Három út áll az IT-szektor dolgozói előtt © sxc.hu |
Az egyik lehetőség, hogy IT-szolgáltatásokat nyújtanak a cégen belüli egyes üzleti alakulatoknak, vagy stratégiai értékű megoldásokat kínálnak a szélesebb körű ügyfélrétegnek. Azért van szükség erre a döntésre, mert az önálló informatikai szolgáltatóvállalatoknak egyre növekszik a kapacitása, emellett egyre nagyobb igény van a különböző IT-szolgáltatásokra is.
A Gartner javaslata szerint az informatikai területen dolgozó felsővezetők a gyors döntéssel biztosíthatják cégük számára a profitot termelő működést a jövőben. Emellett figyelmeztettek rá, hogy előrejelzéseik szerint a szektorban dolgozók száma 15 százalékkal csökken 2010-re.
„Az informatikai rendszerekkel foglalkozó cégeknek vagy át kell alakítaniuk a működésüket, hogy üzleti folyamatok létrehozását és menedzselését tudják végezni, vagy IT-szolgáltatások kivitelezésére és végrehajtására kell fókuszálniuk. A hasonló vállalatok vezetői számára azt tanácsoljuk, hogy bár nehéz döntésekre kell magukat rászánniuk, minél hamarabb cselekedjenek, ugyanis a teljes váltás akár évekig is eltarthat” – tette hozzá John Mahoney a Gartner IT-szolgáltatásokkal és menedzsmenttel foglalkozó kutatások vezetője.
Mahoney rámutatott, hogy az önálló szolgáltatócégek olyan szintű professzionalizmust és árszínvonalat tudnak majd ajánlani, amelyeket a cégeken belüli informatikai rendszer-osztályok aligha fognak tudni elérni. A Gartner szerint ahogyan az IT egyre szervesebb részévé válik az üzleti folyamatoknak, egyre több embernek a munkáját érinti majd közvetve vagy közvetlenül, s ahogyan az üzleti professzionalizmus egyre nagyobb IT-szakértelmet követel majd meg, úgy csökken majd a szerepe a cégeken belüli fejlesztőrészlegeknek.
Az előrejelzés szerint 2010-re 10-ből hat integrált rendszerekkel foglalkozó ember munkája az üzleti információ, üzleti folyamatok és üzleti kapcsolatok körül fog forogni. Ennek eredményeképpen az integrált rendszer-részlegek mérete csökkenni fog, s 2010-re a közép- és nagyvállalatok IT-osztályainak mérete a 2000-es átlag kétharmadára fog csökkenni.
„A mostani folyamatok szerint a vállalatok fokozatosan beolvasztják az IT-részlegek hagyományos funkcióit, így az integrált rendszerekkel foglalkozó szakértőknek választani kell, hogy a technológiával foglalkoznak, IT-menedzserként folytatják tovább, vagy az üzleti résszel törődnek a jövőben” – figyelmeztetett David Flint, a Gartner kutatási igazgatóhelyettese. „A munka minőségét biztosítandó, a különféle szervezeteknek szakmai menedzsmentet kell majd felállítani, amely felügyeli az üzletmenetet.”
A Gartner három területet lát, amelyre az integrált rendszerekkel foglalkozó részlegek szakosodhatnak a jövőben.
Az üzleti változásokat támogató módszerrel az integrált rendszer-részleg a cég stratégiai kezdeményezéseinek előmozdítására rendezkedik be. Egy ilyen egység kisméretű, s szakértelme megfelelő az adott cég céljaihoz. A Gartner szerint azok a cégek, amelyek integrálják működésükbe a technológiát, az üzleti folyamatok tervezését, és az üzleti kapcsolatokat, 2010-re 15 százalékkal jobban teljesítenek majd, mint azok a vállalatok, amelyek nem hajtják végre ezt a fajta belső átalakítást.
A második lehetőség az átalakulásra az IT-szolgáltatásbróker szerepkör. Ez a részleg kifejezetten kicsi, specializált tárgyalási és szerződéskötési képzettségekkel. Ennek oka, hogy az adott vállalat az összes IT-terméket és szolgáltatását külsős szolgáltatócégekkel készítteti el, s az üzemeltetés is ezen külső partnerek feladat lesz. Az IT-szolgáltatásbróker részleg feladat az lesz, hogy megfelelő módon menedzselje, s közvetítse a kitelepített IT és üzleti folyamat-szolgáltatásokat, emellett azonban alacsony stratégiai szerepe lesz majd a vállalaton belül.
Az úgynevezett IT-„közmű” szerep az, amely a legkisebb átalakítást igényli, azonban a vállalat számára kifejezetten alacsony értéket képvisel majd. Ez az egység az összes IT-alapú szolgáltatást nyújtja, s kezeli megfelelő hatékonysággal. Ennek ellenére kulcsfontosságú szerepe lesz majd a különféle, a cég működése szempontjából kulcsfontosságú IT-termékek beszerzésében és leszállításában. A Gartner figyelmeztetett, hogy a sikertelen cégek nem azért vallanak majd kudarcot, mert alacsony a teljesítményük, hanem azért, mert az önálló szolgáltatócégek olyan színvonalat kínálnak majd olyan árakon, amelyet a vállalaton belüli részegységek aligha fognak tudni elérni. A tanácsadó cég víziója szerint a szolgáltatás-portfóliók kitelepítésének aránya 2007-re elérheti a 25 százalékot.
„Ez a három üzleti modell azonban nem kompatibilis hosszútávon” – magyarázta Flint. „A cégvezetőknek kell majd eldönteni, hogy melyik az a megoldás, amelyik a legjobban hajtja az ő üzleti területüket, valamint, hogy melyik kölcsönzi számukra a legnagyobb hitelességet, amelyet képviselnek a vállalatukon belül.”
„Ezen döntések hatását és összetettségét nem szabad alábecsülni” – tette hozzá az igazgatóhelyettes. „A vezetőknek nem szabad késlekedniük, most kell cselekedni, ha biztosítani akarják, hogy cégük vagy részlegük a jövőben is sikeres maradjon.”