A vasutasok tüntetnek, a menedzsment egyezkedik

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Megtartja a korábban meghirdetett, ám felfüggesztett demonstrációját a Vasutasok Szakszervezete november 10-én 11 órakor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium előtt – ismertette az érdekképviselet választmányának döntését az elnök az MTI-vel szerdán.

Simon Dezső hangsúlyozta, hogy a szakszervezet a MÁV megállapításával ellentétesen nem tartja eredményesnek az egyeztetéseket. A MÁV és a szakszervezet közötti nézetkülönbség a létszámleépítések, illetve a központi árkiegészítés kérdésében a legmarkánsabb. Az elnök szerint a MÁV 5 reprezentatív szakszervezete közül egy sem tartja eredményesnek a tárgyalásokat, jelenleg a közös érdekérvényesítési lehetőségről egyeztetnek.



A MÁV-nál tervezett, 11 ezer főt érintő létszámleépítést a VSZ elnöke elfogadhatatlannak nevezte. Elmondta, hogy olyan tevékenység kihelyezés folyik a társaságnál, amelynek a gazdasági számításait nem ismerik. Értékelése szerint a vasúttársaság működési költségei a kiszervezést követően jelentősen nőnek, a kiszervezett munkavállalók viszont a jelenleginél kedvezőtlenebb helyzetbe kerülnek. Példaként említette a vasúti kedvezmény, illetve egyéb juttatások részbeni elvesztését.



A szakszervezet indokolatlannak tartja a létszámleépítés mértékét és módját, emellett úgy vélik, hogy ez a vasúti szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez, így újabb piacvesztéshez vezet. Az érdekképviselet kifogásolja azt is, hogy évek óta megoldatlan a közszolgáltatáshoz szükséges árkiegészítés kérdése. „Abban reménykedtünk, hogy az uniós csatlakozást követően, az európai gyakorlatnak megfelelően Magyarországon is megtéríti az igénybe vett szolgáltatások ellenértékét az állam” – mondta Simon Dezső. Szerinte ennek hiányában a MÁV műszaki állapota tovább fog romlani. Kifogásolják továbbá a társaság reformjának halasztását.



Október 11-én Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arra utasította a MÁV Rt. menedzsmentjét, hogy folytasson intenzív tárgyalásokat a reprezentatív vasutas szakszervezetek képviselőivel. A miniszteri utasítás arról is rendelkezett, hogy a MÁV Rt. a tárgyalások ideje alatt függessze fel a Vasutasok Szakszervezete által kifogásolt döntések végrehajtását. Az intenzív tárgyalások előrehaladásával viszont a miniszter október 22-én visszavonta ezt a moratóriumot. Azt javasolta, hogy a tárgyalásokat a társaság érdekegyeztető fórumának hivatalos keretei között folytassák.



Közben a A MÁV Rt. közleményben jelezte, hogy a cég vezetése folyamatosan tárgyal a munkavállalók képviselőivel és megállapodásra törekszik a munka világával kapcsolatos kérdésekben . Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója kifejtette: eddig számtalan megállapodást kötöttek a szakszervezetekkel és jelenleg megállapodás-közeli állapotban van a tevékenység-kihelyezésben érintett munkavállalók munka- és életkörülményeivel, juttatásokkal kapcsolatban. Elmondta továbbá, hogy az átszervezésekre többek között azért van szükség, mert a MÁV költségeinek 50 százaléka személyi ráfordítás.



Kugler Flórián, a MÁV Rt. humánpolitikai vezérigazgató-helyettese pedig azt mondta el, hogy a szakszervezeti követelések egy része nem tartozik a MÁV kompetenciájába. Példaként említette a privatizációt, illetve a vasúti menetkedvezmények kérdését. Az érdekképviseletek követelésének egy része menedzsmenti hatáskör, például az ingatlanértékesítéssel összefüggő döntések, amelyek nem tartoznak az érdekegyeztetés kompetenciájába.



Kugler Flórián szerint a MÁV-nál az idén az első kilenc hónapban 2500-zal csökkent a létszám a tavaly december 31-i állapothoz képest. Közülük 800 nyugdíjba vonult, 40 százalékuk közös megegyezéssel vagy felmondással távozott, a többiek tevékenység-kihelyezés révén kerültek el a MÁV-tól. A vezérigazgató-helyettes utalt arra, hogy a MÁV folytatja a tevékenység-kihelyezését, ami az idén további 2500 dolgozót érint abban az esetben, ha a szolgáltatások vásárlására kiírt közbeszerzés eredményesen zárul. (MTI)