Az efféle kérdések többnyire nem puszta udvariasságot tükröznek, hanem az a céljuk, hogy felmérjék: a jelölt komolyan érdeklődik-e az adott munka iránt, az adott cég iránt vagy csak a kínálkozó lehetőségek egyikének tartja, s majd meglátja, hogy mi lesz. Közhelyszámba megy, hogy az állást kínáló cégből illik legalább minimális szinten felkészülni. Ennek híján szinte esélytelen az állás elnyerése. De mindent nem kell tudni, sőt a részletek iránti érdeklődést jó néven veszik. Így a következő három kérdést mindenképpen érdemes feltenni, ha már felkínálják a lehetőséget.
A cégnél mely területeken van jelenleg a legnagyobb fejlődés, illetve melyek a társaság legperspektívikusabb részlegei? Ez megmutatja, hogy gazán érdeklődsz a cég iránt, s nem csak a jelenlegi lehetőségek érdekelnek, hanem megfontolod, hogy hosszú távon is itt maradj, ha alkalmazásba kerültél.
A cégnél vannak-e olyan fejlesztések, vagy terjeszkedés, amely új karrierlehetőségek megnyílásához vezethetnek? Ez a kérdés is arra utal, hogy hosszú távon gondolkodsz a munkavállalásnál, s ez a cég érdekes számodra. E kérdések azonban esetleg félreértelmezhetők, sugallhatják az is, hogy a jelenlegi pozíció kevésbé érdekel, mint maga a munkaadó társaság. Ha szükségét érzed, oszlasd el ezeket az értelmezési lehetőségeket azzal, hogy felteszed a következő kérdést.
A jövőben szeretném fejleszteni a képességeimet és a tapasztalataimat a jövőben is. A cég mely területein volna erre leginkább lehetőségem? Ezzel jelzed, hogy a jelenlegi ajánlat érdekes számodra, de kiindulásnak tekinted, fejlődni akarsz, méghozzá a vállalat nyújtotta kereteken belül. Így azt is mondod, hogy szerinted jók a képességeid, vannak tapasztalataid, de felkészültnek érzed magad a további fejlődésre, előrelépésre. Ez a munkaadónak is jó, mert az alkalmazottai értékét, s nagymértékben a cég értékét is az a tudásanyag és tapasztalattömeg adja, amelyet az alkalmazottak megszereztek. Ezzel azt állítod, hogy hajlandó vagy a cég értékét növelni, vagy hogy nem jelentenek kidobott pénzt azok a tanfolyamok, amelyeket hasonló megfontolásokból a dolgozók továbbképzésére szerveznek.
A beszélgetés későbbi fázisaiban is érdemes kérdéseket feltenni. Ezzel jelezhető, hogy egyenrangú partnerként veszel részt az interjúban, ráadásul valóban értékes információkhoz juthatsz hozzá, amelyek a későbbiekben segítenek eldönteni, hogy elvállald-e az adott állást?
Érdemes visszagondolnod a korábban szerzett tapasztalatokra. Például arra a legutóbbi munkára, amely nem jelentett elég kihívást, s annak alapján felteheted a kérdést: Milyen kihívások elé állít az a feladat, amelyet most felkínálnak? Azért meg kell jegyezni, hogy ez egy kis játék a tűzzel, mert adott esetben a kérdésedet úgy is érthetik, hogy egy hasonló munkakört untál, akkor most miért fontolgatod egy hasonló elfogadását. Lehet, hogy ez elég ahhoz, hogy lemondjanak rólad, pedig ez az állás nagyon is érdekelt volna.
Az interjú során visszatérhetsz azokhoz a dolgokhoz, amelyeket beszélgetőpartneredtől korábban hallottál. Ezzel jelzed, hogy figyelsz, sőt képes vagy figyelni az elhangzottakra, továbbá ezeket az információkat nem felületesen kezeled. Ilyenfajta kérdéseket tehetsz fel: „Említette, hogy olyan fejlesztési munkákba kezdenek, amelyeknél a szakmai ismeretek mellett a kreativitás is jelentős szerephez jut. Milyen lehetőségek adódnak, hogy ebben én is részt vegyek?”
Rákérdezhetsz az adott üzletág vagy iparág specifikus lehetőségeire is. Nem csak a cégből, hanem abból a bizniszből is illik felkészülni, amelyben a társaság tevékenykedik. Ez segít az adott állást szélesebb összefüggésekbe helyezni, s így a lehetséges karrierutak is részben láthatóvá válnak. E kép további tisztítása érdekében érdemes rákérdezni arra, hogy az iparág tendenciái hogyan hatnak a cégre vagy fel lehet tenni egy ehhez hasonló kérdést: „Ebben az iparágban tudtommal van néhány új meghatározó fejlesztés, amely megváltoztathat néhány fontosabb trendet. Ezek hogyan hatnak a cégre, javítják vagy rontják az üzleti pozícióját?” Természetesen nem a példamondat szintjén lévő általánosságot kell megkérdezni, hanem az adott helyzetnek megfelelő konkrét információ iránt kell tudakozódni, ami az interjúvolóban azt a képzetet alakíthatja ki, hogy nem pusztán a cég és az iparág, hanem a szakma iránti érdeklődésed is jelentős. Ez pedig alkalmasint komoly előnyt jelenthet versenytársaiddal szemben.