A Margit híd lezárása is kellett ahhoz, hogy ismét vita alakuljon ki a megkülönböztető jelzések használata körüli visszásságokról. A felújítási munkálatoknak hála, viszonylag könnyen behatárolható térségre koncentrálódott a „jelenség”. Az RTL Klub stábja néhány óra leforgása alatt 35 megkülönböztető jelzéssel áthaladó járművet számolt össze a minap az autósok elől amúgy elzárt területen. Egy szombat hajnali súlyos baleset is a témára irányította a figyelmet: a budapesti Alkotmány utcában fejre állt egy taxival ütköző terepjáró, amelynek vezetője engedély nélkül szerelte fel és használta járművén a „közlekedésgyorsító” jelzéseket.
Az utóbbi másfél évtizedben nem volt olyan kormányzati ciklus, hogy a kéklámpa-használatot legalább egyszer ne szigorították volna. Bár a főszabályok (lásd Szabad a jelzés című írásunkat) a kilencvenes évek eleje óta lényegében változatlanok, a kisebb-nagyobb finomítások is jelzik, hogy az alkalmazók rendre megtalálják a kiskapukat, vagy az ellenőrzés lazaságára apellálnak.
Sziréna és kék lámpa. Villognak © Stiller Ákos |
Bár a KRESZ értelmében a forgalom résztvevői nem mérlegelhetik, ki használja indokoltan a megkülönböztető jelzéseket, s ki az, aki nem, a kék lámpák fegyelmező erejének erodálódásához a „VIP-balesetek” – például Honti Mária művelődési államtitkáré (1995-ben), Nógrádi László közlekedési miniszteré (2000-ben) – is hozzájárultak. Balázs Péter külügyminiszter október végi, körúti ütközése után is felmerült a kéklámpa-használat indokoltságának kérdése, Bajnai Gordon miniszterelnök a történtek után mindenesetre azt kérte kormánya tagjaitól, tartózkodjanak a megkülönböztető jelzések használatától. Mintha lenne is foganatja a szavainak: a Margit hídon minap tetten ért és sikeresen beazonosított villogós autók között legalábbis – a mentősökön és a rendőrökön kívül – csak diplomáciai szolgálatok, a köztársasági elnöki hivatal, valamint az ügyészség képviseltették magukat.
Szabad a jelzés |
Szirénát és kék lámpát a főszabály szerint csak az emberi élet védelme, a vagyonbiztonság, az emberi környezetet közvetlenül fenyegető veszély elhárítása, kármentés, a közbiztonság és a nemzetbiztonság védelme érdekében lehet használni. További részletek az eheti HVG-ben. |
Nemcsak az interneten árulnak ilyeneket – egy komplett mobil szett 15 ezer forintba kerül –, hanem a legális forgalmazási helyeken is. A készülék birtoklása ugyanis önmagában nem tiltott, csak ha azt a közlekedésben használják. Az előnyök és kockázatok pedig finoman szólva sem állnak arányban. Egy 15-20 milliós terepjáró tulajdonosának amúgy sem lehet gond a 100 ezer forintos büntetés kipengetése.