Németh Lászlóné jóindulatában reménykednek a szorongatott taxisok

Németh Lászlóné jóindulatában reménykednek a szorongatott taxisok

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint a dokumentum vállalhatatlan feltételeket tartalmaz, ami miatt a fejlesztési miniszterrel egyeztetést kezdeményeztek. Miközben a taxisok a miniszternél lobbiznak, a főváros is szigorítani készül.

Utasonként huszonötezer helyett százezer forintot kellene vagyoni biztosítékként külön számlán tartaniuk a taxisoknak, ha a kedden bemutatott kormányrendelet tervezet lép majd életbe – közölte a hvg.hu-val Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke szerint a tőlük elvárt biztosíték – ami egy hétszemélyes autó esetében hatszázezer forintra rúghat – teljességgel indokolatlan, mert az elmúlt 22 évben nem volt olyan utas-kártérítés, ami ezt indokolttá tenné.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített kormányrendelet tervezete október 30-án jelent a kormány honlapján, és leglényegesebb elemei között szerepel a járművek életkorának maximálása, mégpedig tíz évben, és előírja a taxisoknak a fentebb említett vagyoni biztosíték letételét is. A taxis szervezeteknek, érdekképviseleteknek tíz napjuk van arra, hogy véleményezzék a jogszabályt, utána az anyag a kabinet elé kerül.

Az OTSZ elnöke úgy vélekedett, ez a feltétel a biztosítási lobbi nyomására került be a dokumentumba. Metál Zoltán szerint a rendelettervezet elfogadhatatlan és vállalhatatlan a taxisoknak, ezért konzultációt kértek Németh Lászlóné fejlesztési minisztertől a jövő hétre.

Tíz évnél nem lehet öregebb

Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre – többek között ezt tartalmazza „a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról” szóló kormányrendelet tervezete. A rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást. Ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri minibusz szolgáltatás is.

Taxisok tiltakoznak Budapesten a fővárosi tervezet ellen

Mindkét szolgáltatás csak tevékenységi engedély birtokában végezhető. A taxisengedély csak meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A személygépkocsis engedély viszont az egész országra szól.
  
A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Az első feltétel azt jelenti, hogy a vállalkozás szakmai irányítóját nem tiltották el korábban a taxizástól. A szakmai alkalmasság a szükséges vizsga letételét, míg a pénzügyi teljesítőképesség köztartozás-mentességet jelent.  A taxi jobb első ajtajára, legalább tíz centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet. A taxi nem lehet tíz évnél régebbi. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben a tervezet szerint.

A biztosítási és oktatási lobbi beleszólt a tervezetbe?

A biztosítási lobbi mellett tetten érhető az oktatási lobbi hatása is – Metál Zoltán meglátása alapján, ugyanis a kormányrendelet öt évenként iskolapadba küldené a taxisokat, ami nyilván több százezer forintos vizsgadíj kifizetésére is kötelezné őket. „Tizenöt évvel ezelőtt volt egy hasonló próbálkozás, de semmi értelme nem volt. A mostani gazdasági helyzetben, amikor a lét a tét, szintén nincs értelme. A KRESZ módosításaiból és az elsősegély ismeretekből tanfolyamokon is felkészülhetnek a taxisok, de város- vagy pénzügyi ismeretre, ami a tervezetben szerepel, nincs szükségük” – jelentette ki az elnök. 

Metál Zoltán azt mondta, a kormányrendelet tervezetének véleményezésére tíz napot kaptak, és mivel szerintük az idő nagyon rövid, ezért kértek konzultációs lehetőséget a fejlesztési minisztertől. „Egyetértünk abban, hogy rendnek kell lennie, hogy őskövületekkel, vagy Ikarus-busszal ne lehessen taxizni, hogy az utas megfelelő szolgáltatást kapjon és, hogy átlátható legyen a szabályozás és az ellenőrzés” – közölte az OTSZ vezetője, aki a hatósági rögzített ár bevezetését pártolja. Többek között azért, hogy az átláthatatlan, jelenleg hetven különböző tarifa megszűnjön. A szövetség részéről viszont nem támogatják azt, hogy felesleges kiadásokat rójanak a taxisokra.

Budapest is szigorítani akar

A taxis vállalkozások szabályozására törekszik a kormányrendelet tervezet mellett a főváros is. Az erről szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés többször is tárgyalni akarta, de az júniusban és szeptemberben is lekerült a napirendről. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban azt közölte: a szabályozás célja, hogy indirekt módon szabályozzák a taxik számát, kötelezővé tegyék a bankkártya elfogadását, a légkondicionáló meglétét, továbbá döntenek az egységes arculat, az egységes nappali és éjszakai maximumár vagy egységes hatósági ár bevezetéséről.

Az OTSZ elnöke azt kérte Tarlós István főpolgármestertől, hogy a szakmai és érdekképviseletek többségi támogatása nélkül ne terjessze be a jelenlegi formájában a módosított taxirendeletet a Fővárosi Közgyűlésnek. Az OTSZ vezetője szerint a tervezetből hiányoznak azok a garanciák és feltételek, amelyek megnyugtató módon pótolják a jelenleg is érvényben levő taxirendelet súlyos hiányosságait.

„Mindent elő akarnak írni, még azt is, hogy milyen autóval taxizzunk, és milyen beruházásokat hajtsunk végre” – mondta a hvg.hu-nak egy fővárosi taxis, aki szerint ők viszont semmit sem kapnak. „Ötleteléseket látunk, például azt, hogy kiírnak egy szavazást arra, hogy milyen színűek legyenek a taxik, majd ezután kitalálnak egy másik variációt. Az egységes színnel egyébként az a gond, hogy bizonyos eseményekre, mondjuk egy temetésre csak fekete színű autót kérnek. Emellett akad olyan 12 éves gépkocsi, amely alkalmas a taxizásra, de található olyan fiatalabb jármű, amelybe senkit nem ültetnék, mert annyira rossz állapotban van” – sorolta a budapesti taxis.

A főváros rendelettervezetével kapcsolatban a RádióTaxi vezetője, Horváth Csaba a hvg.hu-nak azt mondta, hogy másfél évvel ezelőtt kezdődtek az egyeztetések, de napról napra újabbnál újabb tervekkel rukkol elő a Budapesti Közlekedési Központ vezetése. „Volt olyan javaslatunk, amelyet a kamara, az érdekképviseletek és a taxis cégek vezetői is támogattak, de azt a főváros részéről nem találták jónak. Akkor minek kérdeztek meg minket” – kérdezte Horváth Csaba. Hangsúlyozta: leginkább felkészülési időt szerettek volna kapni, hogy az alvállalkozói körből ne kelljen egyszerre több ezres tömeget kizárni.

Hozzászólások