Növekvő keresési idő és fizetésbeli visszalépés
Egyre tovább tart a keresés: világszinten az átlagos keresési idő 5,2 hónap volt, ami az utóbbi két évben egy-egy fél hónappal emelkedett. Ennek oka a gazdaság nehéz helyzete mellett a hosszadalmas kiválasztási folyamatokban is keresendő. A kényszerűségből állást változtatók 81 százaléka kénytelen volt fizetéscsökkenést elszenvedni, és csak 19 százalék volt képes magasabb jövedelmi szintet elérni új munkahelyén. Ez drámai visszaesés a korábbi évekhez képest, amikor a résztvevők 35 illetve 38 százaléka előre tudott lépni.
A kapcsolati tőke kiaknázása a leghatékonyabb módszer
A szakemberek 53 százaléka kapcsolatrendszerének mozgósításával találta meg következő karrierállomását, mely az előző évekhez hasonló arány. 14 százalékuk közvetítő cég közreműködésével, míg 7 százalékuk hirdetésen keresztül helyezkedett el. Az internetes álláskeresés még mindig csak 4 százalék számára bizonyult sikeresnek. Az előző évekhez képest a közvetítők és a hirdetés részaránya csökkent, míg az interneté kis mértékben nőtt.
A leépítés továbbra is a legjellemzőbb ok
A résztvevők 51 százaléka leépítés áldozata volt, míg 27 százalékuk munkakörét átszervezés érintette. Míg két évvel ezelőtt 15 százalékban szerepelt okként az összeolvadás vagy felvásárlás, 2002-ben már csak 7 százaléknál, 2003-ban pedig csupán 4 százaléknál.
Bővülő és szűkülő iparágak
Világ- és európai szinten az előző két év tendenciájának folytatásaként kevesebben tudtak iparágukban maradni a pénzügyi szolgáltatások a fogyasztási cikkek és a technológiai szektorból érkezők. Az előző két év pozitív trendje megfordult az ipari termelő vállalatoknál, amelyek 2003-ban szűkülést tapasztalhattak. Folytatódott a szolgáltató szféra és a közszféra bővülése, az előbbi nagyobb, az utóbbi kisebb mértékben.
Tanulságok a következő 12 hónapra
Bár nehéz a világgazdaság várható teljesítményét megjósolni, a DBM tapasztalatai alapján azok indulnak nagyobb eséllyel a munkaerőpiaci versenyben, akik:
• A keresésben elsődlegesen kapcsolatrendszerük kiaknázásán fáradoznak
• Más iparágak piacait is ismerik és felismerik a lehetőséget
apasztalataik és képességeik transzferálására.
• Nyitottak új feladatok, szerepek kipróbálására
• Karriercéljaikat a vezetői munkaerőpiac mai realitásaihoz igazítják.
A programok magyar résztvevőinek 43 százaléka férfi és 57 százaléka nő, az átlagos életkoruk 44 év, az utolsó munkaadónál eltöltött szolgálati idejük átlagosan 9 év, s szintén átlagosan 7 hónapig kerestek új munkát. Elsősorban a szolgáltatóiparban és a fogysztási cikkek piacánakl vállalatinál tudtak elhelyezkedni.
Az új állások forrása 54 százalékban a kapcsolatrendszer, 20 százalékban a hirdetések, 11 százalékban közvetítők, 1 százalék az internet és minden más 13 százalék.
Az állásvesztések oka 44 százalékban a leépítés, 44 százalékban átszervezés, 11 százalékban személyi okok és 1 százalékban a teljesítmény. (hvg.hu)