Vasutassztrájk percről percre
Utolsó frissítés:
Hosszú ideje nem született megállapodás a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között a szakszervezeti követelésekről és a még elégséges szolgáltatásról. A sztrájkot egyelőre felfüggesztették.
Most érkezett
A mozdonyvezetők elutasítják a VDSZSZ módszereit
A Mozdonyvezetők Szakszervezete szerint a VDSZSZ jelenleg is tartó részleges sztrájkja egyre növekvő társadalmi elutasítást vált ki. A MOSZ szerint a közvélemény nem tudja megkülönböztetni az egyes vasúti munkavállalói csoportokat és az őket képviselő szakszervezeteket, így a VDSZSZ vezetőinek felelőtlen magatartása, azok morális következményei a mozdonyvezetőket is érintik. A MOSZ eddig sem és a jövőben sem ítél el sztrájkoló munkavállalót, sztrájkot szervező szakszervezetet. Ezzel együtt mint erős és sztrájkra is képes szakszervezet, nem tud azonosulni azokkal a módszerekkel, eszközökkel, amelyet a mostani munkabeszüntetés alkalmával a VDSZSZ alkalmaz.
A MOSZ álláspontja szerint az állampolgároknak joguk van időben tájékoztatást kapni a sztrájk kezdetéről, hogy alkalmazkodni tudjanak a helyzethez, sőt joguk van az elégséges szolgáltatásokhoz is. A Kiss László által szignált közlemény szerint "a törvényesség határait feszegető módszerek kiválthatják a sztrájktörvény szigorítását, ez pedig jelentősen rontaná a munkavállalók jövőbeni érdekérvényesítési lehetőségeit".
"Rendkívül sajnáljuk, hogy a MOSZ vezetése felesleges és bántó támadást intézett szakszervezetünkkel szemben. Erre soha nem adtunk okot, hiszen minden megmozdulásukat szolidaritásunkkal erősítettük" - fogalmaz ezzel szemben a VDSZSZ. Mint a VDSZSZ fogalmaz: "úgy tűnik, a MOSZ meggondolatlan közleményének tartalmát nem minden tagjuk osztja, hiszen csütörtökön is több mozdonyvezető állt ki sztrájkkal a többi vasutas mellett, ami örömmel tölt el minket."
© MTI - Vajda János |
Percről percre
Az ombudsman a közlekedési miniszter közbenjárását kéri
A vasutassztrájkban érintett felek közötti közvetítésre kérte a közlekedési minisztert az állampolgári jogok biztosa - közölte az ombudsmani hivatal. "Vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a közlekedési ügyekért felelős tárca vezetőjeként miként tudná elősegíteni a még elégséges szolgáltatásról szóló megállapodás létrejöttét a sztrájkban érintett felek között" - ezzel a kéréssel fordult Szabó Máté ombudsman Molnár Csaba miniszterhez.
A miniszternek írt levelében a biztos arra is utalt, hogy a tömegközlekedési dolgozók általános sztrájkja esetén sérülhet a jogbiztonság és az utasok szabad közlekedéshez való alkotmányos alapjoga. A jogi szabályozás hiányosságai miatt ugyanis az elégséges szolgáltatás meghatározására hivatott feleknek nem áll érdekében a megállapodás - mutatott rá. Az ombudsman azt követően kereste meg a minisztert, hogy a közelmúltban a tárcavezetőnek is elküldte a sztrájkjogról szóló jelentését - tette hozzá a közlemény. Az ombudsman szerint több ponton módosítani kellene a sztrájkjog fogalmait, meg kellene határozni az elégséges szolgáltatás fogalmát és a közszolgáltatói sztrájkkal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségeket is.
A nép szava
Riporterünk az indulásra várakozókat faggatta a sztrájk okairól, megítéléséről és kifutásáról. Videó.
Piroska nem indul
Miskolcon sztrájkba lépett az első mozodonyvezető, miután leváltották a főrendelkező szolgálattevőt, így a 8 óra 57 perces indulási időre tervezett BZ-motorvonat nem hagyta el a Tiszai pályaudvart. Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője közölte: a műszaki kocsivizsgálók száz százaléka sztrájkolt és sztrájkol, a forgalmi dolgozók szintén hasonló arányban szüneteltetik a munkát és számos jegyvizsgáló és személyi pénztárban lévő munkatárs támogatja a munkabeszüntetést. Miskolcon az első mozdonyvezető is úgy döntött, nem indul el a "Piroskának" nevezett járattal, mert leváltották főrendelkező kollégáját.
Megint nincs alku
Eredménytelenül zárult az egyeztetés csütörtökön reggel is a MÁV-társaságok és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) képviselői között a sztrájkkövetelésről és a még elégséges szolgáltatásról. A tárgyalást csütörtökön 20 órakor folytatják.
Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke elmondta: a MÁV-START kompromisszumos javaslatot tett a még elégséges szolgáltatásra, a korábbi 976 helyett 724 vonat közlekedtetését javasolja naponta. Így megállapodás esetén az utazás a sztrájk alatt kiszámítható lenne. A sajtófőnök megismételte a munkaadó korábbi álláspontját, miszerint nincs jogi és gazdasági lehetőség a követelések teljesítésére.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a munkáltató továbbra is merev álláspontot képvisel a sztrájkköveteléssel kapcsolatban, ami elfogadhatatlan. A még elégséges szolgáltatásra tett MÁV-START ajánlatot tanulmányozzák és a 20 órakor kezdődő egyeztetésen válaszolnak.
Ma is bénult a vasút
Csütörtökön is bizonytalan a vasúti menetrend a VDSZSZ Szolidaritás munkabeszüntetése miatt, ezért útvonal-rövidülésekre és jelentős késésekre kell számítani.
A vasutasok folytatják a sztrájkot
A szakszervezet a késő délutáni egyezetéseket követően sajtótájékoztatón jelentette be a sztrájk folytatását. Értékelésük szerint a MÁV vezetése a szakszervezet és a sztrájkoló dolgozók kifárasztására számít, de csalódni fog, mert a sztrájk támogatottsága, a dolgozók elszántsága napról napra erősödik.
Üres a miskolci főpályaudvar
Szinte kong az ürességtől a miskolci Tiszai pályaudvar váróterme és peronjai, mindösszesen három utas érdeklődött a borsodi megyeszékhely legnagyobb állomásán a vonatközlekedésről szerdán délután. Az utasok közül ketten viszonylag nyugodtan beszéltek arról, hogy nem tudnak eljutni a célállomásukra, mert még a BZ-motorvonatok is bizonytalanul közlekednek. A harmadik utas azonban ingerülten vette tudomásul, hogy nem sikerül elutaznia, és leginkább az bosszantotta, hogy a MÁV-tól nem kapott pontos tájékoztatást a körülményekről.
Cseh Béla Zoltán, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője azt mondta: a nap folyamán végigjárta a sztrájkoló kollégákat, beszélt a kocsivizsgálókkal, a forgalmi szolgálattevőkkel, a jegyvizsgálókkal és a jegyirodában dolgozókkal. Mindannyian egyöntetűen azt nyilatkozták, hogy kitartanak a sztrájk mellett - fűzte hozzá. A közlekedési állapotok kapcsán arról számolt be, hogy Miskolc Tiszai pályaudvara továbbra sem indít és nem fogad vonatokat. A megye más területén is hasonló a helyzet, még a BZ-motorvonatok, azaz a "Piroskák" is kiszámíthatatlanul járnak.
Közlekednek a GYSEV vonatai
A Sopron-Győr vasútvonalon szerdán is járnak a vonatok, amelyek előreláthatólag a délután folyamán is a győri MÁV állomásra érkeznek, és onnan is indulnak, miként az a délelőtti órákban történt. Az InterCity vonatok azonban továbbra sem indulnak el, és egyéb változások is vannak a menetrendben. A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely vonalszakaszokon az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.
Nincs megállapodás
Nem született megállapodás a szerda reggeli egyeztetésen a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) között a szakszervezeti követelésekről és a még elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetést szerdán délután fél ötkor folytatják. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke elmondta: a munkáltató álláspontja továbbra is az, nincs anyagi fedezet a szakszervezeti követelések teljesítésére, továbbá azok nem jogszerűek.