Májustól PIN-kóddal férhetünk hozzá munkaügyi adatainkhoz

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Megkezdődik Magyarországon az egységes munkaügyi nyilvántartás, amelyet a május 1-től működő Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) tesz lehetővé.

Az EMMA az 1992-ben megszüntetett egységes munkaügyi nyilvántartást éleszti fel, mivel az illetékesek úgy gondolták, hogy szükség van egy naprakész, hiteles központi nyilvántartásra a munkavállalók foglalkoztatási helyzetéről. Az EMMA lényegében a megszüntetett munkakönyv helyébe lép. Az EMMA létrehozásának köszönhetően közel 2,5 millió munkavállaló, valamint az őket foglalkoztató több mint 300 ezer munkáltató naprakész, megbízható információkat szerezhet a központi adatbázisból.



Az EMMÁ-val kapcsolatban a munkavállalóknak semmiféle kötelezettségük nincs. Ha azonban munkaviszonyuk adataival kapcsolatban szeretnének informálódni, azt az interneten, vagy telefonon keresztül is megtehetik. A munkavállalóknak azonban kérniük kell a munkaügyi kirendeltségek valamelyikén egy PIN-kódot, amely személyes adatnak számít, és azzal juthatnak hozzá saját munkaügyi adataikhoz.



A munkáltatóknak viszont május 1-jét követően azonnali bejelentési kötelezettségük lesz, azaz a központi adatbázisba be kell jelenteni, ha új munkaviszonyt létesítenek, illetve ha valakivel megszüntetik a munkaviszonyt. A május 1-jétől működő EMMA alapját adó induló adatbázist az Országos Nyugdíjfolyósító Főigazgatóság 2002. és 2003. év végi adatai, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár idei első négy havi nyilvántartási adatai alapján állították össze.



Hasonló munkaügyi nyilvántartó adatbázis szinte valamennyi uniós országban működik. Ezeket azonban nem kapcsolják össze, így a magyar adatbázishoz is csak Magyarországon férhetnek hozzá a jogosultak. (MTI)