Nem csak a tudás, az adottság is számít álláskeresésnél

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A munkaadók nem csak olyanokat keresnek, akik adott feladatokat végre tudnak hajtani. Előnyt élveznek azok, akiknek nem csak szaktudása, hanem mindennapi helyzetekben bevethető képességei is akadnak. Ezért érdemes ez utóbbiakat is kihangsúlyozni egy állásinterjún.

A gyakorlati tudás – angol szóval hard skills – alapvető a jelentkezésnél, hiszen ez határozza meg, hogy a jelentkező egészen pontosan milyen jellegű munkára alkalmas. Az egyéb körülmények között is alkalmazható tudás, képzettség tartozik az úgynevezett soft skills kategóriába. Ez utóbbiak közül a három legfontosabb a tanulás, fejlődés, képzés iránti érdeklődés, a cég iránti lojalitás, illetve az ügyfelek iránti bánásmódhoz való érzék.

Többféle módon mutathatod be egy állásinterjún, hogy nem csak szakmai szinten állod meg a helyedet, hanem egyéb szociális helyzetekben is, amelyek előfordulnak a munkahelyen. Egy kanadai felmérés szerint a megfelelő kapcsolatteremtő képességgel megáldott emberek többek között magabiztosak, hozzáállásuk pozitív, megbízhatóak, szavahihetőek, jól adaptálódnak és hatékonyan dolgoznak.

A jó kommunikációs képességek ismérve ha valaki képes követni a főnökei utasításait, szóban és írásban egyaránt megfelelően tudja prezentálni az ötleteit, emellett nem fél kérdezni, annak érdekében, hogy többletinformációhoz jusson, amelyet a későbbiekben munkája hatékonyabbá tételéhez fel tud használni. Nem megvetendő szempont, ha valaki nyíltan és őszintén kommunikál, a birtokában lévő információkat nem rest megosztani a kollégáival, véleményét és ötleteit a közös fejlődés érdekében nem rejti véka alá, s konstruktív kritikával tudja elősegíteni mások hibáinak a kiküszöbölését.

Az emberekkel való bánásmód is külön szakértelmet igényel. Aki e téren járatos, jól kijön a kollégáival, miközben felelősséget vállal a tetteiért, s azok következményiért, ha pedig hibázik, azt elismeri, s tanul a visszajelzésekből. Természetesen alapvető, hogy tisztelettel bánjon a kollégákkal, akiket szükség esetén jótanácsokkal lásson el, s ne sajnálja megosztani velük a tudását, emellett pedig ügyesen tárgyal és jó a konfliktuskezelő képessége is.

A fentiek mellett hasonlóan fontos – legalábbis hasznos – a jó problémamegoldó és döntéshozó képesség, a hatékony információszerzés, a találékonyság, a második idegen nyelv ismerete, a megújulás, innováció iránti érdeklődés és a kezdeményezőképesség.

Ha hatékonyan szeretnéd a munkaadó felé kommunikálni a fenti adottságaidat, nem elég, ha a korábbi munkáidban alkalmazott tudásodról beszélsz. A szakmai önéletrajzodban emeld ki a fentiek közül azokat, amelyek a legközelebb állnak hozzád, ezek közül is hangsúlyozd, hogy melyek azok, amelyeket a munkavégzésed során tudsz alkalmazni. Ha emellett akad olyan, amelyről úgy gondolod, hogy felkeltheti a munkaadó érdeklődését, ne habozz megemlíteni. A beszélgetés során jó, ha alá tudod támasztani az állításaidat, ezért érdemes elmesélned egy-két olyan esetet, amikor a fenti adottságok segítségével oldottál meg bizonyos helyzeteket, s tedd hozzá, hogy ez milyen előnnyel járt a korábbi céged számára.