mondja, még legalább két-három év, mire felkészülnek arra, hogy átvegyék a MÁV-tól a helyi vasút üzemeltetését. A racionális működéshez ugyanis Győr környékén meg kell oldani, hogy az autóbuszok ne párhuzamosan közlekedjenek, hanem ráhordják az utasokat az elővárosi vasútra, éjszaka pedig húsz-harminc emberért ne vonatot, hanem buszt indítsanak Bakonyszentlászlóra, ehhez azonban létre kell hozni a közös tarifával működő közlekedési szövetséget.
Így nem csoda, hogy amikor a GKM október 25-én hirtelen azzal rukkolt elő, az érintett önkormányzatok november 7-éig tegyenek szándéknyilatkozatot, hajlandóak-e térségi kezelésbe venni az egyébként bezárásra ítélt, összesen 1500 kilométernyi vasutat, a két hét gondolkozási idő a mintegy 150 önkormányzatból mindössze 34-nek volt elég a döntés meghozatalára. Nem mintha nem lenne ésszerű, hogy a települések is vállaljanak áldozatot a vasutassztrájkokkal és tüntetésekkel vehemensen védelmezett, ámde kihasználatlan mellékvonalakért. Miközben országos átlagban egy vasúti kilométerre évente 15 618 utas jut, addig a 38 kijelölt szakasz többségén ez a szám mindössze 3-4 ezer, de akad olyan is, ahol az ötszázat sem éri el. A minisztérium azzal számol, hogy a személyszállítás szüneteltetése 5,8 milliárd forint megtakarítást eredményez a MÁV-Start Zrt. éves szinten mintegy 190 milliárd forintos kiadásaihoz képest. Könnyen lehet azonban, hogy a MÁV-ot is versenyre késztető térségi vasúti kezdeményezés éppen azért siklik félre, mert a szaktárca maga sem készült fel az új társaságok megalakulására.
Megfelelő irányítással menthetőek? © Móricz Simon |
A költségek csökkentését akadályozza az is, hogy ugyanaz a hálózati üzletszabályzat vonatkozik a fő- és a mellékvonalakra - vagyis megegyeznek a biztonsági és műszaki követelmények, valamint a pályahasználati díj -, holott a szárnyvonalakon jóval rövidebb, könnyebb és többnyire lassabb szerelvények közlekednek, mint a fővonalakon. Bár elvi lehetőség van rá, hogy a térségi vasutak átvegyék a pálya üzemeltetését is, és ezzel megszabaduljanak a költségek 40 százalékát kitevő pályahasználati díjtól - sőt ez esetben még ők szedhetnek pénzt az árufuvarozóktól -, ám ezzel nyakukba szakad a karbantartás és a felújítás összes költsége is. A mellékvonalak többségére ráadásul évtizedek óta senki sem költött, és ebben gyökeres változás sem várható, hiszen a következő hét évben még a 3500 kilométernyi fővonalból is csak 500 kilométer felújítására jut a több százmilliárd forint uniós támogatásból. A kiadások lefaragásához ugyanakkor számottevően hozzájárulhat, hogy a térségi vasutak kevesebb dolgozót foglalkoztatnak. Nem véletlen, hogy a vasutas-szakszervezetek november 21-ére egy hónapon belül már a harmadik munkabeszüntetést hirdették meg a szárnyvonalak védelmében. Míg ugyanis a MÁV üzemeltetésében lévő mellékvonalakon egy-egy vasutasra évente 3-4 ezer utas jut, addig a már jelenleg is térségi társaságként működő erdei vasutak közül például a királyréti vonalon egy vasutas több mint 11 ezret szolgál ki.
A rapid döntésre kényszerített önkormányzatok közül így egyelőre csak azok vágtak bele a kockázatos vállalkozásba, vagyis tettek szándéknyilatkozatot a térségi üzemeltetésre, amelyek valamilyen szempontból biztosra mentek. A tíz vonal közül négyen - a komáromin, az esztergomin, a mohácsin és a somogyszobin - jelentős, évente 78-435 ezer árutonna a teherforgalom, ami már önmagában garancia a személyszállítás finanszírozhatóságára. A fejlettebb dunántúli térségek persze eleve kedvezőbb helyzetben vannak, a gazdasági aktivitás azonban a Dunán innen is megmentheti a szárnyvonalakat. A Tiszalök-Pusztakócs szakasz például sokat megérhet az M3-as mentén fekvő Polgárnak, hiszen ipari parkjában készül egy gumiégető, most adtak ki építési engedélyt egy biodízelüzemre, és terjeszkedni akar a szállítmányozással foglalkozó Kühne & Nagel Kft. is, amely újabb iparvágányokra kért engedélyt. Vagyis a vasúti összeköttetés megszűnése hazavágná az eddigi fejlesztéseket.
Van élet a MÁV-on kívül © Móricz Simon |
A fejetlenség elriaszthatja a befektetőket is, pedig az elmúlt hónapokban többen is egyértelmű üzeneteket küldtek a kormányzati döntéshozóknak. A MÁV Cargo Zrt. privatizációs pályázatán immár kötelező érvényű ajánlatot tett Cargo Central Europe konzorcium tagja, az amerikai Rail World elnöke, Edward Burkhardt néhány hónapja a FigyelőNetnek adott interjúban jelezte érdeklődését a magyarországi vasúti mellékvonalak üzemeltetése iránt. A közszolgáltatásokban jeleskedő multinacionális cégcsoport, a Veolia pedig, amely a térségben ott van például a cseh vasúti piacon is, magyarországi leányvállalatának, a Veolia Transport Hungary Kft.-nek a honlapján hirdeti: "alapvető feladatai közé tartozik a tömegközlekedést érintő rövid és középtávú politikai változások függvényében", hogy megalapozza a Veolia Transport jövőjét a magyarországi regionális és elővárosi vasútvonalak működtetésében. Addig is azonban, amíg ezek a változások be nem következnek, marad a MÁV-Start Zrt. szolgáltatása, amelyről a HVG érdeklődésére a cég kommunikációs igazgatóságán is úgy nyilatkoztak: "Vonataink tisztasága általánosságban és összességében javuló tendenciát mutat ugyan, de nem lehetünk elégedettek." A Start a jövő évi menetrendben sem tervez meglepetéseket, Kelet-Magyarországon az idén bevezetett úgynevezett ütemes menetrendet finomítják, a Dunántúlon pedig legkorábban 2009-től indulnak kiszámítható időközönként a vonatok, legalábbis a fővonalakon.
SZABÓ YVETTE