Az EU sem tervezi a légitársaságok rendkívüli segélyezését

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Nem kapnak pénzügyi támogatást az Európai Uniótól az európai légitársaságok az iraki háború nyomán csökkenő utasszám miatt, ám egyéb segítségnyújtás a nehéz helyzetben lévő légitársaságoknak elképzelhető.

Az utasszám csökkenése jelenleg elviselhető mértékű és az üzemanyagárak sem nőttek drámaian - jelentette ki Loyola de Palacio, az EU közlekedési biztosa. A politikus ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a légitársaságok pótlólagos EU pénzekhez jussanak, ha repülési tilalom miatt útvonalakat kell megszüntetniük, vagy elkerülésekre kényszerülnek. Loyola de Palacio egyúttal számos intézkedést jelentett be, amelyekkel a légitársaságokat ebben a helyzetben támogatni akarják: ezek sorában a fel- és leszállási engedélyek szigorú rendszerének lazítását említette, amelynek nyomán a társaságok rugalmasabban reagálhatnak az utasszám csökkenésére. Jelenleg az a szabályozás van érvényben, hogy egy légitársaság le- és felszállási jogát egy bizonyos repülőtéren egy adott évre csak akkor tarthatja meg, ha az előző évben e jogát legalább 80 százalékban kihasználta.
Az amerikai kormány jelenleg is vizsgálja a mély válságban levő repülési iparának történő segélynyújtást. A légitársaságok előreláthatólag kapnak majd valami kárpótlást az iraki háború következményei miatt keletkező veszteségeikért, de az általuk követelt, összesen 9 milliárd dollárra egészen biztosan nem számíthatnak, annak ellenére sem, hogy több nagy amerikai légitársaság már csődvédelem alatt áll.
Az iraki háború tovább súlyosbítja a válságot, amelyet 2001. szeptember 11-e következményei mélyítettek el, és mintegy 30 milliárd dolláros halmozott veszteséghez vezethet, vélekedett a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, az IATA. A szervezet előrejelzései szerint az utasok száma akár 15-20 százalékkal csökkenhet a megszokott szinthez képest. (MTI)