Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"31636638-09c4-4311-960c-f28859ddd37b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Aetherflux olyan erőművet tervezett, ami lézerrel sugározna energiát a Földre. A cég szerkezetét a SpaceX segítheti alacsony Föld körüli pályára állítani.","shortLead":"Az amerikai Aetherflux olyan erőművet tervezett, ami lézerrel sugározna energiát a Földre. A cég szerkezetét a SpaceX...","id":"20250408_elektromos-aram-naperomu-vilagur-foldkoruli-palya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31636638-09c4-4311-960c-f28859ddd37b.jpg","index":0,"item":"6d02591a-b05a-4d57-9670-5209ef43349e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_elektromos-aram-naperomu-vilagur-foldkoruli-palya","timestamp":"2025. április. 08. 10:03","title":"Az űrből sugározna áramot a Földre egy új startup, 2026-ban indulhat útnak az első erőmű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a046d35-78bb-4cd0-aaaa-6a93938b59e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem egy csöppség a 6.6 literes egység. ","shortLead":"Nem egy csöppség a 6.6 literes egység. ","id":"20250408_Valaha-gyartott-legerosebb-V12-es-motorral-erkezik-a-Zenvo-Aurora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a046d35-78bb-4cd0-aaaa-6a93938b59e4.jpg","index":0,"item":"c85a09d2-40b5-41ab-a5b5-eaddbb800aca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_Valaha-gyartott-legerosebb-V12-es-motorral-erkezik-a-Zenvo-Aurora","timestamp":"2025. április. 08. 08:01","title":"A valaha gyártott legerősebb V12-es motorral érkezik a dánok hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Visszatérnek majd régi sportágak és debütálnak, újak, ahogy több versenyszám is lesz, például bővül az 50 méteres úszások listája is.","shortLead":"Visszatérnek majd régi sportágak és debütálnak, újak, ahogy több versenyszám is lesz, például bővül az 50 méteres...","id":"20250409_Minden-eddiginel-tobb-ermet-fognak-osztani-a-Los-Angeles-i-olimpian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73.jpg","index":0,"item":"2be2af56-93a2-4670-9c60-41d2aebedf1b","keywords":null,"link":"/sport/20250409_Minden-eddiginel-tobb-ermet-fognak-osztani-a-Los-Angeles-i-olimpian","timestamp":"2025. április. 09. 21:32","title":"Minden eddiginél több érmet fognak osztani a Los Angeles-i olimpián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.","shortLead":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja...","id":"20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4.jpg","index":0,"item":"8c255f2e-b263-412f-b891-f3abb321a54e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","timestamp":"2025. április. 09. 07:21","title":"646 lóerővel debütált az eddigi legdurvább Smart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5df5462-300c-4aa7-899d-d65331790452","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Biztos, hogy Trumpnak van(nak) terve(i), de se nem elég okos, se nem elég szorgalmas és türelmes, hogy bármit végigvigyen, ennek tudatában érdemes számolgatni. A mesterterv önnön hatalmasságos szobrának felállítása, ez tulajdonképpen elvégeztetett, Trumpnak helye van a történelemkönyvekben: az elnök, akivel véget ért a Pax Americana.","shortLead":"Biztos, hogy Trumpnak van(nak) terve(i), de se nem elég okos, se nem elég szorgalmas és türelmes, hogy bármit...","id":"20250408_Trump-usa-vam-vamhaboru-velemeny-mesterterv-gdp-zuhanas-tozsde-krach-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5df5462-300c-4aa7-899d-d65331790452.jpg","index":0,"item":"2aa6858b-9fe0-461b-a255-e4376d6a1bb9","keywords":null,"link":"/360/20250408_Trump-usa-vam-vamhaboru-velemeny-mesterterv-gdp-zuhanas-tozsde-krach-arfolyam","timestamp":"2025. április. 08. 08:00","title":"Trump ostoba, de ez a legkisebb probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is aktív. A születésnapi interjúban a múlt és a jelen mellett a jövőről is szó esik. ","shortLead":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is...","id":"20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca.jpg","index":0,"item":"caadd904-f80b-437a-b2fe-82d935604049","keywords":null,"link":"/360/20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","timestamp":"2025. április. 09. 14:30","title":"„Ha már túl könnyen megy, akkor abbahagyom” – beszélgetés Matzon Ákos festőművésszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","shortLead":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","id":"20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa.jpg","index":0,"item":"1b0e5a0b-24ac-4902-8833-edd8f47873f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","timestamp":"2025. április. 10. 07:21","title":"Nagyobb hatótávval támad a legújabb elektromos Peugeot 208","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8b19234-20d3-4396-892c-f476d69df0d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is kilátásba helyezték, amely feltárja az elkövetett hibákat.","shortLead":"Egy parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is kilátásba helyezték, amely feltárja az elkövetett hibákat.","id":"20250408_Meghallgatasra-hivtak-a-KSH-elnokot-mert-evekig-torz-szegenysegi-adatokat-kozolhettek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8b19234-20d3-4396-892c-f476d69df0d2.jpg","index":0,"item":"b88327d1-c056-48db-ab48-a52dc35ea449","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Meghallgatasra-hivtak-a-KSH-elnokot-mert-evekig-torz-szegenysegi-adatokat-kozolhettek","timestamp":"2025. április. 08. 19:28","title":"Meghallgatásra hívták a KSH-elnököt a furcsa szegénységi adatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány eltörölne a rendvédelmi dolgozók korkedvezményes nyugdíját, így a jelenlegi 57 év helyett 65 évesen vonulhatnának vissza az aktív munkától. A bejelentés megosztotta a közvéleményt, ezért a hvg.hu utánajárt, vajon mit is gondolnak minderről az érintettek.
Egy névtelenségét kérő fiatal rendőrnő a következőképp fakadt ki: „Nem foglalkozom ezzel a kérdéssel, tizenéveim vannak még hátra a nyugdíjazásig. Ráadásul mire oda kerülök, addig számtalanszor változtatják a törvényt. Bár nem is értem, hogy gondolták, tényleg 50 évesen hajkurásszam a bűnözőket? Ennyi idősen már nem olyan az állóképesség, mint fiatalon. Annyi irodai munka meg nincs, hogy az összes idős korút foglalkoztathassák.” Pongó Géza, a Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) főtitkára a kollega véleményéhez kapcsolódóan elmondta, nem véletlenül találták ki a korkedvezményes nyugdíjat. Az orvosok szakmai indokai is megerősítik, hogy 65 éves korig olyannyira lassul a rendőrök reakcióideje, hogy akciókban való alkalmazásuk akár emberéleteket is követelhet. A hvg.hu-nak nyilatkozó nyugdíjas katonatiszt - aki nyugdíja mellett dolgozik - tapasztalatból állítja, hogy a szolgálat mentálisan és fizikailag egyaránt elkoptatja őket. A velük szemben felállított elvárások - mint például munkájuk érdekében életük kockáztatása, állandó készenlét és alkotmányos jogaiktól való megfosztottság - indokolták, hogy korábban mehessenek nyugdíjba. Majd hozzátette, a rendszer olyan szempontból valóban igazságtalan, hogy az összes rendvédelmi dolgozó nincs ilyen életveszélynek kitéve.
Egy civil foglalkozású megszólaló ezt a gondolatot azzal egészítette ki, hogy az emberek nem azoktól sajnálják a pénzt, akiknek balesetekben kell szétroncsolódott embereket kiemelniük az autóból, hanem azoktól, akik töredék munkával ugyanúgy osztoznak a javakban. „ A rendőrségtől, titkosszolgálattól olyan emberek is szép summával mentek nyugdíjba, akik maximum a papír szélével tudták elvágni az ujjukat. Irritáló, hogy a szolgálati nyugdíjasok krémje akár 200-300 ezer forintot tesz zsebre, ami sokszor magasabb, mint aktív korukban levő fizetésük. Ráadásul duplán jól járnak, mert a nyugdíj mellett magánvállalkozást indítanak, vagy a közigazgatásban helyezkednek el, esetleg a kurrens területnek számító biztonsági szférában vállalnak munkát, ahol a bajtársi összetartás miatt protekciójuk van civiltársaikkal szemben. Ezek az emberek, az elmúlt években végig röhögtek és most is röhögnek rajtunk, akik a civil szférában ugyanazt a munkát végezzük összességében lényegesen kevesebb bérért ” - mondta a forrás, majd folytatta: a rendszer adta lehetőség miatt a 45 éves kisrendőr is eddig azzal számolt, hogy nyugdíja mellett a későbbiekben valamilyen munkát még vállalhat. Az előző kormány már intézkedéseket tett ennek megfékezésére, de ezzel csak azt érte el, hogy a feketegazdaság lehetőségeivel egészítették ki a nyugdíjakat, hiszen a rendszer erre a pénzszerzésre volt berendezkedve.
„Az emberek bepánikoltak, hogy megszüntetik a nyugdíjkedvezményt”
A kormány jövőképén először megdöbbent, majd felháborodott az FRSZ, mivel a rendőrök bizonyos kondíciók figyelembevételével vállalták a szolgálatot, amiket az évek során szép lassan megszüntettek. Nekik az utolsó mentsvárat a nyugdíjkedvezmény jelenti. A szakszervezet szerint a jelenlegi rendőri állományhoz képest elenyésző azok száma, akik nyugdíj mellett dolgoznak, így nem lehet ezt a sztereotípiát az egész rendőrségre ráhúzni. Sőt, az a lehetőség is megszűnt, hogy 40 éves munkatársak mennek el a testülettől. Erre néhány évvel ezelőtt adódott alkalom a munkahelyek átszervezésével vagy olyan munkahelyek megszűnésével, mint például a Rendészeti Biztonsági Szolgálat és a határőrség. Mostanra a rendszert inkább a kevésbé irigylésre méltó példák jellemzik, amikor is az állomány háromnegyedét képező fiatal tiszthelyettesek éjjel-nappal, több műszakban havi 100 ezres fizetésért dolgoznak. A kormánytól béremelést még nem kaptak a dolgozók, akik sérelmezik, hogy most bedobták őket a köztudatba és bűnbakként kezelik őket. Ráadásul a rendőrök fokozatos presztízsvesztesége miatt egyre súlyosbodik a helyzet és fokozódik a feléjük irányuló ellenszenv is. Elsősorban a kormány felelős a folyamatért, amit a semmiségi törvény (az igazságszolgáltatásban, a 2006-os események kapcsán nem kell figyelembe venni a rendőri jelentést) bejelentésével majd elfogadásával indítottak el. Egyesek szerint ez veszélyes, hiszen a társadalom nem akarja, hogy kedvezményes nyugdíja legyen annak a rendőrnek, aki őt megbünteti, ami abból táplálkozik, hogy az emberekben már közel sincs meg a cég iránti megbecsülés és tisztelet, holott annak visszaszerzésére nagy szükség lenne. Ezt persze nem segíti elő az, ha a kormány végül eltörli a szolgálati nyugdíj lehetőségét, mert akkor az előző években is elkezdődött tömeges elvándorlás várható.
„2005-ben, amikor az előző kormány idején elterjedt a hír, hogy megszüntetik a nyugdíjkedvezményt, az emberek bepánikoltak és a régi szabályok szerint rengetegen nyugdíjba mentek. Ez a folyamat megismétlődik, és tudok olyanról, aki most, az első szóra intézkedett is felmentése érdekében” – nyilatkozta a nyugdíjas katonatiszt.
Eltörlik az utolsó mentsvárat?
Ha az utolsó mentsvárat is eltörlik, akkor egyedül azok számára nem jelent kizsigerelést szolgálatba állni, akik semmi másból nem tudnak megélni. A nagyarányú munkanélküliség miatt a legtöbb fiatal Borsod- Abaúj-Zemplén megyéből és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből jelentkezik rendőrnek. Ez a későbbiekben probléma lesz, mert akik megélhetés miatt kényszerből vállalnak szolgálatot, azok a tapasztalatok szerint hamarabb is hagyják el a pályát. A rendőrszakszervezet szerint akár ráfizetés is lehet a rendszer ilyen irányú megváltoztatása. Aki ugyanis elmegy, annak helyét utánpótolni és posztjára embert képezni sokba kerül. Ezt nehéz lesz kivitelezni, mert jelenleg 35 milliárd forintot zárolnak a belügyi költségvetésből, ezért még a működés is veszélybe kerülhet, nemhogy az utánpótlás biztosítása. Az interjúalanyok egyetértettek abban, hogy a rendszeren változtatni kell, mert a magyarországi foglalkoztatottság alacsony, és a 3 millió aktív dolgozó nagyon kevés ahhoz, hogy eltartsa az országot.
A kérdés csupán az, a fennálló helyzetet hogyan kell orvosolni. A nyugdíjas katonatiszt szerint megoldás lehet a nyugdíjkorhatár felemelése. A rendőrtisztek 25-30 évesen fejezik be tanulmányaikat, ezért életpályájuk jó része elveszik, ráadásul pontosan akkor mennek el a testülettől, amikor tapasztalatuk produktívvá válna, ezért később méltatlan helyen civilként, vagyonőrként vagy magánnyomozóként profitálnak tudásukból. A szakszervezet szerint a kormány nem gondolta át a folyamatot, a rendőrség megfiatalodott és az állomány 20-30 éves rendőrökből áll (csupán pár ezer ember esélyes arra, hogy most nyugdíjba mehessen), ezért a közeljövőben a rendszerben levők nem okoznak költségvetési deficitet.
A szakszervezet számára hatékony megoldásnak tűnik a hivatásos szolgálati törvény megújítása egy új életpályamodell létrehozásával, ami magasabb béreket, több perspektívát foglalna magában. A minisztérium erről már tavaly nyáron tárgyalt a szakszervezettel, ennek részeként szabályozták volna a nyugdíj kérdéskört is, de eddig szó sem esett arról, hogy a problémákat drasztikus módon „oldják” meg.
A belügyminisztérium március végén folytatja a tárgyalásokat az érintett szakszervezetekkel, júliusig dolgozzák ki a koncepciót, ezért őszig még nem várható végleges döntés. A végeredmény kérdéses, ám ha a rendőrök számára negatív irányba mozdulnának el az események, akkor a szakszervezet nemzetközi színtérre viszi az ügyet és az EU segítségével nyomást fog gyakorolni a kormányra.