Így szerezd és tartsd meg a pozíciódat

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A cégek hagyományosan kora ősszel töltik fel az üres álláshelyeket, hogy a rövid alkalmazkodási periódus után az év üzleti csúcspontjának számító utolsó három hónapban már némi rutinnal a hátuk mögött teljes gázzal dolgozhassanak az új emberek, s a társaságok teljes gépezete zökkenők nélkül adhassa le legnagyobb teljesítményét. Akik ebben az időszakban akarnak felugrani egy cég szekerére, azoknak adunk tippeket hatrészes sorozatunkban.

Az új munkahely általában bizonyítási kényszert is jelent. Hiszen a kollégák még nem tudják, hogy az új ember mire is képes. Mese nincs az új falkában meg kell szerezni a lehető legjobb pozíciót, amelynek valójában semmi köze ahhoz a beosztáshoz, ami a névjegykártyán szerepel. Általában mindenki igyekszik magából kihozni a maximumot (új seprő jól seper). Ez a többlet motiváció beosztotti munkakörben még lendíthet is karrieren, vezetőknél azonban nem várt konfliktusokat eredményezhet.

Míg a beosztottak számára a leghasznosabb tanács, hogy legyenek mindenkivel kedvesek. Igyekezzenek minél gyorsabban sok barátot szerezni. Ne beszéljenek többet a szükségesnél, s pontosan tartsák be a határidőket. Ne kezdjenek ki a kolléganőkkel, s ne alkossanak véleményt egyetlen munkatársról se, főleg a főnökről ne, még akkor se, ha esetleg mások kórusban fújnak rá hideget és meleget.

A vezetők helyzete ennél bonyolultabb. Nem viselkedhetnek lekezelően, leereszkedően azokkal a munkatársakkal, akik szintén a végül általa elnyert posztra pályáztak. Az ilyen magatartás konfliktusokat gerjeszt, motiválatlanná teszi a beosztottakat, s izolálja a vezetőt a közösségen belül.

Nagy károk és konfliktusok forrása, ha erősségeik helyett a munkatársak gyengeségeit, hibáit helyezik a kommunikációjuk középpontjába. Azaz dicséret helyett letolásokat kapnak. Ezzel nemhogy jobb teljesítményre nem lehetne ösztökélni őket, de a motiváltságuk akár véglegesen is aláásható.

Nem érdemes kritikai megjegyzéseket tenni a leváltott elődre. Bármilyen volt is, a közösség már csak a megszokás miatt is egyelőre lojálisabb hozzá, mint az új vezetőhöz. Ráadásul a régi főnököt érő támadásokat sokan személyük elleni támadásként élik meg, ami azonnal módot ad az ellenszenv megjelenésére, s egy kis szervezkedésre.

Ha valaki nagy tervekkel hozakodik elő, aztán képtelen megvalósítani ezeket, akkor a tekintélyének lőttek. Jobb a nagy ívű elképzeléseket megtartani magunknak, s beosztottakat pedig csak a kisebb, de biztosan megvalósítható lépésekbe beavatni.

Minden cégnek megvan a maga sajátos kultúrája. Nem lehet rájuk kényszeríteni egy új cégkultúrát. Az összecsiszolódás lassú, és szinte észrevétlen folyamat. Ha zökkenők jelennek meg, mindig a vezető van abban a helyzetben, hogy cselekedjék. De ez sohasem lehet agresszió, amivel csak ellenségeket lehet szerezni, támogatókat pedig soha.

Az új munkahely kulcsfiguráinak kellő figyelmet kell szentelni. Ők azok, akik a közösséget mozgatják, akiknek az ellenére semmilyen reformot, újítást nem lehet keresztülvinni.

De legalább ekkora hiba, ha egy vezető nem ismeri fel a munkatársak elismerés, dicséret iránti szükségletét. Egy jó szó, egy dicsérő kijelentés néha csodákat művel, s motivált mintaembert varázsol a legkedvetlenebb munkatársból is.

Végül érdemes minden nap arra gondolni, hogy a vezetőt nem a saját tevékenységén, hanem a rábízott részleg eredményein keresztül ítélik meg. Azaz a vezető jobban rá van utalva a beosztottaira, mint fordítva. Ha valaki sokáig szeretne megmaradni a pozíciójában, sőt onnan feljebb akar lépni erről sohasem feledkezhet meg.

VÉGE