A gyakorlati tudás – angol szóval hard skills – alapvető a jelentkezésnél, hiszen ez határozza meg, hogy a jelentkező egészen pontosan milyen jellegű munkára alkalmas. Az egyéb körülmények között is alkalmazható tudás, képzettség tartozik az úgynevezett soft skills kategóriába. Ez utóbbiak közül a három legfontosabb a tanulás, fejlődés, képzés iránti érdeklődés, a cég iránti lojalitás, illetve az ügyfelek iránti bánásmódhoz való érzék.
Többféle módon mutathatod be egy állásinterjún, hogy nem csak szakmai szinten állod meg a helyedet, hanem egyéb szociális helyzetekben is, amelyek előfordulnak a munkahelyen. Egy kanadai felmérés szerint a megfelelő kapcsolatteremtő képességgel megáldott emberek többek között magabiztosak, hozzáállásuk pozitív, megbízhatóak, szavahihetőek, jól adaptálódnak és hatékonyan dolgoznak.
A jó kommunikációs képességek ismérve ha valaki képes követni a főnökei utasításait, szóban és írásban egyaránt megfelelően tudja prezentálni az ötleteit, emellett nem fél kérdezni, annak érdekében, hogy többletinformációhoz jusson, amelyet a későbbiekben munkája hatékonyabbá tételéhez fel tud használni. Nem megvetendő szempont, ha valaki nyíltan és őszintén kommunikál, a birtokában lévő információkat nem rest megosztani a kollégáival, véleményét és ötleteit a közös fejlődés érdekében nem rejti véka alá, s konstruktív kritikával tudja elősegíteni mások hibáinak a kiküszöbölését.
Az emberekkel való bánásmód is külön szakértelmet igényel. Aki e téren járatos, jól kijön a kollégáival, miközben felelősséget vállal a tetteiért, s azok következményiért, ha pedig hibázik, azt elismeri, s tanul a visszajelzésekből. Természetesen alapvető, hogy tisztelettel bánjon a kollégákkal, akiket szükség esetén jótanácsokkal lásson el, s ne sajnálja megosztani velük a tudását, emellett pedig ügyesen tárgyal és jó a konfliktuskezelő képessége is.
A fentiek mellett hasonlóan fontos – legalábbis hasznos – a jó problémamegoldó és döntéshozó képesség, a hatékony információszerzés, a találékonyság, a második idegen nyelv ismerete, a megújulás, innováció iránti érdeklődés és a kezdeményezőképesség.
Ha hatékonyan szeretnéd a munkaadó felé kommunikálni a fenti adottságaidat, nem elég, ha a korábbi munkáidban alkalmazott tudásodról beszélsz. A szakmai önéletrajzodban emeld ki a fentiek közül azokat, amelyek a legközelebb állnak hozzád, ezek közül is hangsúlyozd, hogy melyek azok, amelyeket a munkavégzésed során tudsz alkalmazni. Ha emellett akad olyan, amelyről úgy gondolod, hogy felkeltheti a munkaadó érdeklődését, ne habozz megemlíteni. A beszélgetés során jó, ha alá tudod támasztani az állításaidat, ezért érdemes elmesélned egy-két olyan esetet, amikor a fenti adottságok segítségével oldottál meg bizonyos helyzeteket, s tedd hozzá, hogy ez milyen előnnyel járt a korábbi céged számára.