Mit csinál az etikai biztos? |
Alapelvek Segít a döntéshozásban Kivizsgálás |
Hazánkban egyelőre csak elvétve találkozni hasonlóval. Juhos Andrea, a DBM Magyarország humánpolitikai konzultáns cég vezetője elmondta, hazánkban egyelőre nem ismert az etikai biztosi munkakör, illetve a dolgozók problémáikkal, panaszaikkal, kérdéseikkel más munkakörben dolgozókhoz – általában a személyzeti osztály munkatársaihoz, vagy az üzemi tanácshoz – fordulhatnak. Kérdés azonban, hogy míg az etikai biztos személye szavatolja, hogy a panaszosoknak ne kelljen tartania retorzióktól, addig hasonló poszt hiányában van-e erre garancia a magyar cégeknél. Emellett az is felvetődik, hogy a vállalatvezetők mennyire tartják szem előtt dolgozóik érdekeit, illetve mennyire könnyítik meg számukra a munkát, milyen légkört teremtenek az irodán belül.
Szilágyi Géza, a Hewlett-Packard Magyarország HR-igazgatója elmondta, cégük nem foglalkoztat etikai biztost, a vitás ügyekben az alkalmazottak által megválasztott üzemi tanács jár el, amely folyamatosan egyeztetést az érdekeltekkel, s minden esetben a hatályos jogszabályok szerint jár el. Emellett a problémákat, panaszokat a személyzeti osztály munkatársaival oszthatják meg a dolgozók. A cégnél létezik úgynevezett etikai program, számos olyan elemmel, amely a megfelelő munkakörnyezet és dolgozói mentalitás kialakítását tűzi ki célul. Bár az Európai Unió előírásai miatt a teljes programnak csupán egyes részei jutnak el hazánkba, ezek között találhatóak olyan tréningek, amelyek például a teljesítménymenedzsment módszertanát taglalják, illetve az olyan dolgozói csoportok összeállítását, amely arra törekszik, hogy sokszínű, többféle területen jártas embereket szervezzen egységgé, akik így szélesebb látókörük segítségével hatékonyabb és jobb munkára képesek.
Szilágyi szerint itthon egyelőre nem elsődlegesen fontos a munkakörnyezet optimalizálása, a legtöbb helyen ugyanis általában azzal küzdenek, hogy az adott cég életképes tudjon maradni a piacon. Ezután következik csak a munkakörülmények fejlesztése. Hazánk egyelőre nem érte el ezt a fejlettségi szintet, csupán egyes cégek alkalmaznak külföldön már bevált módszereket. Sok múlik az adott anyavállalat hovatartozásán, s hozzáállásán is. Egy egy amerikai gyökerű multicég például, amely anyaországában sokkal szigorúbban figyelembe veszi alkalmazottai ilyen jellegű ellátását, nagyobb valószínűséggel terjeszti ki vezérelveit külföldi irodáira is. Szilágyi Géza és Juhos Andrea szerint sem következett be még hazánkban az a szemléletváltás, amelynek eredményeképpen a vállalatok ilyen módszerekkel segítnék elő alkalmazottaik nyugodt munkáját, annak ellenére, hogy ez növeli a hatékonyságot, s az adott cégről is pozitív képet alkot.